|

درآمد سرانه‌ی کشورهای جهان

درآمد سرانه، یا به عبارت دقیق‌تر سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی، یکی از معیارهای ارزیابی رشد اقتصادی کشورهاست.

لینک کوتاه کپی شد

درآمد سرانه، یا به عبارت دقیق‌تر سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی، یکی از معیارهای ارزیابی رشد اقتصادی کشورهاست. اگر شما هم جزء کسانی هستید که می‌خواهید درآمد دلاری داشته باشید و مایلید بدانید کدام کشورها دستمزدهای بهتری پرداخت می‌کنند، پس حتماً باید از چگونگی محاسبه‌ی درآمد سرانه‌ی کشورها اطلاع کافی کسب کنید. در این مقاله درباره‌ی موضوع سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی نکاتی را می‌خوانید و می‌توانید این شاخص را با معیار مهم دیگری، یعنی شاخص PPP، مقایسه کنید.

برای اندازه‌گیری درآمد سرانه، باید حتماً میزان تولید ناخالص داخلی، Gross Domestic Product، را دانست. تولید ناخالص داخلی (GDP) عبارت است از «ارزش پولی یا بازاریِ همه‌ی کالاها و خدمات نهایی تولیدشده در هر کشور در بازه‌ی زمانی معین (مثلاً یک سال یا یک فصل)». سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی را هم، به زبان ساده، می‌توان این طور تعریف کرد: «میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) تقسیم بر تعداد جمعیت». به عبارت دیگر، جی دی پی به ما می‌گوید کشور X، به ازای هر نفر، چه قدر تولید ناخالص یا چه قدر تولید ارزش افزوده داشته است و از این طریق تخمینی بسیار کلی از سطح درآمد و تولید و اقتصاد آن کشور می‌زند. 

اندازه‌گیری سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی شیوه‌ای بسیار تخمینی و کلی است که جزئیات و نکات بسیاری را مبهم باقی می‌گذارد و به همین دلیل هم انتقادات زیادی به این شیوه‌ی ارزیابی رشد اقتصادی و درآمد سرانه مطرح است. تا این جا تعاریفی بسیار کلی و خلاصه از جی دی پی و سرانه‌ی GDP را مرور کردید ولی برای شناخت دقیق‌تر این مفاهیم باید تعریف دقیق‌تر و کامل‌تری را در همین مقاله مطالعه کنید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • تولید ناخالص داخلی GDP چیست؟
  • سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی چیست؟
  • درآمد سرانه چیست؟
  • کدام کشورها پر درآمدترین کشورهای جهان هستند؟
  • چگونه درآمد دلاری داشته باشیم؟

تولید ناخالص داخلی و سرانه‌ی GDP چیست؟

2282377b-0a64-429d-b32d-eca176a71639

صحبت از رشد اقتصادی (Economic Growth) هر کشوری در واقع به معنای صحبت از افزایش یا کاهش جی دی پی آن کشور است. بنا بر این اگر می‌خواهید تحلیل درستی از وضعیت اقتصادی و درآمد سرانه‌ی کشور مورد نظرتان داشته باشید، باید درک درستی از مفهوم تولید ناخالص داخلی و سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی  داشته باشید تا بتوانید اوضاع اقتصادی آن کشور را به‌درستی تحلیل کنید.

خواندید که GDP مجموع ارزش پولی کالاهای نهایی و یا خدمات عرضه‌شده در یک کشور در بازه‌ی زمانی مشخص است. کلمه‌ی «نهایی» در این گزاره مهم است. هر کالا یا خدماتی برای این که جزء تولید ناخالص داخلی حساب شود باید شرایطی داشته باشد. مثلاً کالاهایی که تولید و مبادله‌ی آن‌ها غیر قانونی است مثل مواد مخدر و کالاهای قاچق و همین طور فعالیت‌هایی مثل خرید و فروش کالاهای دست دوم، اوراق بهادار بازارهای مالی، خانه‌داری و مواردی مانند این‌ها در تولید ناخالص داخلی حساب نمی‌شود. در این شاخص فقط کالاها و خدمات نهایی محاسبه می‌شود.

در علم اقتصاد کالاها و خدمات دو دسته هستند:

  1. کالاها و خدمات واسطه‌ای
  2. کالاها و خدمات نهایی

کالاهای واسطه‌ای اقلامی هستند که در فرآیند تولید کالاهای نهایی استفاده می‌شوند. مثلاً نان کالایی نهایی است و آرد و گندم کالاهای واسطه‌ای. مقدار تولید ناخالص داخلی را با ارزش این کالاها و خدمات نهایی می‌سنجند. GDP به سه روش مختلف محاسبه می‌شود:

  • جمع ارزش افزوده (یا روش تولید)
  • روش مخارج
  • روش درآمد

هر کدام از این روش‌ها تعریف و شیوه‌ی مخصوصی دارد و برای آشنایی دقیق با این مفاهیم باید مطالعه‌ی عمیق‌تری درباره‌ی GDP و درآمد سرانه داشته باشید. اما در ادامه قدری هم ایرادات سرانه‌ی GDP و انتقاداتی را که به این شیوه‌ی سنجش رشد اقتصادی و سطح رفاه اجتماعی وجود دارد مرور می‌کنید.

نقدی بر سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی

یکی از مهم‌ترین اشکالات سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی این است که این اعداد و ارقام تطابقی با سطح رفاه اجتماعی ندارد و بازتابی از میزان قدرت خرید نیست. مثلاً شهری را فرض کنید که بیست نفر جمعیت دارد. پانزده نفر از آن‌ها ماهی هزار تومان درآمد دارند، اما پنج نفر باقی‌مانده هر کدام ماهی بیست‌ هزار تومان درآمد دارند. مجموع درآمد کل شهر می‌شود ماهانه 115 هزار تومان. گفتیم درآمد سرانه یا سرانه‌ی GDP عبارت است از کل درآمدها تقسیم بر کل جمعیت. یعنی 115 هزار تومان تقسیم بر بیست. با این معیار، در این شهر هر نفر 5750 تومان درآمد دارد. و این رقم بیشتر از پنج برابر درآمد آن پانزده نفر است که اکثریت جمعیت شهر هستند. برای همین شیوه‌ی PPP در اقتصاد کلان محبوبیت زیادی دارد. چون این شیوه که بر پایه‌ی قدرت خرید بر حسب ارز ملی است تصویری تا حدی معقول‌تر و نسبتاً واقعی‌تر از موقعیت اقتصادی و وضعیت برابری اجتماعی به دست می‌دهد.

   پر درآمدترین کشورهای جهان در سال 2023

شاخص PPP، Purchasing power parity، به معنای «برابری قدرت خرید» است. این شاخص در واقع نوعی نرخ مبادله است که برابر است با نسبت هزینه‌های دو سبد کالای یکسان در دو کشور متفاوت بر حسب ارز ملی. در جدول زیر ده کشور برتر دنیا از نظر برابری قدرت خرید را، طبق رتبه‌بندی سایت GFP  (Globalfirepower.com)، ملاحظه می‌کنید.

eda59aa2-25e4-49c3-958a-2a3967a879f4

با توجه به رتبه‌‌بندی PPP و رتبه‌ی نه چندان خوب ایران (رتبه‌ی بیست و سوم جهان) بخش بزرگی از نیروی کار در ایران به دنبال کسب درآمد دلاری است. در ادامه‌، نکاتی را درباره‌ی درآمد دلاری مرور می‌کنید.

چه طور درآمد دلاری داشته باشیم؟

برای کسب درآمد دلاری راه‌های مختلفی وجود دارد. بعضی از مهم‌ترین روش‌های درآمدزایی دلاری عبارتند از:

  • تولید محتوا در یوتیوب
  • برگزاری دوره‌های آموزشی
  • معامله در بازارهای مالی
  • فریلنسری یا آزادکاری
  • فروش کتاب الکترونیک
  • فروش آنلاین عکس
  • طراحی وب‌سایت‌های خارجی
  • برنامه‌نویسی

روش‌های بسیار دیگری نیز برای درآمدزایی دلاری، مثل تماشای تبلیغات و تماشای ویدیو و شنیدن موسیقی، وجود دارد. اما برای اکثر روش‌های اصولی و نتیجه‌بخش کسب درآمد دلاری به برگزاری جلسه با کارفرماهای خارجی نیاز دارید. بنا بر این یا باید از پلتفرم‌های خارجی استفاده کنید و هزینه‌‌ی خدمات آن‌ها را بپردازید و یا به دنبال پلتفرمی ایرانی با هزینه و کیفیت مناسب باشید. یکی از پلتفرم‌های بسیار محبوب خارجی، Adobe Connect است. ویژگی‌هایی مثل امنیت بالا، قابلیت شخصی‌سازی، و امکان ضبط رویداد از مزیت‌های این سرویس است. اما ادوب کانکت دو عیب بزرگ و مهم هم دارد: یکی محدودیت در دعوت (فقط کاربرانی که حساب کاربری داشته باشند می‌توانند در رویداد شرکت کنند) و دیگری عدم برخورداری از امکان گفت‌و‌گوی خصوصی. ضمناً تعرفه‌های این سرویس شاید برای شهروندان ساکن ایران که درآمدشان به ریال است قدری گران تمام شود. خصوصاً برای استارت‌آپ‌ها. راه حلی که پیش پای شماست استفاده از سرویسی داخلی است که هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم ارتباطی با کیفیت مطلوب و پایدار را فراهم کند. یکی از پلتفرم‌های داخلی که در سال‌های اخیر فعالیت موفقیت‌آمیزی داشته و بین کاربران زیادی محبوبیت پیدا کرده است، پلتفرم الوکام است. الوکام در کمتر از سه سال فعالیت توانسته است ده میلیون نفر_ساعت رویداد برگزار کند و صد میلیون پیام در چت این پلتفرم میان بیش از یک میلیون کاربر و ده هزار برگزارکننده‌ی رویداد رد و بدل شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این محصول و یافتن پاسخ این سؤال که نهایتاً سرویس الوکام یا ادوب کانکت؟ بد نیست به وب سایت الوکام به نشانی Alocom.co سر بزنید و امکانات و تعرفه‌های این محصول را بررسی کنید. همچنین مطالعه‌ی نظرات کاربران هر دو محصول الوکام و ادوب کاکنکت نیز در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها بسیار مفید خواهد بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی