|

اعمال «فوق العاده ویژه معلمان» در انتظار تصویب شورای دستمزد

وزیر آموزش و پرورش: امتیازاتی که برای کارکنان دولت طراحی شده طبیعی است که فرهنگیان نیز مانند سایر کارمندان دولت، باید از آن بهره مند باشند.

لینک کوتاه کپی شد

محسن حاجی میرزایی، در تشریح «طرح رتبه بندی معلمان» گفت: یکی از مهمترین وظایف و مسؤولیت های آموزش و پرورش، تلاش برای ایجاد شرایط بهتر برای فرهنگیان، در راستای افزایش معیشت و ارتقای منزلت معلمان است که این تلاش به صورت همیشگی است و ما در تمامی روزهای کاری، پیگیر این مسأله هستیم.

وی با تأکید بر این که فرهنگیان به اطلاعات و اخبار نادرست و یا بعضاً اشتباه، توجه نکنند، گفت: این روزها بحث «رتبه بندی» به عنوان مطالبه بسیار مهم فرهنگیان، در دستور کار آموزش و پرورش است.

حاجی میرزایی افزود: در دو نوبتی که «رتبه بندی» اجرا شد، از ظرفیت امتیازات«قانون مدیریت خدمات کشوری» استفاده شد که این ظرفیت بعداً‌ً برای عموم کارکنان دولت تعمیم پیدا کرد و عملاً ارزش رتبه بندی را تضعیف کرد، بنابراین نیازمند طراحی امتیاز ویژه و متمایزی برای فرهنگیان  بودیم.

هدف رتبه بندی توسعه شایستگی های شغلی معلمان است

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امتیازاتی که برای کلیه کارکنان دولت طراحی شده است، طبیعی است که فرهنگیان نیز مانند سایر کارمندان دولت، باید از آن بهره مند باشند. «رتبه بندی» امتیاز جداگانه ای است و هدف آن ارتقای صلاحیت های حرفه ای و توسعه شایستگی های شغلی معلمان است. وی گفت: «رتبه بندی» درصدد است که به معلمان خلاق، تلاشگر و مسؤولیت پذیر، موقعیت های بهتری ببخشد و منزلت آنان را ارتقا دهد و انگیزه آنان را برای افزایش توانمندی هایشان، افزایش دهد.

رتبه بندی  معلمان را متناسب با ظرفیت های علمی شان رتبه بندی می کند

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: معلمان (با مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)، دارای صلاحیت ها و توانایی های یکسان نیستند و رتبه بندی می خواهد معلمان را «متناسب با ظرفیت ها و تحرک علمی شان»، شبیه قوانین دانشگاه ها، رتبه بندی کند. در دانشگاه، مراحل مختلفی که یک استاد از مرحله مربی تا استادی طی می کند، متناسب با فعالیت هایی است که انجام می دهد و امتیازاتی است که کسب می کند.

حاجی میرزایی گفت: با موافقت هیأت دولت، لایحه رتبه بندی فرهنگیان تهیه شد؛ این لایحه بر اساس «تعیین صلاحیت های معلمان»  است که در این صورت، معلمان دارای امتیازات مختلفی خواهند شد؛ اما هدف رتبه بندی امتیازبندی نیست، بلکه «ارتقای صلاحیت ها و توسعه شایستگی های معلمان» است.

وی ادامه داد: در دولت به دلیل اهمیت موضوع رتبه بندی و به دلیل این که در طی سال های گذشته این کار به نحو کامل انجام نشده بود، «لایحه رتبه بندی» خارج از مراحل در دستور کار قرار گرفت و در سال گذشته آن را به مجلس شورای اسلامی ارایه داد.  این لایحه به دلیل توجه ویژه نمایندگان به جامعه فرهنگیان، بلافاصله درخواست اولویت شد و در دستور کار مجلس، قرار گرفت و کلیات آن با رأی کم نظیر و قاطع نمایندگان مجلس، تصویب شد و اکنون در اختیار «کمیسیون آموزش» است تا اجزای آن مورد بررسی قرار گیرد و در شور دوم و تصویب نهایی، تقدیم صحن مجلس شورای اسلامی شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به «زمان اجرای لایحه رتبه بندی» گفت: اجرای رتبه بندی از ابتدای فروردین ۱۴۰۰پیش بینی و منابع مورد نیاز بر اساس این لایحه در بودجه ۱۴۰۰اختصاص داده شده است؛ بنابراین پس از تصویب و ابلاغ این قانون به آموزش و پرورش، بلافاصله دستورالعمل اجرایی آن را به دولت تقدیم خواهیم کرد و امیدواریم سریع تر بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

وی در مورد مطالباتی که پس از سخنان دکتر نوبخت، در بین فرهنگیان و در مورد فوق العاده ویژه، شکل گرفت، گفت: «فوق العاده ویژه» در ۸ سال دولت تدبیر و امید، به صورت امتیاز ویژه ای که ۵۰ درصد آن به کارکنان دولت پرداخت شود، انجام نشده است و در سال گذشته به طور ویژه برای کارکنان بخش درمان؛ به دلیل مسؤولیت سنگینی که در شرایط کرونا داشتند و همچنین به دلیل این که صورت هیأت امنایی اداره می شوند، با این شرط  سازمان برنامه که  منابع مالی ناشی از اجرای فوق العاده ویژه را خودشان تهیه کنند، موافقت شده است؛ برای مابقی کارکنان دولت پیشنهادی از سوی سازمان امور اداری و  استخدامی به دولت تقدیم شده و در دستور کار است و در صورت تصویب در شورای حقوق و دستمزد و دولت، اجرایی خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حاجی میرزایی، در پایان گفت: با تمام وجود پیگیر این مهم هستیم و تلاش می کنیم تا این اقدام، اجرایی شود. همکاران ما مطمئن باشند که در این راه از هیچ کوششی، دریغ نخواهیم کرد.

منبع: ایسنا

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها