|

ساعت پخش سریال سرزمین مادری؛ از تلویزیون پخش می شود یا تلوبیون؟

این روز‌ها به نام «سرزمین مادری» در پلتفرم تلوبیون به‌صورت اختصاصی در حال پخش است

لینک کوتاه کپی شد

پخش آنلاین رایگان مجموعه نمایشی «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی، نویسندگی علیرضا طالب‌زاده و تهیه‌کنندگی محمد مسعود و با بازی شهاب حسینی، جواد عزتی و بسیاری از بازیگران مطرح کشور، از چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲، به صورت دو قسمت در هفته (چهارشنبه‌ها) از سایت و اپلیکیشن تلوبیون آغاز شد.

لینک پخش سریال سرزمین مادری در تلوبیون

به گزارش «شایانیوز» سریال سرزمین مادری در پلتفرم تلوبیون به‌صورت اختصاصی در حال پخش است و این هفته قرار است دو قسمت دیگر از آن در دسترس مخاطبان قرار بگیرد. این سریال یک دهه پیش با نام «سرزمین کهن» روانه آنتن شبکه سه شد که ناگهان به محاق توقیف رفت و حتی حالا و پس از 10 سال، به‌جای آنتن تلویزیون در یک پلتفرم عرضه شده است؛ اما چرا؟

خبرگزاری مهر در ۲۷ بهمن ۹۲ در گزارشی درباره حاشیه به وجود آمده برای این سریال نوشت: «امیر آقایی در نقش اردکانی، معلمی با اندیشه‌های چپ، رو به بیتا فرهی، در نقش خواهر ناتنی اردکانی، فریاد می‌کشد و می‌گوید: «به چه چیز خودتون افتخار می‌کنین؟ به کدوم اصل و نسب؟ به سرپاگرفتن سگ‌های انگلیسی و کاسه‌لیسی کنسول انگلیس؟ می‌خواین فردا سر کلاس برای بچه‌ها قصه اینکه بختیاری‌ها چطور بختیاری شدند رو بگم؟» و ماجرای اعتراض‌ها از همین جا شروع شد. بختیاری نام خانوادگی خواهر ناتنی اردکانی است و استفاده از این نام خانوادگی برای بختیاری‌ها معنای توهین به این قوم را داشت.»

به‌واسطه همین سوءتفاهم ساده زنجیره‌ای از اعتراضات از سوی مناطق بختیاری‌نشین کلید خود که حجم و گستره آن فراتر از انتظار بود. سریال توقیف شد اما هر از گاهی که زمزمه‌ای برای رفع مشکل و احتمال بازگشت سریال به کنداکتور مطرح می‌شد باردیگر صدای اعتراضی بلند می‌شد و آن زمزمه‌ها را خاموش می‌کرد.

در این میان نام یک چهره به تواتر شنیده می‌شد؛ محسن رضایی در آن مقطع جدی‌تر چهره‌ای بود که جلوی پخش سریال را گرفته و حتی با مذاکره برای رفع سوءتفاهم به‌وجود آمده هم مخالفت می‌کرد. در همان ایام دفتر ارتباطات مردمی دکتر محسن رضایی اعلام کرد: «دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با عزت اله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما در خصوص سریال سرزمین کهن و ایجاد نگرانی و اعتراضات نخبگان بختیاری به تحریف تاریخ در این سریال تذکر داد. در این گفتگو دکتر محسن رضایی با اشاره به گلایه‌مندی و اعتراضات صورت گرفته به متن این سریال و توهین به قوم شریف و بزرگ بختیاری که در همه ادوار تاریخ و به خصوص تاریخ معاصر وطن‌پرستی و دین‌داری ایشان بارها به اثبات رسیده است خواستار تجدید نظر جدی صدا و سیما در پخش این سریال جنجال‌برانگیز شد.» رضایی حتی تلاش کرد تا ماجرای این سریال به شورای عالی امنیت هم کشیده شود!

سال‌ها بعد زمانی که خبر رسید جمعی از نمایندگان مناطق بختیاری‌نشین نسخه بازسازی شده سریال را دیده‌اند تا بلکه سوءتفاهمات برطرف و امکان پخش آن از تلویزیون فراهم شود، بازهم زمزمه‌های غیررسمی حکایت از مداخله محسن رضایی برای جلوگیری از این اتفاق داشت.

اینکه انگیزه محسن رضایی برای این میزان از جدیت در تقابل با یک سریال چه بوده است را طبیعتا کسی غیر از خودش نمی‌داند اما نکته مهم این است که بازنده اصلی این حواشی، سازمان صداوسیما بود. سازمانی که بودجه‌ای کلان را صرف تولید اثری با کیفیت کرد، اما نزدیک به 10 سال از ظرفیت این سریال پرستاره برای جذب مخاطب محروم ماند و در بحرانی‌ترین دوران خود هم ناگزیر این سریال را به یک پلتفرم واگذار کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی