|

روز جهانی زن در سال 2021 چندم اسفند است؟

روز جهانی زن بزرگداشتی است که هر ساله در سراسر جهان در روز 8 مارس برابر با 18 اسفند برگزار می شود. در تقویم ایرانی علاوه بر روز جهانی زن؛…

لینک کوتاه کپی شد

روز جهانی زن بزرگداشتی است که هر ساله در سراسر جهان در روز 8 مارس برابر با 18 اسفند برگزار می شود. در تقویم ایرانی علاوه بر روز جهانی زن؛ ولادت حضرت فاطمه (س) را روز بزرگداشت زن می نامند. اما روز جهانی زن معانی و اهداف زیادی دارد و نقطه کانونی در جنبش حقوق زنان است. برای آشنایی با فلسفه به وجود آمدن روز جهانی زن و اهداف نام گذاری این روز در ادامه متن با ما همراه باشید.

 

روز جهانی زن

روز جهانی زنان بزرگداشتی است که هر ساله در روز ۸ مارس برابر با ۱۸ اسفند برگزار می‌شود. بسته به مناطق مختلف، تمرکزِ جشن بر بزرگداشت و دفاع از حقوق زنان و برگزاری جشنی برای دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زنان است. روز جهانی زن در واقع به منزله اتحاد زنان دنیا در برابر حقوق خود و تساوی حقوق با مردان است. این تساوی حقوق شامل همه زمینه‌ها همچون موارد علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

8 مارس روزی است که زنان جهان بدون توجه به گرایشات مختلف فکری، عقیدتی،نژادی و ... به یادآوری موفقیت ها و دستاوردهای شان می پردازند. در حقیقت، این روز مجالی است برای نگاه کردن به گذشته در مسیر تلاش ها، منازعه ها و فعالیت های پیشین، و بیشتر برای نگریستن در راستای حرکت های پیش رو برای باز کردن راه در جهت شکوفایی استعدادها و فرصت هایی که در انتظار نسل آینده زنان است.

8+march

 

تاریخ روز جهانی زن در سال 99

دوشنبه 18 اسفند 99

8 March 2021

24 رجب 1442

بیشتر بخوانید:اس ام اس و پیام تبریک روز مادر+ استوری اینستاگرام برای روز مادر

متن و جملات عاشقانه برای تبریک روز زن 99

کلیپ تبریک روز مادر و روز زن برای استوری و پست اینستاگرام

 

ماجرای روز جهانی زن از کجا شروع شد؟

روز جهانی زن از جنبشی کارگری شروع شد و به رویدادی در سال تبدیل شد که سازمان ملل متحد آن را به رسمیت شناخته است.

بذر این ماجرا در سال ۱۹۰۸ کاشته شد، زمانی که ۱۵ هزار زن در شهر نیویورک راهپیمایی کردند و خواهان ساعات کار کمتر، حقوق بیشتر و حق رأی شدند. حزب سوسیالیست آمریکا، یک سال بعد از این راهپیمایی، اولین روز جهانی زن را اعلام کرد.

ایدهٔ جهانی شدن این روز از زنی به نام کلارا زتکین بود. او این پیشنهاد را در سال ۱۹۱۰ در کنفرانس جهانی زنان کارگر در کپنهاگ داد. در این کنفرانس ۱۰۰ زن از ۱۷ کشور جهان حضور داشتند که همگی به اتفاق آراء با پیشنهاد او موافقت کردند.

91462024dc81dc02aedf2d0b975404f2

 

روز زن در سراسر جهان چگونه برگزار می‌شود؟

در بسیاری از کشور‌ها این روز تعطیل رسمی است از جمله در روسیه که سه چهار روز قبل و بعد از ۸ مارس بازار گلفروشی‌ها داغ است.

در چین، به توصیهٔ شورای دولتی خیلی از زنان می‌توانند این روز را نیمه‌وقت کار کنند البته خیلی از کارفرمایان هم نصف روز مرخصی به کارکنان زن خود نمی‌دهند.

در ایتالیا، روز جهانی زن، یا "لا فِستا دِلا دونا" با هدیه دادن شاخه‌ای گل میموزا گرامی داشته می‌شود. منشاء این رسم روشن نیست اما باور این است که از رم و پس از جنگ جهانی دوم شروع شده است.

در آمریکا، ماه مارس ماه تاریخ‌ساز زنان است. هر سال به افتخار دستاور‌د‌های زنان آمریکایی، رئیس‌جمهوری بیانیه‌ای صادر می‌کند.

 

زن و راه طولانی رسیدن به حقوق برابر

با آنکه تقریبا ۱۰۰ سال از تعیین روزی به نام روز زن می‌گذرد، اما مبارزه زنان در کشورهای گوناگون برای حقوق برابر همچنان ادامه دارد. در کشورهای غربی هم فعالان حوزه زنان با مسائلی مانند دستمزدهای نابرابر در مقایسه با مردان برای کار مشابه، خشونت جنسی و مشکلاتی که زنان خارجی تبار با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، دست به گریبانند و راهی طولانی در پیش رو دارند.

 

از انکار تا مکر

بسیاری از دولت‌ها ده‌ها سال از به رسمیت شناختن و اهمیت روز هشت مارس تن زده بودند. آن را بخشی از جهان‌بینی مارکسیستی می‌دانستند و با همین بهانه خود را موظف به پذیرش و گردن نهادن به پیام روشن جنبش زنان نمی‌دیدند.

در سال ۱۹۷۵ به انکار اهمیت این روز پایان داده شد. سازمان ملل متحد در این سال روز هشت مارس را به عنوان روز جهانی زن به رسمیت شناخت. از آن پس، برگزاری این روز به رسمی بین‌المللی تبدیل شد.

رسمیت یافتن چنین روزی، گرچه برای جنبش جهانی زنان موفقیتی بزرگ بود، اما زنان می‌دانستند تا آن لحظه که پیام چنین روزی شنیده نشود، تا زمانی که حقوق شهروندی چنان گسترش نیابد که تفاوت‌های جنسیتی از اجتماع بشری رخت بربندد و برابری کامل زن و مرد متحقق نگردد، مبارزه ادامه خواهد یافت.

به‌رسمیت شناخته شدن روز جهانی زن، تداوم انکار آن را ناممکن ساخته بود. از این رو، آن دسته از سیاستمدارانی که باوری به اهمیت چنین روزی نداشتند از آن پس کوشیدند تا مکر و حیله را به جای انکار بنهند و از اهمیت سیاسی این روز بکاهند. مکر و حیله‌ای که ایده آن به ده‌ها سال پیش از به‌رسمیت شناخته شدن روز جهانی زن از سوی سازمان ملل متحد بازمی‌گردد.

D1Mlo6AX0AARL7o

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی