|

چه رنگ لباس‌هایی در اسلام منع شده است؟

اسلام با رنگ لباس به خودی خود مشکلی ندارد و اغلب پیامبران و امامان هم از رنگ‌های روشن در لباس‌های خود استفاده می‌کردند

لینک کوتاه کپی شد

تأثیر رنگ‌ها روی ذهن و جسم انسان بر کسی پوشیده نیست، این‌که می‌توانند علاوه بر تأثیرات روحی، آثار فیزیکی داشته باشند و به کنترل فشار خون، اشتها، استرس و... کمک کنند اما سؤال اینجاست که استفاده از رنگ‌های تند و به اصطلاح جیغ در لباس‌های ایرانی و اسلامی تا کجا مجاز است و نگاه اسلام در این باره چیست؟

سال‌های سال است که تولیدکنندگان بزرگ از دنیای رنگ‌ها و طرح‌های جذاب کسب درآمد می‌کنند،‌ اما در این میان لباس‌ها طرفداران بیشتری دارد و با توجه به نیاز جامعه و مصرف گرایی موجود در سال‌های اخیر، این تولیدات گسترش بیشتری هم داشته است.

تأثیر رنگ‌ها بر میزان جذب مشتری آنقدر بالا بوده که هر ساله مؤسسه پانتون که در ابتدا یک شرکت چاپ و رنگ بود و از سال ۲۰۰۰ رسم انتخاب «رنگ سال» را بنا کرد اقدام به تعیین رنگ برای سال جدید می‌کند.

رنگی که به اقتضای اتفاقات و رویدادهای سال قبل و تأثیری که بر جهان گذاشته انتخاب می‌شود.

مثلاً در سال ۲۰۱۵ رنگ عنابی به عنوان رنگ سال معرفی شد و امسال هم زرد و خاکستری کاری کرد که ویترین مغازه‌های تهران چشم‌ها را خیره کند.

علاقه ویژه ائمه به رنگ‌های روشن

تاثیر رنگ‌ها روی ذهن و جسم انسان بر کسی پوشیده نیست، این‌که می‌توانند علاوه بر تأثیرات روحی، آثار فیزیکی داشته باشند و به کنترل فشار خون، اشتها، استرس و... کمک کنند اما سؤال اینجاست که استفاده از رنگ‌های تند و به اصطلاح جیغ در لباس‌های ایرانی و اسلامی تا کجا مجاز است و نگاه اسلام در این باره چیست؟

اسلام با رنگ لباس به خودی خود مشکلی ندارد و اغلب پیامبران و امامان هم از رنگ‌های روشن در لباس‌های خود استفاده می‌کردند، امام رضا (ع) در نمازهای عید عمامه سفید می‌بستند و یا امام صادق (ع) لباس سفید به تن می‌کردند.

درباره تأثیر رنگ سبز بر بدن و ایجاد نشاط و آرامش در روایتی از امام رضا (ع) نقل شده که فرمودند: بوی خوش، عسل، سوارکاری و نگاه به مناظر سرسبز و خرم، باعث نشاط و شادی می‌شود.

ممنوعیت استفاده از رنگ زرد برای نوزادان

برخی رنگ‌ها اثر روحی و روانی دارند و در موقعیت‌های خاص نباید از آن استفاده کرد، مثل رنگ زرد.

این رنگ حالت تحریک‌کننده ذهنی و هوشی دارد و شدیدا موجب تقویت فکر انسان می‌شود، امام صادق (ع) می‌فرماید: پوشیدن کفش سیاه و نعلین زرد سنت است و هر کس کفش زرد بپوشد پیش از آن‌که کهنه شود سودی عایدش شود.

اما در مقابل استفاده از این رنگ برای کودک ونوزاد منع شده است، زید بن علی از پدرش امام سجاد (علیه السلام) نقل می‌کند که زمانی که حضرت فاطمه (س) امام حسن (ع) را به دنیا آورد، اطرافیان او را در پارچه زردی پیچیدند و نزد رسول الله (ص) آوردند. پیامبر فرمود: مگر شما را از پوشاندن پارچه زرد بر نوزاد منع نکرده بودم؟ سپس پارچه زرد را به دور افکند و پارچه سفیدی بر او پوشاند.

چه رنگ‌هایی مکروه است؟

اما پوشیدن لباس سرخ بر کودکان سفارش شده، در روایتی نقل شده که رسول خدا (ص) مشغول خطبه بودند که حسنین (ع) با لباس سرخ در حالی که کودک بودند وارد شدند.

نکته دیگری که اسلام به آن تأکید دارد این است که رنگ لباس نباید باعث انگشت نما شدن انسان شود، پیامبر (ص) سیاه پوشیدن را مکروه می‌دانستند، مگر در سه چیز: کفش، کلاه (عمامه) و عبا.

به طور کلی در اسلام پوشیدن لباس‌های سفید به شدت توصیه و استفاده از رنگ‌های تیره و سیاه به شدت منع شده، البته این حکم برای همه انواع لباس‌ها و برای همه افراد اعم از زن و مرد و برای همه زمان‌ها و ایام نیست و موارد متعددی مستثنا شده است.

رنگ سفید، نشانه شادی، صلح و صفا و تسلیم و نماد پاکی وبی آلایشی و فضیلت و بزرگواری است در حالی که رنگ سیاه نشانه هیبت و وقار و شعار عزا و اندوه است.

منبع: فارس

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها