|

سامانه ثنا چیست و ثبت نام در آن چگونه است؟ ازت شکایت بشه دیگه مامور در خونه نمی یاد

سامانه ثنا توسط قوه قضاییه راه اندازی شد تا افراد به راحتی طرح دعوا نمایند. از بعد از این سامانه هیچ ابلاغیه‌ای به صورت کاغذی انجام نشد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- تا قبل از سال 1395 و راه اندازی سامانه ثنا اگر شکایتی علیه کسی مطرح می شد مامور ابلاغ برای ابلاغ احضاریه های دادگاه به صورت حضوری به درب منزل مراجعه می کرد که این مسئله اصلا خوشایند نبود و به نوعی نقض حریم خصوصی شخص به شمار میرفت چرا که در مواقع ای همه اهل محل متوجه می شدند که شکایتی علیه فلان شخص مطرح شده است. از سال 95 که سامانه ثنا توسط قوه قضاییه راه اندازی شد هر فردی که قصد طرح دعوا اعم از کیفری، حقوقی، خانواده و … دارد موظف است پیش از طرح دعوا در سامانه ثنا ثبت نام نماید (واژه ثنا مخفف ثبت نام الکترونیک است). 

بعد از ایجاد حساب در سامانه ثنا اگر علیه شخصی اقامه دعوا کنید یا کسی علیه شما دعوایی مطرح کند یا به عنوان شاهد یا مطلع در دعوایی احضار شوید همچنین تمامی ابلاغیه های صادره از شعبه های دادگاه یا دادسراها در درگاه مربوط به شما ثبت و با پیامک به اطلاع شما می رسد.

نحوه ثبت نام در سامانه ثنا

برای ثبت نام در سامانه ثنا به اصل کارت ملی، اصل شناسنامه، آدرس و کد پستی محل سکونت نیاز دارید.

ثبت نام در سامانه ثنا، توسط متصدیان دفاتر خدمات قضایی انجام می گیرد و از متقاضی امضاء الکترونیکی گرفته می شود و این امضاء در سامانه افراد ثبت می گردد. پس از تکمیل ثبت نام به متقاضی شناسه قضایی و رمز شخصی داده می شود. 

برای ثبت نام در سامانه ثنا باید مراحل زیر را انجام دهید:

1- ورود به سامانه ثنا (www.adliran.ir)

2- ثبت اطلاعات مطابق کارت ملی

3- دریافت کد رهگیری، بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام یک کد تحت عنوان کد رهگیری به شماره تماس یا آدرس ایمیلی که قبلاً در سامانه وارد نموده‌اید برای شما ارسال می‌شود.

4- فعال‌سازی ثبت نام، با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی و به همراه داشتن شناسنامه، کارت ملی و کد رهگیری، فعال سازی ثبت نام خود را درخواست کنید.

در این بخش به شما یک رمز شخصی داده می شود. (لازم است این رمز حفظ گردد، چرا که در کلیه مراجعات بعدی به وارد نمودن رمز شخصی نیاز است.) جهت ورود به سامانه عدل ایران حتما می بایست پس از وارد نمودن کد ملی، رمز شخصی نیز وارد گردد و پس از آن یک رمز موقت ۶ رقمی به شماره موبایلی که در سایت عدل ایران (ثنا) وارد نموده شده است، پیامک می گردد که اعتبار آن ۲۴ ساعت است و با وارد نمودن این رمز موقت، فرد می تواند وارد سامانه ابلاغ، اطلاع رسانی و … گردد.

نحوه رویت ابلاغیه های الکترونیک

 هر زمان که ابلاغیه ای از سوی دادگاه برای هر یک از اصحاب دعوا ارسال شود پیامکی با این مضمون از سوی سر شماره عدل ایران برای فرد ارسال می گردد:

خانم/ آقای … ابلاغیه الکترونیکی شماره … در حساب کاربری شما در سامانه ابلاغ قرار گرفت. تاریخ ابلاغ …

برای مشاهده ابلاغیه باید مراحل زیر را انجام دهید:

ورود به سایت عدل ایران

کلیک بر روی گزینه سامانه ابلاغ الکترونیک

انتخاب سامانه اصلی یا پشتیبان ابلاغ الکترونیک (این دو تفاوتی با یکدیگر ندارند)

وارد نمودن کد ملی و رمز شخصی خود

وارد نمودن رمز موقت ۶ رقمی ارسالی به شماره موبایل

کلیک بر روی گزینه ابلاغیه های جدید

کلیک بر روی گزینه مشاهده

در صورت فراموشی رمز سیستم ثنا چه باید کرد؟

در صورت فراموشی رمز ثنا، جای هیچ گونه نگرانی ای نیست چرا که امکان بازیابی رمز ثنا وجود دارد. برای بازیابی رمز ثنا باید مراحل زیر را طی کنید:

1- وارد سامانه ثنا شوید و روی گزینه فراموشی رمز ثنا کلیک کنید.

2- مشخصات خواسته شده را وارد نمود.

3- بر روی گزینه ارسال کد فعال سازی کلیک کنید. با وارد نمودن کد فعال سازی، رمز جدید به شماره تلفن همراهی که در قسمت مشخصات وارد نموده اید ارسال می گردد.

4- در این مرحله کد فعال سازی را باید وارد کنید سپس بر روی دریافت رمز شخصی کلیک کنید تا رمز ثنا مورد بازیابی قرار گیرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها