|

تصمیم گیری درباره فوق العاده ویژه فرهنگیان در جلسه امروز

جلسه شورای حقوق و دستمزد برای بررسی فوق العاده ویژه فرهنگیان تشکیل می شود. معلمان امیدوارند فوق العاده ویژه 50 درصدی در این جلسه به تصویب ب…

لینک کوتاه کپی شد

پیگیری معلمان برای افزایش فوق العاده ویژه فرهنگیان ادامه دارد. جلسه شورای حقوق و دستمزد سازمان اداری و استخدامی کشور دوشنبه ٢۴ خرداد ماه با حضور وزیر اموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی برگزار خواهد شد و تکلیف فوق العاده ویژه مشخص می شود. افزایش درصد فوق العاده ویژه تا سقف ۵۰ درصد (با میانگین ۴۰درصد) با تایید سازمان اداری واستخدامی مراحل تصویب خود را در دولت می گذراند.

سلیمان زاده، معاون اداری و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش گفته است: خبرهای خوشی برای معلمان در راه است. مساله فوق‌العاده ویژه فرهنگیان در جلسه شورای حقوق و دستمزد دولت پیگیری می‌شود؛ انشاءالله خبرهای خوشی در راه است.بزودی تصمیم در ارتباط با فوق‌العاده ویژه به معلمان کشور اعلام خواهد شد.فردا دوشنبه جلسه شورای حقوق و دستمزد برگزار شده و در مورد فوق العاده ویژه برای فرهنگیان تصمیم گیری خواهد شد.

صبح دیروز ناصر سلیمانزاده رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش در گفت وگوی تلفنی با فرهنگیان اعلام کرده بود که قرار است موضوع اجرای کامل فوق العاده ویژه فرهنگیان در شورای حقوق و دستمزد ریاست جمهوری تائید و ابلاغ شود. اما این که میزان آن چه مبلغی باشد هنوز مشخص نیست. سلیمان زاده گفته هر دو مورد فوق العاده ویژه فرهنگیان و رتبه بندی معلمان در حال پیگیری است و هر کدام از اینها جای خود هستند. تا دو تا سه روز آینده موضوع فوق العاده ویژه مشخص خواهد شد. معلمان امیدوارند فوق العاده ویژه 50 درصدی در این جلسه به تصویب برسد اما آنچه آنها نگران آن هستند نحوه توزیع آن از سوی وزارت آموزش و پرورش است.

نحوه محاسبه فوق العاده ویژه فرهنگیان

برای معلمان ومدیرومعاونین مدارس، از تاریخ ۹۹/۱/۱ فوق العاده ویژه برقرار می گردد که مطابق جدول بالا با توجه به مقطع مقطع اشتغال فعلی پرسنل و عدد رتبه مندرج درحکم کارگزینی درصد متفاوتی دارد.

درصد فوق العاده ویژه  معلمان براساس مقطع:

رتبه(۱):ابتدایی=۱۰%،   متوسطه=۹%

رتبه(۲):ابتدایی=۱۲%،  متوسطه=۱۱%

رتبه(۳):ابتدایی=۱۵%، متوسطه=۱۴%

رتبه(۴):ابتدایی=۱۸%، متوسطه=۱۷%

رتبه(۵): ابتدایی=۲۱%،متوسطه=۲۰%

مبالغ بندهای حقوقی موثر:

حق شغل

فوق العاده مدیریت

حق شاغل

فوق العاده ایثارگری

فوق العاده سختی کار

فوق العاده شغل

تفاوت بند (ی)

تفاوت جزء (۱)

 بر اساس حکم

تغییر ضریب حقوقی سال ۹۹ (۹۹/۱/۱) باهم جمع کرده و حاصل را در درصد تعیین شده فوق العاده ویژه ضرب می کنیم. مبلغ به دست آمده مبلغ فوق العاده ویژه این پرسنل درسال ۹۹ خواهد بود.

ضریب حقوقی سال ۹۹:   ۲۴۳۸ ریال

جزئیات مکاتبه آموزش و پرورش با سازمان برنامه و بودجه درباره اعمال فوق‌العاده ویژه فرهنگیان

ناصر سلیمانزاده؛ رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره صبحت‌های محمد باقر نوبخت مبنی بر اختصاص بودجه برای اعمال فوق‌العاده ویژه فرهنگیان اظهار کرد: دو موضوع خلط مبحث شده است، ما مجوز افزایش امتیازات فصل دهم را داشتیم که آن را اعمال کردیم اما فوق‌العاده ویژه اصلاً امتیازی نیست که امتیازاتش را 50 درصد افزایش دهیم، فوق‌العاده ویژه مندرج در احکام، درصدی از مبالغ ردیف‌های مندرج در احکام کارگزینی است و به نظرم جناب آقای نوبخت در صحبت‌های خود افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را مد نظر داشته است.

در ضمن هیج اعتباری برای افزایش 50 درصد فوق‌العاده ویژه به آموزش و پرورش تخصیص نیافته است. وی تصریح کرد: فقط تعدادی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به‌صورت موردی توانسته‌اند با اخذ مجوز این افزایش را اعمال کنند، وضعیت اغلب وزارتخانه‌ها مانند آموزش و پرورش است. سلیمانزاده در پاسخ به این پرسش که وزارتخانه‌هایی که فوق‌العاده ویژه را دریافت کرده‌اند برچه اساسی بوده است، متذکر شد: با ارائه مدارک و مستندات در چارچوب قوانین موجود به مراجع ذیصلاح و اخذ مجوزهای لازم، اما برای آموزش و  پرورش و وزارتخانه‌های دیگر هنوز این اتفاق نیفتاده است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش درباره پیگیری این موضوع مطرح کرد: پیگیری مربوط به الان نیست و موضوع را در دستور کار داریم. وی ادامه داد: اخیراً برای اخذ مجوز و تامین اعتبار با سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه کشور مکاتبه شده است تا بتوانیم پاسخگوی مطالبه همکاران فرهنگی باشیم.وی در پاسخ به این که آیا به این نامه پاسخی داده‌اند؟گفت: خیر! هنوز پاسخی نداده‌اند.

ماجرای اجرای ناقص فوق العاده ویژه فرهنگیان چیست؟

 پس از انتشار احکام جدید معلمان آنها به اجرای ناقص فوق العاده فرهنگیان اعتراض دارند. به اعتقاد آنها فوق العاده ویژه معلمان باید 50 درصد محاسبه شود اما 20 درصد و کمتر از آن محاسبه شده است. این در شرایطی است که به گفته محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش افزایش 50 درصد در اسفند 98 برای همه فرهنگیان اعمال شد و اگر کسی فکر می‌کند در موردش اعمال نشده است، مراجعه کند. هیچکس حقوقش کم نشده است و اگر کسی حقوقش کم شده، اعلام کند؛ اما امکان ندارد در سراسر کشور، حقوق کسی کم شده باشد و همه احکام حقوقی‌شان را دریافت کردند.

 فوق العاده ویژه معلمان در حالی نزدیک 20 درصد در احکام 1400 اعمال شده که بر اساس فصل دهم قانون خدمات کشوری باید 50 درصد اعمال می شد. این در شرایطی است که فرهنگیان پیگیر اجرای رتبه بندی معلمان نیز هستند. معلمان می گویند تنها عاملی که باعث اختلاف شدید حقوق معلم ها با ارگان های دیگر شده است همین موضوع فوق العاده ویژه  است که آموزش و پرورش منابع آن را در ازای اضافه کار به معلمان تمام وقت پرداخت می کنند.

این در شرایطی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین اعتبار فوق العاده ویژه 50 درصدی معلمان خبر داده و وزیر آموزش و پرورش هم خواسته است این وظیفه را انجام دهد. با این حال چند روز پیش محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در توئیتر در پاسخ به اعتراض معلمان درباره فوق العاده ویژه پاسخ داده است در حال رایزنی با دیوان عدالت اداری هستیم و گشایش هایی هم حاصل شده است. معلمان به ویژه معلمان با سابقه کمتر پیگیر اجرای فوق العاده ویژه هستند و دلیل آن هم است اجرای آن نیاز به هیچ مجوزی به جز مجوز خود دولت ندارد. در حالی که رتبه بندی معلمان پس تصویب در مجلس بر اساس رتبه معلمان شامل رتبه های پایه،ارشد،خبره  و عالی حرفه ای انجام می شود.

 طی چند روز گذشته فرهنگیان اقدام به ارسال نامه ای به محمد مصدق رئیس دیوان عدالت اداری کرده‌اند. در بخشی از این نامه آمده است: مشکل جدیدی که اموزش و پرورش برای کلیه معلمان ایجاد کرده است انست که تعدادی از معلمان را تحت عنوان معلم تمام وقت به شرط اضافه تدریس 6 ساعتی در هر هفته به خدمت گرفته است و در مقابل این تدریس اضافی به جای انکه حق اتدریس به انها پرداخت نماید 17.5 درصد از فوق العاده ویژه را به انها می داد و به همین دلیل اموز ش و پرورش با این بهانه که 17.5 درصد از فوق العاده ویژه مخصوص معلمان تمام وقت است همه معلمان را از سقف 50 درصدی فوق العاده ویژه محروم نمودند و به رتبه های 5 تنها 20 درصد از این 50 درصد افزایش را پرداخت نموده و بعضی از معلمان این مبلغ افزایش تا ده درصد نیز کاهش یافته است.

برخی از معلمان می گویند مبلغ فوق العاده ویژه بیشتر از رتبه بندی است. با اعمال رتبه بندی حداکثر یک میلیون به حقوق معلمان اضافه می شود اما با فوق العاده ویژه 50 درصدی بالای دو میلیون به حقوق آنها اضافه می کند. آنها معتقدند هم رییس برنامه و بودجه و هم تعدادی از  نمایندگان و هم خود دولت در جریان اجرای ناقص فوق العاده ویژه معلمان بودند اما عملا کاری نکردند تا حق معلمان پایمال شد. چند روز پیش نوبخت اعلام کرده بود که منابع اعمال فوق العاده ویژه 50 درصد پرداخت شده است.

فوق العاده ویژه چیست؟

در پاسخ باید گفت :فوق العاده ویژه ۵۰ درصد یعنی مجموع حق شغل، حق شاغل، فوق العاده شغل، سختی کار، بند الف، بند ی و حق مدیریت ضرب در 50 درصد یا نیم است که مبلغ قابل توجهی می شود. در احکام جدید برقراری فوق العاده ویژه  50 درصدی معلمان آموزش و پرورش به صورت ناقص بین صفر تا بیست درصد اجرا شده و دیوان عدالت اداری این موضوع را تایید کرده است.

این موضوع باعث شده تا معلمان پیگیر اجرای کامل فوق العاده شغل شوند و از دولت خواسته اند که با پیگیری این موضوع و مشمول شدن تمامی معلمان به فوق العاده ویژه پنجاه درصدی خاطره ای خوش از دولت دوازدهم برای معلمان برجا بگذارند. پرداخت ناقص فوق العاده شغل در حالی است که چندی پیش محمدباقر نوبخت در لایو اینستاگرامیش اعلام کرد منابع لازم برای پرداخت فوق العاده ویژه ۵۰ درصدی معلمان را اختصاص داده اما از اینکه چرا آموزش و پرورش آن را اعمال نکرده، اطلاعی ندارد.

معلمان می گویند تا پیش از این تصور می شد منابع مالی کافی وجود ندارد، اما با این صحبت نوبخت معلمان به دنبال پاسخ این سوالند که چرا با وجود اینکه منابع مالی وجود دارد اما وزارتخانه آن را در احکام درج نکرده است. معلمان معتقدند وزارت آموزش و پرورش فوق العاده ویژه را از ۹% تا ۲۱% با شرایط عجیب و غریب جیره بندی کرده است.

منبع: راهبرد معاصر

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها