|

شرط تصنیف دارایی چیست و اموال شوهر در چه صورتی با زن نصف می‌شود؟

از بین شروط ضمن عقد در این مطلب در خصوص شرط تصنیف دارایی صحبت می کنیم و در مورد نحوه تنظیمش به طوری که به نفع هر دو باشد توضیحاتی می دهیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- چند سالیست که بحث شروط ضمن عقد بین جوان ها خیلی جدی مطرح شده و معمولا طرفین بعد از آشنایی اولیه وقتی به این نتیجه می رسند که تا حدودی با هم، هم مسیر هستند و امکان اینکه رابطشون به ازدواج ختم بشه زیادِ مفصل در موردش صحبت می کنند. شروط ضمن عقد به قدری برای بعضیا مهمِ که به خاطرش بی خیالِ مهریه میشوند.

ناگفته نمونه قبلا هم یک سری شروط چاپی تحت عنوان شروط ضمن عقد توی عقدنامه ها بوده که معمولا داماد ها بدون آگاهی امضا می کردند عروس خانم ها هم اغلب هیچ اطلاعی راجع حقوقی که به موجب این شروط بهشون تعلق می گرفت نداشتند لذا چون طرفین آگاه نبودند عملا این شروط خیلی کارایی نداشتند.

اما این روز ها به مدد شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و افزایش آگاهی مردم و گسترش روحیه مطالبه گری بین جوان ها بحث شروط ضمن عقد از منظر جدیدی مورد توجه قرار گرفته است پس لازمِ که این شروط رو بیشتر بشناسید تا چه عروس هستید چه داماد با آگاهی پای سفره عقد بنشینید. یادتون باشه هیچ وقت هیچ چیزی رو بدون اینکه کاملا نسبت بهش آگاه شده باشید امضا نکنید.

منظور از شروط ضمن عقد چیست؟

شما میتوانید هر شرطی که با ذات عقد ازدواج مغایرت نداشته باشه رو به عنوان شرط ضمن عقد در عقدنامه درج کنید. مثل اینکه که یکی از طرفین شرط بگذارد که حاضر نیست در شهر خاصی زندگی کند. اما شروطی که با ذات عقد ازدواج در تضاد باشند را نمی توانید به عنوان شرط ضمن عقد در عقدنامه قید کنید. مثل اینکه شرط بگذارید که زوج نتواند زوجه را طلاق دهد یا اینکه ریاست خانواده با زوج نباشد.

شرط تصنیف دارایی

از بین شروط ضمن عقد بعضیا رایج تر هستند مثل وکالت زوجه در طلاق که با عنوان حق طلاق شناخته می شود یا شرط تصنیف دارایی. در این سری از مطالب قراره راجع به شروط ضمن عقد به طور مفصل صحبت کنیم. پس اگر می خواهید با ماهیت هر یک از این شروط آشنا شوید و به بهترین شکل تنظیمشون کنید با ما همراه باشید. از بین شروط ضمن عقد قراره امروز راجع به شرط تصنیف دارایی صحبت کنیم.

بررسی شرط تصنیف دادرایی

شرط تصنیف دارایی در عقدنامه‌ها معمولاً با این عبارات تنظیم می‌گردد: به موجب این شرط زوج متعهد می‌شود که هرگاه طلاق به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسرداری یا سوء اخلاق و رفتار او نباشد، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود را که در ایام زناشویی با او به دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلا عوض (مجانی) به زوجه منتقل نماید.

شرایط تحقق شرط تصنیف دارایی

۱- شرط نصف شدن دارایی فقط به بعد از طلاق مربوط می شود. بنابراین زن نمی‌تواند در طول دوران زندگی یا پس از فوت شوهر تقاضای نصف شدن اموال را نماید.

شرط تصنیف دارایی

۲- برای اینکه شرط تصنیف دارایی محقق شود باید طلاق به درخواست زوج باشد بنابراین در صورتی‌که طلاق به درخواست زن باشد حتی اگر این درخواست موجه باشد، مثل اینکه شوهر معتاد باشد زوجه نمی‌تواند درخواست نصف شدن اموال را بدهد. علاوه بر این در مواردی که طلاق به درخواست طرفین یعنی به صورت توافقی باشد هم شرط نصف شدن اموال منتفی است.

۳- طلاق به درخواست مرد نباید به دلیل تخلف زن از انجام وظایف خود باشد؛ پس در صورتی‌که زن تمکین نکند و مرد حکم الزام به تمکین وی را از دادگاه دریافت نماید یا سوء رفتار و اخلاق داشته باشد و این امر در دادگاه ثابت شده باشد، حتی در صورتی‌که مرد تقاضای طلاق نماید نصف شدن اموال منتفی است.

همان طور که در عبارت فوق آمده در صورت تحقق شرایط سه گانه مذکور زوج موظف است تا نصف دارایی موجود را که در ایام زناشویی با زن به دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلاعوض (مجانی) به زوجه منتقل نماید. بنابراین در صورتی‌که تمامی شروط بالا محقق شود فقط تا نصف اموالی که در زمان زوجیت، به دست‌ آمده است توسط زن قابل درخواست است.

شرط تصنیف دارایی

به کلمه تا دقت کنید اگر کلمه تا در این شرط بیاید یعنی مرد می‌تواند کمتر از نصف دارایی خود را به زوجه بدهد در واقع در صورت ذکر کلمه تا باید طرفین در خصوص میزان دارایی که به زوجه داده می‌شود توافق کنند یا اینکه دادگاه در این خصوص تصمیم بگیرد، اما اگر کلمه تا حذف شود مرد موظف است نیمی از دارایی خود را بدون کم و کاست به نام همسرش نماید.

همان طور که در ابتدا گفتیم این شروط به صورت چاپی در عقدنامه ها هستند اما شما می‌توانید با توافق یکدیگر این شروط را در حدی که با ذات عقد نکاح در تضاد قرار نگیرد تغییر دهید. پس لازم نیست این شروط را به همان صورت که در نسخه‌های چاپی عقدنامه ذکر شده امضاء کنید بلکه می‌توانید با توجه به شرایط خود آن‌ها را تعدیل کنید.

شرط تصنیف دارایی را به این شکل تنظیم کنید تا به نفع هر دو طرف باشد

۱- شرط تنصیف اموال را به طور مطلق در عقدنامه ذکر کنید. یعنی شرط کنید بعد از ازدواج در صورتی که به هر دلیلی طرفین از یکدیگر جدا شدند اموال آن‌ها نصف شود و هر یک صاحب نیمی از اموال یا معادل قیمتی آن گردد؛ در صورتی‌که شرط به شکل بالا ذکر شود در صورتی که هر یک از طرفین در هنگام تاهل اموالی به دست آورد نیمی از آن بعد از طلاق و جدایی به طرف مقابل تعلق می‌گیرد. در زندگی های امروز که اغلب دو طرف کار می کنند و درآمد دارند با هم در هزینه ها و اموالی که به دست می آید شریک هستند بنابراین در صورت جدایی منطقی این است که هر کدام صاحب نیمی از اموال شود فارغ از اینکه این اموال به نام کدام یک از طرفین سند خورده است.

شرط تصنیف دارایی

2- پیشنهاد ما به خانم ها این است که اگر در خصوص شروط ضمن عقد به توافق رسیدید به گونه‌ای که بسیاری از خواسته‌های خود را توانستید با این شروط به دست آورید از تعیین مهریه‌های سنگین خودداری کنید.

می‌توان شرط نصف شدن اموالی که در زمان ازدواج به دست آمده را تبدیل به شرط نصف شدن کل اموال هر یک از طرفین نمود؛ بنابراین در این حالت هر مالی که حتی قبل از ازدواج به دست آمده باشد در هنگام طلاق قابل نصف شدن است.

در پایان ذکر این نکته لازم است که در تنظیم شروط ضمن عقد نکاح حتماً از یک وکیل کمک بگیرید، چون عباراتی که در عقدنامه‌ ذکر می‌گردد اهمیت بسیار بالایی دارند و ذکر یا عدم ذکر یک عبارت، می‌تواند نتایج بسیار متفاوتی در بر داشته باشد. یادتان باشید هیچ ازدواجی از ابتدا قرار نیست به جدایی ختم شود پس اگر در موقعیت ازدواج قرار دارید آگاهانه و عاقلانه تصمیم بگیرید و سعی کنید عاقلانه ازدواج کنید و عاشقانه زندگی کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی