|

گاه شمار درگیری میان حماس و رژیم صهیونیستی؛ از دیروز تا امروز در این جنگ چه گذشت؟

امروز جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی در اوج قرار داشت. رویدادهای دو روز گذشته در بردارنده موارد بی شماری است. در این گاه شمار همراه ما باشی…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ سرآغاز اوج گرفتن تحرکات میان رژیم صهیونیستی با حماس بود. عملیاتی که ابتدا توسط حماس رقم خورد و ۲۲ کشته و بیش از ۵۰۰ زخمی بر جای گذاشت. 

شنبه 15 مهرماه- در همین خصوص، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی ظهر شنبه اعلام کرد که در حمله جنبش حماس (طوفان الاقصی) دستکم ۲۲ صهیونیست کشته شده‌اند. در تصاویر منتشر شده از سوی رسانه جنگ گردان‌های القسام، در داخل پایگاه نظامی کرم ابوسالم که نیروهای مقاومت موفق به نفوذ به آن شدند، اجساد تعدادی از سربازان صهیونیست مشاهده می‌شد.

اذعان رسانه‌ های صهیونیست به پیروزی مقاومت در عملیات طوفان الاقصی

شنبه 15 مهرماه- اندکی پس از شروع حملات حماس، رسانه های صهیونیستی پر از اخباری با مضمون پیروزی مقاومت در عملیات حماس شد. وبسایت عبری واللا نوشت، مقاومت غزه در این نبرد واقعا پیروز شد و توانست بهترین و با تجربه‌ترین سرویس اطلاعات جهان را غافلگیر کند و قوی‌ترین سیستم امنیتی خاورمیانه را به تمسخر بگیرد. مقاومت غزه توانست برای ساعات طولانی نبرد را در دست بگیرد که هرگز از ذهن بازیگران منطقه پاک نخواهد شد.

این وبسایت عبری در ادامه نوشت، ارتش اشغالگر ترس زیادی از پیشروی تعدادی از رزمندگان مسلح مقاومت به مناطق دیگر در داخل اراضی اشغالی دارد. هنوز ۲۲ نقطه درگیری وجود دارد که ارتش بر آن کنترل نیافته است.

در همین راستا، نوعم امیر، خبرنگار نظامی رژیم صهیونیستی گفت، سه ساعت از شروع این جنگ ننگین گذشته است اما همچنان دهها رزمنده داخل اراضی اشغالی هستند و تیراندازی به چندین شهرک صهیونیستی ادامه دارد.

محمد الضیف، فرمانده کل گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس امروز از شروع عملیات «طوفان الاقصی» علیه دشمن صهیونیستی خبر داد. در این عملیات تاکنون ۲۲ صهیونیست به هلاکت رسیده‌ و بیش از ۵۰۰ نفر هم مجروح شده‌اند. وی اعلام کرد، دشمن صهیونیستی و سربازانش به مسجدالاقصی تعدی کردند و مقاومت قبلا به آنها هشدار داده بود. وی اعلام کرد، از امروز هماهنگی امنیتی با دشمن صهیونیستی پایان می‌یابد. طوفان الاقصی بسیار بزرگتر از آنچه است که اشغالگران تصور می‌کنند.

ضقضصقض

تماس‌های مصر با مسئولان بین‌المللی برای توقف تنش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی

شنبه 15 مهرماه- اوایل روز گذشته در کشمکش درگیری ها، مصر با مسئولان بین المللی ارتباط برقرار کرد تا شاید جدال میان فلسطین و رژیم صهیونیستی متوقف شود. به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، سامح شکری، وزیر خارجه مصر تماس‌هایی را با همتایان خود و تعدادی از مسئولان بین‌المللی برای توقف درگیری‌های کنونی میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها برقرار کرد. شکری بر اهمیت برقراری آرامش و خویشتنداری تمام طرف‌ها به خاطر «خطرات و عواقب وخیم» این تنش‌ها تأکید کرد.

حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی بسته شد

شنبه 15 مهرماه- هنوزز در اواسط روز بودیم که خبری مبنی بر بسته شدن حریم هوایی سرزمین های اشغالی به گوش رسید. ممنوعیت پرواز شامل هواپیماهای خصوصی، و هواپیماهای مختلف دیگر و حتی چتربازان می‌شد.

صضثقصض

درخواست روسیه از فلسطین و رژیم صهیونیستی برای برقراری آتش بس

شنبه 15 مهرماه- ماجرا تا اینجای کار ادامه داشت و پای روسیه نیز به واسطه گری برای برقراری آتش بس کشیده شد. میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: حمله فلسطین و رژیم صهیونیستی «تکرار بسیار خطرناک نزاع میان آن دو است و طرفین باید به میز مذاکره بازگردند. مسکو با همه در تماس بوده و خواهان برقراری فوری آتش بس است. این درگیری قربانیان، ویرانی‌ها و مجروحان زیادی داشته است. هر چه سریعتر باید همه اینها پایان یابند و طرفین پشت میز مذاکره بنشینند، به خصوص که قوانین بین‌المللی شناخته شده است و باید راه حل عادلانه و جامعی برای این نزاع وجود داشته باشد.

بوگدانوف در ادامه تاکید کرد، نزاع میان رژیم صهیونیستی و فلسطین ۷۵ سال به طول انجامیده است و درگیری اخیر یک عقب گرد بسیار جدی دیگر و دور باطل خشونت است.

صضثض

واکنش زلنسکی به عملیات مقاومت فلسطین و دفاع از رژیم صهیونیستی

شنبه 15 مهرماه- اخبار متعددی از گوشه و کنار جهان در واکنش به این جریان در گوش ها زنگ می زد. اما جدای از واسطه گران، افرادی نیز بودند به جانب داری برخواسته و تیم خود را انتخاب می کردند. به عنوان مثال ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در یک پست نوشت: «اخبار وحشتناکی از اسرائیل منتشر می‌شود. به نزدیکان و اقوام کسانی که در این حمله کشته شدند، تسلیت عرض می‌کنم. ایمان داریم که نظم بازخواهد گشت و "تروریست‌ها" شکست خواهند خورد.»

عملیات طوفان الاقصی؛ دست کم ۲۵۰ صهیونیست به هلاکت رسیده‌اند

شنبه 15 مهرماه- میانه های روز اول، حملات رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که در عملیات طوفان الاقصی، ۱۰۰۰ نیروی مبارز فلسطینی به شهرک‌های یهودی نشین اطراف غزه حمله بردند و همچنین دست کم ۲۵۰ صهیونیست از زمان آغاز این عملیات به هلاکت رسیده‌ و ۱۴۵۰ صهیونیست دیگر زخمی شده‌اند. همچنان نیز درگیری‌ها در ۲۵ پایگاه ادامه دارد. از سوی دیگر، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی عنوان داشت: ما در وضعیت جنگی هستیم و از مدت‌ها قبل، این فضا را ندیده بودیم. درگیری‌های شدیدی در اطراف نوار غزه در جریان است.

صص

بایدن در تماس با نتانیاهو: کنار اسرائیل ایستاده‌ایم

شنبه 15 مهرماه- در میان یار و یار کشی های روز نخست، پس از اظهارات زلنسکی، اینبار نوبت امریکا بود که جوانب خود را سنجیده و لب به سخن بگشاید. در همین راستا، رئیس‌جمهور آمریکا در تماس با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر حمایت کشورش از رژیم صهیونیستی تاکید کرد و «حق دفاع از خود» را برای صهیونیست‌ها محفوظ دانست.

نتانیاهو: ارتش اسرائیل انتقام خواهد

شنبه 15 مهرماه- نتانیاهو در  پاسخ به اتفاقات روی داده از موضع قدرت لب به سخن گشود و گفت: آنچه امروز اتفاق افتاد، بی‌سابقه بود و ارتش اسرائیل انتقام خواهد گرفت و ضرباتی سخت را به حماس وارد می‌کندنخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادامه داد: «ارتش اکنون در حال پاکسازی شهرک‌های مجاور غزه است. به حماس می‌گویم که شما در برابر هر گروگان اسرائیلی مسئول‌اید.» نتانیاهو همچنین اظهار داشت: «با بایدن و روسای برخی کشورها گفت‌وگو کردم تا آزادی پاسخ به حمله حماس را تضمین کنم.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اضافه کرد: «این جنگ مدت زیادی طول خواهد کشید و روزهای سختی را در پیش داریم.»

صثقض

۷۵۰ اسرائیلی مفقود شده‌اند

یکشنبه 16 مهرماه- ماجرا در حال کش داده شدن بود و پای خود را به امروز یکشنبه 16 مهرماه نیز کشاند. برآوردهای غیررسمی نشان می‌دهند در پی عملیات «طوفان الاقصی» توسط مقاومت فلسطین، حدود ۷۵۰ صهیونیست همچنان مفقود هستند.ارتش رژیم صهیونیستی با پیش‌بینی اینکه روزهای سختی در پیش است، گفته که تخلیه کامل ساکنان شهرک‌های «غلاف غزه» (اطراف غزه) را شبانه آغاز کرده که نشان می‌دهد نیروهایش به جستجوی نیروهای مقاومت در هفت نقطه ادامه می‌دهند.

ارتش این رژیم در بیانیه‌ای مدعی شد که توانسته است کنترل بسیاری از سایت‌هایی را که به گفته سازمان پخش تلویزیونی این رژیم مورد حمله قرار گرفته بودند، به دست بگیرد. ارتش افزود: درگیری‌ها در شهرک بئیری تا کنون ادامه دارد، در حالی که کانال ۱۲ عبری گزارش داد: ساکنان اشکول در غلاف غزه از نفوذ جدید مبارزان فلسطینی به این منطقه صحبت می‌کنند.

اسرائیل برای آزادی اسرای خود نزد حماس دست به دامن مصر شد

یکشنبه 16 مهرماه- اوایل صبح امروز خبری منتشر شد که بر اساس آن متوجه شدیم اسرائیل از مصر درخواست کرده در مورد اسرا فورا با فلسطینی‌ها میانجیگری کند. 

ثقبصثضق

سازمان ملل: ۲۰ هزار ساکن غزه آواره شده‌اند

یکشنبه 16 مهرماه- سازمان ملل از آوارگی ۲۰ هزار فلسطینی ساکن نوار غزه درپی حمله رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی و غیر نظامیان در این منطقه خبر داد. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد که حملات ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی و غیرنظامی در نوار غزه منجر به آوارگی اهالی شده است. درگیری‌ها میان نیروهای مقاومت فلسطین در غزه و نیروهای صهیونیستی همچنان ادامه داشت.

تحولات غزه، محور رایزنی وزیر خارجه عربستان با طرف‌های بین‌المللی و عربی

یکشنبه 16 مهرماه- ظهر امروز بود که خبری مبنی بر واکنش عربستان به جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس منتشر شد. بر همین اساس فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تماس تلفنی برقرار کرد و طی آن بر لزوم همکاری جهت توقف تنش و نیز مخالفت ریاض با هدف قرار دادن غیرنظامیان و همچنین ضرورت احترام گذاشتن تمامی طرف‌ها به قوانین بین‌المللی و قوانین بشردوستانه تاکید کرد.

درخواست پاپ برای توقف درگیری در اراضی اشغالی

یکشنبه 16 مهرماه- رایزنی ها، جانب داری ها و درخواست های مکرر برای پایان دادن به این جنگ تنها به عربستان ختم نشد بلکه خبرها حاکی از آن بودند که پاپ خواستار توقف درگیری در اراضی اشغالی است. پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین گفت، تروریسم و جنگ هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و تنها باعث رنجش و مرگ بیشتر بی‌گناهان می‌شود.

وی در سخنرانی هفتگی خود در میدان سن پیتر گفت: جنگ به شکست ختم می‌شود. بیایید برای صلح در اسرائیل و فلسطین دعا کنیم.

ثصق

عملیات کماندوهای نیروی دریایی القسام در سواحل عسقلان

یکشنبه 16 مهرماه- اواسط امروز، گردان‌های شهید عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، جزئیات عملیات زمین گیر موفقیت آمیز رزمندگان خود از یگان کماندویی نیروی دریایی این گروه در سواحل جنوب عسقلان را منتشر کرد. این گروه تاکید کرد که نیروهای مقاومت چندین منطقه را تحت سیطره خود درآوردند، عملیات خود را با شایستگی مدیریت کردند و تعدادی از آنها تا به امروز در حال نبرد هستند.

زخمی شدن چند لبنانی در حمله رژیم صهیونیستی

یکشنبه 16 مهرماه- فرماندهی ارتش لبنان به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان‌های نظامی رژیم صهیونیستی با توپخانه و تانک شهرک‌های شبعا، حلتا، کفرشوبا و الهباریه در جنوب لبنان را هدف قرار دادند. این حملات بعد از شلیک راکت‌ها و موشک‌هایی از یکی از مناطق جنوب لبنان به سمت پایگاه‌های رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

حماس خواستار بسیج عمومی و درگیری با نیروهای صهیونیستی در سراسر فلسطین شد

یکشنبه 16 مهرماه- قصه به درازا کشید و نه تنها تمام نشد بلکه جنبش مقاومت اسلامی «حماس» از مردم فلسطین در همه میادین و محورها خواست، بسیج شده و با نیروهای صهیونیستی و شهرک نشینان در سراسر فلسطین اشغالی مقابله کنند.

صصص

این جنبش در بیانیه مطبوعاتی از فلسطینیان خواست، برای حمایت از مسجدالاقصی، دفاع از سرزمین و مقدسات فلسطین و برای همبستگی با غزه بسیج شده و در همه جا با اشغالگر مقابله کنند.

ماجرای دشمنی میان فلسطین و رژیم صهیونیستی، عمری به درازای 75 سال دارد. ماجرایی که هر از چند گاهی یا وارد فاز سکوت می شود و همچون خاکستر زیر خاکستر است و یا چون رویداد روز گذشته، صدای انفجار خود را به گوش تمام مردم جهان می رساند. طی این دو روز، دولت مردان زیادی به این رخداد واکنش نشان دادند و موضع خویش را نیز روشن ساختند. اما طرفین ماجرا همچنان بر اثبات حقانیت خود تاکید دارند و باید دید که ادامه ی این ماجرا به چه سمت و سویی می رود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی