|

تابو شکنی اسحاق جهانگیری در مراسم ختم مادرش

اسحاق جهانگیری با چاپ تصویر مادرش بر روی آگهی ترحیم وی تابو شکنی کرد. اما نگاه شرع و عرف به این موضوع چگونه است؟

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- اسحاق جهانگیری سیاستمدار و مدیر ارشد اجرایی که به عنوان معاون اول رئیس جمهور در دولت یازدهم و دوازدهم فعالیت می کرد اخیرا در مراسم ختم مادرش اقدام به تابوشکنی کرده و تصویر مرحومه را بر روی اعلامیه ی ترحیمش چاپ نموده است.

این اقدام از آنجایی تابوشکنی محسوب می شود که معمولا در موارد اینچنینی شاهد چاپ تصویر مردان روی اعلامیه ی ترحیمشان هستیم. اما در مورد زنان کمتر اتفاق می افتد که در آگهی ترحیم یا سنگ مزار آنها از تصویر خودشان استفاده شود. این اقدام که در جای خودش قابل احترام است، شاید پیامد مثبتی نیز در فرهنگ سازی چنین مواردی داشته باشد.

در ادامه ی این مطلب خوب است به نامه ای با امضای عادل قربانزاده رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ملکان از توابع استان آذربایجان شرقی اشاره کنیم که مربوط به سال 1400 است. در این نامه خطاب به مدیر چاپخانه و خدمات کامپیوتری نوشته شده که ذکر نام زنان در اطلاعیه های مجالس ترحیم ممنوع بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت. همچنین چندی پیش براساس خبر منتشر یافته ی دیگری، با درج بنر در آرامستان ها از خانواده ی متوفیان زن درخواست شده که چهره ی آن ها را روی سنگ مزارشان قرار نداده و یا در صورت انجام سریعا آن را حذف نمایند. در غیر اینصورت این سنگ مزارها برداشته خواهند شد.

file

اسحاق جهانگیری

نگاه شرع به این جریان چگونه است؟

در استفتاء شماره ۱۱۸۳ از دفتر آیت‌ا…‌العظمی خامنه‌ای آمده است: نگاه ‌کردن به تصویر زن نامحرم، حکم نگاه ‌کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر این اگر نگاه از روى لذت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصویر هم متعلق به زن مسلمانى که بیننده آن را می‌‌شناسد نباشد، اشکال ندارد.

قانون در اینباره چه می گوید؟

عبدالصمد خرمشاهی حقوقدان در اینباره می گوید: در هیچ کجای قانون بر این موضوع تاکید نشده و اگر کسی بخواهد خانواده متوفی را مجبور به این کار نماید، خلاف قانون عمل کرده است.

وی اقداماتی نظیر بخشنامه ی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ملکان را خلاف حقوق زنان دانست.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی