|

4 اشتباه رایج در انتخاب مدرسه برای دانش آموز

شبکه اجتماعی مدرسه کلوب اولین وب سایت تخصصی معرفی مدارس است که می تواند به شما کمک کند تا مناسبترین مدرسه را برای فرزند خود پیدا کنید.

لینک کوتاه کپی شد

مقدمه: در این مقاله می خواهیم 4 اشتباه رایج را که والدین در زمان انتخاب مدرسه مرتکب می شوند شرح دهیم. این اشتباهات می تواند ضربات جبران ناپذیری بر روند تحصیلی و حتی هویتی دانش آموز وارد کند. شبکه اجتماعی تخصصی مدرسه کلوب و قابلیت های آن را برای انتخاب مدرسه معرفی خواهیم کرد و بخش بسیار کاربردی مدرسه یاب را توضیح خواهیم داد و با استفاده از لیست مدارس تهران به شما نشان خواهیم داد چگونه می توان از این لیست و ماژول مدرسه یاب از هرگونه اشتباهی در انتخاب مدرسه پرهیز کرد.

والدین می توانند در زمان انتخاب مدرسه برای فرزند خود اشتباه کنند. تصحیح این اشتباهات زمان، هزینه و فشار زیاد به دانش آموز را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، بهتر است از ابتدا با اشتباهات رایج آشنا شد تا از ارتکاب به آن خودداری کرد.

اشتباه شماره 1: توجه نکردن به استعدادها و علاقه فرزند

توجه نکردن به استعدادها و علائق فرزند می تواند ضربات جبران ناپذیر و مخربی را به روحیه و آینده دانش آموز وارد کند. برخی از والدین فریفته عنوان مدرسه یا موفقیت های عمومی مدرسه می شوند یا حتی ممکن است به دلیل رفاه فرزندشان، نزدیکترین مدرسه را به خانه انتخاب کنند. برخی دیگر بدون در نظرگرفتن توتنمندی ها، علایق و خواست فرزند خود، تنها به دنبال تحقق رویاهای خود توسط فرزندشان هستند. این گونه انتخاب کردن می تواند بسیار مضر باشد. در زمان انتخاب مدرسه باید توانایی و استعداد دانش آموز بعنوان اولین فاکتور برای انتخاب مدرسه درنظر گرفته شود. حضور دانش آموزی با ضریب هوشی متوسط در یک مدرسه تخصصی تیزهوشان ضربه های مهلکی را به اعتماد به نفس و عزت نفس دانش آموز وارد می کند و می تواند موجب سرخوردگی و حتی ترک تحصیل دانش آموز شود. یا حضور دانش آموزی که علاقمند به ورزش است در یک مدرسه ریاضی- محور می تواند عقب ماندگی تحصیلی و بی علاقگی به ادامه تحصیل را به دنبال داشته باشد.

دیده شده است که والدین به دلیل اینکه یکی از فرزندان به مدرسه ای می رود و موفق است فرزند دیگر خود را هم در همان مدرسه ثبت نام می کنند. باید توجه داشت که هر دانش آموز و هر کودک و هر انسان یک شخصیت منحصر بفرد دارد که تفاوت ها و استعدادهای متفاوتی را دارا است. حتی دیده شده است که یک جفت دوقلو در یک کلاس، یکی موفق و دیگری ناموفق بوده و مشاور مدرسه توصیه کرده است که باید یکی از آنها مدرسه خود را تغییر دهد. باید به این نکات ظریف توجه کرد.

برای پرهیز از چنین اشتباهی بهتر است با یک متخصص استعدادیابی یا معلمان سالهای قبل مشورت کرد. البته خود والدین نیز می توانند تا حدودی در تشخیص استعدادها و علائق فرزند خود ارزیابی درستی داشته باشند.

اشتباه شماره 2: توجه نکردن به تفاوت های فرهنگی مدرسه و خانواده

بی توجهی به تفاوت های فرهنگی مدرسه و خانواده یکی دیگر از اشتباهات رایج خانواده ها در زمان انتخاب مدرسه است. در این مورد نیز ممکن است والدین مجذوب حسن شهرت مدرسه شوند یا به دلیل نزدیکی مدرسه به خانه، نزدیکترین مدرسه را انتخاب کنند. ثبت نام کردن دانش آموزی از یک خانواده معمولی در مدرسه ای که آموزش های مذهبی را در اولویت قرار داده و ساعت های زیادی را به آن اختصاص می دهد و یا برعکس، ثبت نام یک دانش آموز از یک خانواده مذهبی در یک مدرسه مهارت محور که آموزش موسیقی غیر سنتی و اجراهای تیاتر کلاسیک جزو برنامه های روزانه آن است، به صلاح دانش آموز نیست. همین موضوع در موارد فرهنگی دیگری هم وجود دارد، مثلا خانواده ها باید در هنگام ثبت نام سطح اجنماعی و طبقاتی مدرسه را در نظر گرفته و مدرسه ای را انتخاب کنند که از این نظر به وضعیت خانواده خود نزدیک باشد.

بهترین راه حل برای پرهیز از این اشتباه این است که والدین قبل از ثبت نام شروع به تحقیق درباره مدرسه کنند. این تحقیق بهتر است از فضای مجازی و اینترنت شروع شود. از طریق وب سایت مدرسه یا وب سایتهای تخصصی مربوط به مدارس مانند "مدرسه کلوب" از امکانات و برنامه های مدرسه مطلع شده و سپس به مدرسه رفته و با مدیر یا معلمان گفتگو کند و در پایان اقدام به انتخاب مدرسه نماید.

اشتباه شماره 3: توجه نکردن به مقدورات مالی خانواده در برابر هزینه های مدرسه

حضور دانش آموز در مدرسه ای در نزدیکی خانه که تمامی امکانات رفاهی مانند: دو وعده غذای گرم، کلاس های فوق برنامه عالی، جلسات سخنرانی با بزرگان، اساتید درجه یک، کلاس های زبان ترمیک، آموزش های آنلاین، اردوهای علمی –تفریحی ماهانه، کلاس تنیس و شنا در باشگاه های خصوصی مجهز، تیم مشاوره، تیم آماده سازی کنکور، آموزش رباتیک و کامپیوتر، آموزش سازهای موسیقی، جشنواره های داخلی ورزش و نمایش، مشاور بهداشت و تغذیه و دهها امکانات مدرن ریز و درشت دیگر را دارد بسیار خوشآیند و آیده آل است. حال تصور کنید خانواده برای تامین هزینه شهریه چنین مدرسه ای مجبور به قرض شود یا از هزینه های خانواده مانند: سفر، برگزاری مهمانی، خرید لباس و دیگر مصارف متداول خانه صرف نظر کند. آیا ثبت نام در چنین مدرسه ای به صلاح دانش آموز است؟ پاسخ روشن است: "خیر".

اشتباه شماره 4: فاصله مدرسه از محل سکونت و دسترسی به مدرسه

یکی دیگر از اشتباهات رایج در انتخاب مدرسه نادیده گرفتن فاصله و مسافت مدرسه از خانه و سهولت یا دشواری دسترسی به مدرسه است. در این مورد نیز ممکن است خانواده تمام فاکتورهای مناسب مانند سنخیت استعدادهای دانش آموز با مدرسه، متناسب بودن فرهنگ خانه و مدرسه و توانایی مالی در پرداخت شهریه را در خود و فرزند خود ببیند و تصمیم به انتخاب مدرسه ای بگیرد که نیاز است برای رسیدن به آن بیش از 1 ساعت رانندگی کرد یا با تعویض 3 یا 4 تاکسی یا اتوبوس به این مدرسه رسید. چنین مدرسه ای هر چه که باشد کاملا نامناسب است.

فاکتور مسافت خانه و مدرسه، چگونگی دسترسی به مدرسه، مدت زمانی که دانش آموز در مسیر سپری می کند بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. دانش آموزی که بعد از طی مسافت طولانی به مدرسه می رسد انرژی لازم برای ادامه دادن ساعتها آموزش را نخواهد داشت. چنین دانش آموزی در زمان برگشت به خانه نیز انرژی لازم برای انجام تکالیف را ندارد.

چگونه بهترین مدرسه را برای فرزند خود انتخاب کنیم؟

بهترین کار مراجعه به مراجع متخصص است. مراجع متخصص می تواند یک متخصص تعلیم و تربیت باشد یا وب سایتهای تخصصی مربوط به مدارس باشد.

شبکه اجتماعی مدرسه کلوب بعنوان اولین وب سایت تخصصی معرفی مدارس حاوی هزاران صفحه از نظرات اولیا در مورد مدارس و همینطور صدها مقاله و مطلب است که می تواند به شما کمک کند تا مناسبترین مدرسه را برای فرزند خود پیدا کنید. بخش مدرسه یاب به شما کمک می کند که ابتدا نزدیکترین مدرسه ها را به محل سکونت خود پیدا کرده و بعد از شناسایی این مدارس با استفاده از لیست مدارس تهران درقسمت اطلس مدارس از تمامی امکانات، قابلیتها، برنامه ها مطلع شده و حتی با استفاده از بخش نظرات والدین متوجه نقاط ضعف و قوت مدرسه انتخابی خود شوید.

امیدواریم از خواندن این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی