|

هرچه که لازم است در مورد آتیلا پسیانی بدانید!

پسیانی یکی از پرکارترین بازیگران ایرانی به‌شمار می‌رفت و در بیش از ۴۰ نمایش، ۸۰ فیلم و بیش از ۷۰ مجموعه حضور یافت.

لینک کوتاه کپی شد

آتیلا پسیانی یکی از پرکارترین بازیگران ایرانی به‌شمار می‌رفت و در بیش از ۴۰ نمایش، حدود ۸۰ فیلم و بیش از ۷۰ مجموعه حضور یافت. او یکی از پیشگامان تئاتر تجربی در ایران دانسته‌ می‌شود.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ایسکانیوز، آتیلا پسیانی بازیگر متولد ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۳۶ در تهران بوداو بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بود. مادرش جمیله شیخی هنرپیشه سینما، تلوزیون و تئاتر و همسرش فاطمه نقوی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است. او یک دختر به نام ستاره و یک پسر به نام خسرو داشت که هر دوی آنها بازیگر تئاتر هستند. آتیلا پسیانی فارغ التحصیل کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.

آتیلا پسیانی در طول بیش از چهار دهه فعالیت، یکی از پرکارترین بازیگران ایرانی به‌شمار می‌رفت و در بیش از ۴۰ نمایش، حدود ۸۰ فیلم و بیش از ۷۰ مجموعه حضور یافت. پسیانی یکی از پیشگامان تئاتر تجربی در ایران دانسته‌ می‌شود.

پسیانی در ده سالگی به همراه مادرش در تمرین تئاتر نمایش رکن‌الدین خسروی حضور یافت و با بازیگری آشنا شد. نخستین حضور سینمایی او، در سال ۱۳۴۸، در فیلم گم‌شده‌ای بود که ۴۰ ثانیه در آن نقش داشت. او از سال ۱۳۶۳ حضور در تئاتر را با نمایش هفت‌خان رستم آغاز کرد و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۰ با فیلم عفریت تجربه کرد.

پسیانی طی حدود پنج دهه فعالیت با طیف گسترده‌ای از کارگردانان کار کرد. او با تأسیس گروه تئاتر بازی، جریان‌سازی مطلوبی در تئاتر ایران و روند پیشرفت آن رقم زد.

پسیانی از دهه شصت خورشیدی به بعد حضور فعالی در عرصه تئاتر ایران داشته که شامل اجراهای جشنواره‌ای و آزاد می‌شود. او با آثارش در چندین دوره جشنواره تئاتر فجر حضور داشته که از این میان می‌توان به جشنواره فجر سال ۱۳۷۰ اشاره کرد. پسیانی در این دوره واقعه‌خوانی جهاز جادو نوشته محمد چرمشیر را کارگردانی کرد و در کنار آثاری نظیر سایه ماه به کارگردانی انوشیروان ارجمند، مرگ یزدگرد به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه، دلدار به نویسندگی و کارگردانی حسین نوری و مال‌کنون به نویسندگی و کارگردانی مریم معترف و عزت‌الله مهرآوران به روی صحنه برد.

شروع فعالیت هنری

بازی را از تئاتر و از سال ۱۳۵۶ آغاز کرد و بازی در سینما را هم از سال ۱۳۶۰ با فیلم عفریت به کارگردانی فلک نازی شروع کرد.

آتیلا پسیانی پس از تحمل یک دوره بیماری در تاریخ ۱۴ مهر ماه سال ۱۴۰۲ از دنیا رفت. آتیلا پسیانی طی چند هفته اخیر برای سفر شخصی به فرانسه سفر کرده بود که به دلیل عوارض بیماری سرطان مجبور شده بود در بیمارستانی در آنجا بستری شود و همان جا درگذشت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی