|

هر آنچه باید در مورد فرش کلاسیک بدانید

قدم اول در راهنمای خرید فرش کلاسیک این است که بدانیم فرش کلاسیک چیست؟ از این رو به این تعریف اشاره می کنیم

لینک کوتاه کپی شد

فرش به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مبلمان بشر شناخته‌شده و همواره در زندگی مردم اقصی نقاط جهان کاربرد داشته است. انسان اولیه از پوستین به‌عنوان زیرانداز استفاده می‌کرده و پس ‌ازآن با استفاده از الیاف گیاهی زیراندازهایی را برای خود ساخت. با پیشرفت بشر در زمینه‌های مختلف از جمله تکنولوژی و غیره این زیراندازها که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر فضای داخلی به کار می‌رفتند، شکل دیگری به نام فرش کلاسیک به خود گرفتند. شاید نمدها را بتوان اولین فرش‌های کلاسیک در نظر گرفت که در دوره‌های بعد به نمونه‌های باشکوهی از جمله فرش پازیریک (کهن‌ترین فرش کلاسیک جهان) ارتقا پیدا کردند.

راهنمای خرید فرش کلاسیک

قدم اول در راهنمای خرید فرش کلاسیک این است که بدانیم فرش کلاسیک چیست؟ از این رو به این تعریف اشاره کنیم که; فرش کلاسیک فرشی است که طبق اصول و قواعد معمول سنتی و قدیم بافته می‌شود؛ اما معنای دقیق‌تر این تعریف چیست؟

در زمینه فرش به فرش‌هایی که طرح و نگاره‌های آن سنتی و قدیمی است، فرش کلاسیک می‌گویند. درواقع تمام تفاوت‌ها در طرح و چیدمان این نوع فرش‌ها خلاصه می‌شود و این به معنی قدیمی بودن خود فرش نیست. ازاین‌رو شما با فرشی در یک فرش کلاسیک روبرو هستید که در بافت آن از نقوش و طرح‌های قدیمی استفاده‌شده و طرح دار است که باعث می‌شود فرش شما ویژگی‌های خاصی پیدا کند.

ویژگی‌های اصلی فرش کلاسیک

  • رنگ‌های به کار رفته در این فرش‌ها عموماً ملایم و آرامش‌بخش هستند.
  • از نظر تنوع در طرح و رنگ، بسیار گسترده است.
  • در اغلب موارد حاشیه‌ها در این فرش‌ها منظم و از الگوی خاصی پیروی می‌کنند.
  • در فرش‌های کلاسیک تکه‌های شلوغ با ریزه‌کاری‌های زیاد وجود دارد که در سراسر فرش پخش می‌شود.
  • استفاده از پشم در فرش دستباف کلاسیک یکی از رایج‌ترین انتخاب‌ها است.

بافت فرش کلاسیک

فرش کلاسیک می‌تواند دستباف یا ماشینی باشد؛ این نکته بعدی است که باید در راهنمای خرید فرش کلاسیک بدانید. تمام فرش‌های دستباف کلاسیک نیستند و بالعکس تمام فرش‌های کلاسیک نیز دستباف نیستند. اتفاقاً امروزه به دلیل هزینه‌های بالاتر فرش‌های دستباف، فرش‌های کلاسیک ماشینی در طرح‌ها و نقوش مختلف در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دارد.

فرش کلاسیک دستباف

فرش‌های کلاسیک دستباف گران‌بهاترین فرش‌های موجود در جهان هستند. این فرش‌ها اصالت، زیبایی و شکوه خاصی دارند که نظیر آن را در کمتر فرش دیگری می‌توان دید. فرش دستباف که خود نمادی از سنت و اصالت است. در بافت فرش‌های دستباف از الیاف طبیعی همچون نخ، پشم، ابریشم و... استفاده می‌شود و ما به ازای اینکه از چه الیافی در فرش به کار رفته، ارزش و بهای آن مشخص می‌گردد.

فرش کلاسیک ماشینی

فرش‌های کلاسیک ماشینی زمانی ساخته شدند که قیمت نسبتاً بالای فرش‌های دستباف باعث شد تا قسمت زیادی از مردم نتوانند فرش‌های قدیمی و رنگ و رو رفته خود را تعویض کنند؛ بنابراین فرش‌های ماشینی کلاسیک به کمک این افراد آمد تا همان زیبایی و طرح و نقش را به فضاها بازگرداند.

انواع نقش در فرش کلاسیک

نقوش استفاده شده در فرش‌های ایرانی که به دلایل خاصی ایجاد شده است، مورد قابل توجه بعدی در راهنمای خرید فرش کلاسیک است. اگر بخواهیم به نمادشناسی این طرح‌ها بپردازیم، هرکدام از آن‌ها داستان و روایت مفصل خود را دارد. به‌صورت کلی می‌توان بیان کرد، آنچه را که برای انسان مهم بوده تا در خانه یا زندگی خود داشته باشند در فرش به تصویر کشیده اند. حضور برخی عناصر گیاهی و جانوری گواهی بر این مدعاست. علاوه بر این در بافت فرش به‌صورت مشخص برخی موارد هیچ‌وقت استفاده نمی‌شده که این موضوع به دلایل مختلف بوده است؛ بنابراین می‌توان این موضوع را بیان کرد که فرش کلاسیک و بالاخص فرش ایرانی و فرش تبریز با تفکر و هوشمندی خاصی بافته می‌شد.

در این مجموعه از نقوش طبیعی الهام گرفته شده به گونه‌ای که ساده‌تر شده و بافت آن برای بافنده راحت‌تر بود و نشان از زندگی اجتماعی و دغدغه‌های مردم داشت. این مجموعه شامل مواردی همچون ترنج و بته‌جقه، شاه‌عباسی، ماهی، شیر و... می‌شود.

فرش کلاسیک در دکوراسیون

اما چگونه یک فرش کلاسیک انتخاب کنیم؟ موضوع اصلی در دکوراسیون داخلی یک فضا ایجاد حسی است که از آن فضا مدنظر دارید. راهنمای خرید فرش کلاسیک به شما توضیح خواهد داد که از چه فرش‌هایی در چه فضایی می‌توان استفاده نمود. اگر شما یک فضای رسمی در نظر دارید بهتر است از رنگ‌ها و فرم‌های ساده‌تر استفاده کنید تا تمرکز بیشتر بر افراد یا فعالیتی که در آن فضا صورت می‌گیرد، باشد. در فضاهای رسمی مانند فضاهای سیاسی یا اداری رده بالا در ایران می‌توان از فرش‌های کلاسیک مجلل به عنوان نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی استفاده نمود. همچنین این فرش‌ها لوکس بودن فضا را بیشترعیان خواهند ساخت. از ویژگی طراحی فرش های کلاسیک همنشینی آن در دکوراسیون های مدرن و کلاسیک است و محدودیتی در دکور آرایی ایجاد نمی کند. فرش‌های کلاسیک تنوع رنگ زیادی دارند و شما می‌توانید با انتخاب رنگ‌های روشن و ملایم در فرش‌های کلاسیک، گزینه مناسبی را برای فضای خود انتخاب کنید.

فضاهای کلاسیک

فرش‌های بافته شده به سبک کلاسیک فضا را صمیمی و سنگین می‌کند و برای تالارهای پذیرایی و مهمانی‌های خانوادگی بسیار مناسب است. در واقع با پخش آن در تالارهای پذیرایی فضایی گرم و صمیمی ایجاد خواهید کرد. فضاهای کلاسیک در منازل، مکان‌های اداری و... معمولاً ابهت و شکوه خاصی در خود دارند. برخی عناصر می‌تواند باعث افزایش این حس و لوکس بودن فضا شود. فضاهای کلاسیک دارای فرم‌ها، رنگ‌ها و عناصر و مبلمانی هستند که به افزایش حس مجلل بودن فضا کمک کنند. گچ‌بری‌ها، رنگ‌های طلایی و ارغوانی، مبلمان کلاسیک و تاج‌دار و فرش‌های کلاسیک لوکس از مهم‌ترین مواردی هستند که در فضاهای کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دکوراسیون سنتی

اگر شما هم جزو افرادی هستید که امروزه با دکوراسیون‌های ساده و خلوت مشکل دارید و دوست دارید خانه خود را با محیط‌های کلاسیک با مبلمان چوبی و پرده‌های سنتی با مجسمه و جزئیات زیاد تزیین کنید، قطعاً بهترین گزینه برای شما فرش‌های کلاسیک است. فرش‌های کلاسیک متنوع با طرح و نقش و رنگ متفاوتی که دارند فضا را گرم و صمیمی کرده و به حس صمیمیت در آن کمک می‌کنند.

سایر نکات خرید فرش کلاسیک

تا اینجا متوجه شدیم فرق کلاسیک چیست و در چه فضاهایی کاربرد دارد. اما برای انتخاب بهتر شما باید مولفه های دیگری را نیز در نظر بگیرد. منطقه جغرافیایی محل سکونت، سلیقه، فرهنگ، عوامل محیطی، نور منطقه و فضا، کاربری مورد نظر، سایر اجزا و عناصر، جنسیت و سن کاربران و بسیاری موارد دیگر از نکات خرید فرش کلاسیک به حساب می آیند.

کلام پایانی

در راهنمای خرید فرش کلاسیک متوجه شدیم که در فرش‌های کلاسیک و سنتی، حوزه تولید فرش کاملاً مشخص است، در واقع هر منطقه فرش بافته‌ای خاص خود را دارد. اگر فضایی دارید که نیاز به صمیمیت و گرمای بیشتری دارد، می‌توانید از انواع فرش کلاسیک، از جمله فرش کلاسیک ماشینی و فرش کلاسیک دستباف استفاده کنید زیرا این فرش‌ها می‌‌توانند به همراه سنگ، سرامیک، پارکت و سایر کفپوش‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

در پایان لازم به ذکر است که ما در راهنمای خرید فرش کلاسیک سعی کردیم شما را با فرش کلاسیک آشنا ساخته، تفاوت فرش کلاسیک و مدرن را شفاف کنیم و بدانیم که چگونه یک فرش کلاسیک انتخاب کنیم. اما اگر سوال یا نکته‌ای در مورد مطالب گفته شده و موضوعات ذکر شده دارید، مایلیم تا آن را با آقای فرش به اشتراک بگذارید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی