|

داروی سماگلوتید چقدر باعث لاغری و کاهش وزن می شود؟

داروی سماگلوتید که برای درمان دیابت به کار می رود برای لاغری هم بسیار کاربرد دارد.

لینک کوتاه کپی شد

طبق نتایج تحقیقات جدید دارویی که سیستم کنترل اشتها را در مغز هدف قرار می‌دهد می تواند در افراد چاق سبب کاهش وزن قابل توجهی شود. به طوریکه بعد از دریافت دوز هفتگی داروی سماگلوتید به مدت ۱۲ هفته ۵ کیلوگرم کاهش وزن مشاهده شد. بیشتر این کاهش وزن ناشی از کاهش چربی بدن بود. این دارو میل به غذا و تمایل به مصرف مواد غذایی پرچرب را کاهش داد.

پژوهشگران از کشف تاثیر «سماگلوتید» بر کمک به کاهش وزن به عنوان «پیشرفتی مهم» یاد کرده اند. تحقیق دانشمندان در مورد تاثیر این دارو بر کاهش وزن بر روی نزدیک به دو هزار فرد بزرگسال در ۱۶ کشور جهان انجام شد.

773x435_cmsv2_013309ac-7b87-5e09-9364-73c84ce5cef6-5364574

کنترل اشتها در هیپوتالاموس در مغز

سماگلوتید داروی جدیدی است که برای درمان دیابت طراحی شده است. ساختار شیمیایی آن بسیار شبیه هورمون GLP-1 است. GLP-1 بر روی مرکز کنترل اشتها در هیپوتالاموس در مغز اثر گذاشته و احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد. با توجه به شباهت داروی سماگلوتید با این هورمون محققان درصدد برآمدند اثر این دارو را بر گیرنده‌های کنترل اشتها بررسی نمایند.

این مطالعه بر روی ۲۸ نفر با نمایه توده بدنیBMI) 30) تا ۴۵ انجام شد. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. به مدت ۱۲ هفته نیمی از افراد سماگلوتید و نیم دیگر دارونما دریافت کردند.

در بخشی از گزارش منتشرشده در «ژورنال پزشکی نیوانگلند» آمده است که سه چهارم افراد با تزریق روزانه ۲.۴ میلی گرم از داروی «سماگلوتید» بیش از ۱۰ درصد وزن خود را از دست دادند. میزان کاهش وزن در بیش از یک سوم افراد نیز بیشتر از ۲۰ درصد بود.

به اعتقاد محققان استفاده از یک دارو که دریافت غذا را کاهش می‌دهد و سبب کاهش چربی بدن می‌شود می‌تواند به برخی افراد در پیشگیری از عوارض چاقی کمک کند. تحقیقات در مورد داروی سماگلوتید در حال انجام است، اما این دارو در حال حاضر در بازار وجود ندارد.

تاثیر هیچ دارویی بر کاهش وزن تاکنون به این میزان نبوده است. به گفته دانشمندان با تزریق داروی «سماگلوتید» میزان چربی و قند خون افرادی که از چاقی مفرط رنجی می برند کاهش می یابد. با این حال آنها هشدار می دهند که تزریق داروی «سماگلوتید» به طور بالقوه می تواند اثرات جانبی به همراه داشته باشد. هر چند این اثرات جانبی در اغلب افراد تنها حالت تهوع و اسهال در روزهای اولیه تزریق دارو است.

درخواست صدور مجوز برای استفاده از این دارو برای کمک به درمان چاقی مفرط به اداره دارویی اروپا و نهادهای مشابه در آمریکا و بریتانیا ارائه شده است.

08

سماگلوتید چیست؟

سماگلوتید به همراه رژیم مناسب و برنامه ی ورزشی برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود. کنترل قند خون بالا به جلوگیری از آسیب کلیه، کوری، مشکلات عصبی، تحیلی اندام ها، و مشکلات توانایی جنسی کمک می کند. کنترل مناسب دیابت ممکن است خطر سکته یا حمله ی قلبی را نیز کاهش دهد.


سماگلوتید مشابه هورمونی طبیعی در بدن(اینکریتین) است. از طریق آزاد سازی انسولین در پاسخ به سطح بالای قند(مثلا پس از وعده ی غذایی) و کاهش میزان قند تولیدی در کبد عمل می کند.


چنانچه از انسولین استفاده می کنید، سماگلوتید ماده ای برای درمان با انسولین نیست.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها