|

کودک استقلالی تحت حمایت قرار گفت / کودک آزار پسر عمه وی بود

کودک خردسال استقلالی که مورد آزار دو کودک آزار قرار گرفته بود تحت حمایت قرار گرفته است

لینک کوتاه کپی شد

به نقل از صفحه اینستاگرامی شاهین صمد پور کودک خردسال استقلالی که مورد آزار دو کودک آزار قرار گرفته بود تحت حمایت قرار گرفته است و آزاد دهنده که پسر عمه ی کودک بوده است دستگیر شده است.

fjk

روز گذشته ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که درجریان آن مردی جوان با آزار و اذیت یک کودک خردسال از او می‌خواهد تا از تیم مورد علاقه‌اش اعلام برائت کرده و نسبت به آن بدگویی کند. موضوعی که با مخالفت این پسربچه روبه‌رو شده و همین موضوع نیز سبب شد تا مرد جوان اقدام به ضرب و شتم این کودک کند. این کودک در نهایت با بیان این جمله که من تیمم را نمی‌فروشم حاضر به انجام آنچه که فرد کودک آزار خواسته بود نشد. استقلالی بودن این کودک سبب شد تا کاربران فضای مجازی لقب پسرآبی را به او بدهند.

این ویدیو به سرعت در فضای مجازی منتشر شده و واکنش‌های زیادی را درپی داشت که از جمله آن می‌توان به واکنش شماری از بازیکنان تیم فوتبال استقلال، سخنگوی باشگاه استقلال و ... در فضای مجازی اشاره کرد که تمامی آن‌ها با هشتگ #من_تیمم_را_نمیفروشم به اشتراک گذاشته شد. حتی باشگاه استقلال نیز اعلام کرد که از عامل این کودک آزاری شکایت خواهد کرد.

با گذشت یک روز از انتشار این ویدیو، از پلیس فتا خبر رسیده که عامل این کودک آزاری در شهرستان سبزوار شناسایی و دستگیر شده است. موضوعی که سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا درباره آن گفت: به محض انتشار این ویدیو در فضای مجازی تیمی از ماموران پلیس فتا رسیدگی به موضوع را در دستورکار خود قرار داده و در جریان آن متوجه شدند که ویدیو در یکی از روستاهای شهرستان داورزن در سبزوار ضبط شده که در پی آن تیمی از ماموران پلیس فتای استان خراسان رضوی با هدایت جناب سرهنگ جهانشیری، رییس پلیس فتای این استان رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

134002

وی با بیان اینکه ماموران پلیس فتا پس از هماهنگی با مقام قضایی در کمترین زمان ممکن اقدام به شناسایی و دستگیری عامل این کودک آزاری کردند، گفت: با دستگیری متهم در صبح امروز مشخص شد  ویدیوی ضبط شده مربوط به گذشته بوده است و منتشرکننده آن برای سرگرمی و جلب توجه اقدام به منتشر کردن آن در صفحه اینستاگرام خود کرده است.

پاشایی با بیان اینکه ماموران پلیس فتای استان خراسان رضوی این فرد را به دلیل کودک آزاری و جریحه دار کردن افکار عمومی به دادسرا تحویل دادند، گفت: چنین ویدیویی‌هایی با توجه به فراگیری فضای مجازی تاثیر بسیار بدی بر افکار عمومی داشته و حتی در خارج از مرزهای کشورمان نیز سبب لطمه زدن به چهره مردم مومن و نوعدوست کشور عزیزمان می‌شود، لذا پلیس فتا با چنین موارد برخورد خواهد کرد.

معاون پلیس فتای ناجا با تاکید بر اینکه هرگونه کودک آزاری و انتشار تصاویر مربوط به آن در فضای مجازی جرم است، گفت: پلیس فتا برابر قانون به این موارد ورود و با متخلفان برخورد خواهد کرد.

در پی خشونت کلامی و فیزیکی ۲ فرد نسبت به یک کودک و انتشار گسترده ویدیو این اتفاق، نادر امینی پارسا، وکیل پایه یک دادگستری، در مطلبی به مجازات‌های پیش بینی شده در قانون برای این کودک آزاران پرداخته است.

"زنده یاد دکتر کاتوزیان پدر علم حقوق می‌گوید، قانون بدون رعایت عدالت هیچ شرافتی ندارد، حال این موضوع در رابطه اخلاق و ورزش دوچندان حکم‌فرماست، یعنی تنیدگی ورزش و اخلاق شاید حتی بیشتر از قانون و عدالت باشد.

متاسفانه طی ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده است، دونفر با آزار جسمی و روحی، کودکی را که قطعا سنش به ۱۵ سال نمی‌رسد و طرفدار یکی از تیم‌های پر طرفدار فوتبال است را تحت فشار می‌گذارند، به طوری که سبب گریان کردن آن کودک می‌شوند.

انتشار این ویدئو سبب جریحه دار شدن احساسات طرفداران هر دوتیم شده و چه بسا باب رفتارهای مشابه را باز کند. لذا ضرورت دارد تا برخوردی جدی با عاملین این جنایت که سبب جریحه دار شدن احساسات بزه دیده و میلیون‌ها ایرانی شده است، انجام شود.

کودک آزاری بر اساس ماده ۵ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب ۱۳۸۱/۱۰/۱۱ از جرایم عمومی است که احتیاج به شکایت شاکی خصوصی ندارد. بر اساس ماده ۱ قانون ذکر شده، کلیه اشخاصی که به سن ۱۸ سال تمام شمسی نرسیده‌اند از حمایت‌های قانون مذکور برخوردار هستند.

ماده ۴ قانون فوق، هرگونه صدمه، آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی کودکان را دارای مجازات حبس می‌داند. 

قانونگذار در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی تظاهر به عمل حرام در انظار و اماکن عمومی را جرم انگاری می‌داند که واجد مجازات حبس و شلاق است.

باتوجه به اینکه کتک زدن طفل عملی حرام است، فیلمبرداری و انتشار آن تظاهر به این عمل بوده و از طرف دیگر عفت که به معنای پارسایی و بلند طبعی است و ریشه در فرهنگ و باورهای جامعه دارد، جریحه دار شده است. لذا با توجه به جریحه عفت عمومی، مستندا به ماده فوق، مجازات شلاق و حبس برای مرتکب در نظر گرفته شده است.

از طرفی با عنایت به تبصره ۴ ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی قاعده جمع مجازات‌ها با توجه به درجه هر دو مجازات حکمفرماست، لذا هر دو مجازات قابل اعمال است و از بعد حقوقی هم با توجه به ماده ۱و۱۰ قانون مسئولیت مدنی، مواردی مانند الزام به عذرخواهی در شبکه‌های اجتماعی و جراید را برای فرد خاطی در پی دارد".

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی