|

گشتی در میان جاهای دیدنی ارومیه

در این مقاله با ما همراه باشید تا با ارومیه و جاذبه‌های گردشگری دوست داشتنی آن بیشتر آشنا شوید.

لینک کوتاه کپی شد

یکی از شهرهای خوش آب و هوا و جذاب کشورمان ارومیه است که می‌ تواند یکی از مقاصد گردشگری خوب و مناسب برای فصل های گرم سال باشد. این شهر غنای تاریخی بسیار شگفت انگیزی را در کارنامه دارد و بدون شک یکی از بهشت های گردشگری برای علاقه مندان به تاریخ است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با ارومیه و جاذبه‌های گردشگری دوست داشتنی آن بیشتر آشنا شوید.

از ارومیه چه می دانید؟

ارومیه، هشتمین کلان شهر ایران و مرکز استان آذربایجان غربی است که در شمال غربی ایران قرار دارد. موقعیت جغرافیایی ارومیه جالب توجه بوده و می توان گفت که از سه موقعیت جغرافیایی مختلف بهره مند است؛ ارومیه در دامنه کوه سیر، در میان دشت ارومیه و در غرب دریاچه سابق ارومیه قرار گرفته است؛ دریاچه سابق ارومیه؟ بله؛ متاسفانه به علت مشکلات محیط زیستی،‌ عدم رسیدگی وزارت های مربوطه و عدم برنامه ریزی مناسب، دریاچه ارومیه به گستره ای از خاک و شن مبدل شده است. ارومیه دومین شهر پرجمعیت در منطقه شمال غربی ایران است که قدمت آن به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح می رسد.

همانطور که گفته شد،‌ این شهر از لحاظ تاریخی بسیار قدیمی بوده و قدمت طولانی دارد؛ این شهر وقایع و جنگ های تاریخی زیادی را به علت مکان و موقعیت جغرافیایی خود از سر گذرانده و بارها توسط روس ‌ها و عثمانی‌ ها به اشغال در آمده است؛ چرا این دو ابرقدرت جهانی اینقدر به ارومیه علاقه داشتند؟ زیرا موقعیت مکانی و جغرافیایی ارومیه به شکلی بوده است که می توانستند از آن به عنوان شاه راهی ارتباطی بین میان رودان، قفقاز و آسیای صغیر استفاده کنند. به هر حال تمامی این کشمکش های تاریخی موجب احداث و ساخت تعداد زیادی بنای تاریخی شده است؛ به گونه ای که ارومیه توانسته است که رتبه اول را در تعداد آثار باستانی ثبت شده در فهرست ملی را از آن خودش کند.

دست شما برای تهیه سوغاتی در این شهر بسیار باز است؛ از خوراکی های جذاب و وسوسه انگیز گرفته تا صنایع دستی نفیس، این امکان را به شما می دهد که با توجه به بودجه، برای خود و دوستانتان یادگاری مناسبی تهیه کنید؛ از جمله جذاب ترین سوغاتی های ارومیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع نقل

  • انواع نان

  • ترشی

  • مربا

  • حلوا

  • فرش دست بافت

  • منجوق دوزی

  • معرق

  • ظریف کاری روی چوب

  • رودوزی

  • سفال گری

  • و...

بهترین فصل سفر به ارومیه چه زمانی است؟

همانطور که اشاره کردیم، ارومیه در دامان کوه سیر واقع شده و به همین دلیل این شهر دارای آب و هوای کوهستانی است. در آب و هوای کوهستانی، دمای هوا در زمستان ‌ها بسیار پایین آمده و به اصطلاح سرمایی استخوان سوز دامن افراد را می گیرد؛ شهر ارومیه نیز همینطور است؛ این شهر در فصل زمستان نمی تواند مقصد خوبی برای سفر باشد؛ اما آب و هوای معتدل این شهر در فصل های بهار و تابستان می تواند پای بسیاری از مسافران را به ارومیه باز کند.

آب و هوای ارومیه در فصل های بهار و تابستان مطبوع و معتدل بوده و می توان از این دو فصل به عنوان بهترین فصل ها برای سفر به ارومیه یاد کرد. به طور دقیق تر، ماه های خرداد و تیر بهترین ماه ها برای سفر به ارومیه هستند؛ بنابراین اگر محدودیت زمانی ندارید، سفر خود را برای فصل های بهار و تابستان، مخصوصا ماه های خرداد و تیر برنامه ریزی کنید.

جاذبه‌ های گردشگری ارومیه کدام اند؟

در این بخش از مقاله به سراغ جاهای دیدنی ارومیه می‌ رویم و به بررسی تعدادی از آن می پردازیم. اگر نگاهی به لیست جاذبه های گردشگری ارومیه بیندازیم، به تعداد زیادی کلیسای قدیمی و باستانی بر می خوریم که این اتفاق،‌ یادآور اشغال و اسارت های مختلف این شهر در دوره های گوناگون تاریخی است. از جمله جاذبه های گردشگری که نباید هنگام گشت و گذار در این شهر از آن ها غافل شوید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلیسای ننه مریم

کلیسا ننه مریم یکی از قدیمی ترین کلیساهای ارومیه است که قدمت آن به دوران ساسانی می رسد. این کلیسای زیبا در در غرب ارومیه و در خیابان امام خمینی قرار دارد. در بعضی از روایت های تاریخی از این کلیسا به عنوان اولین کلیسای مشرق زمین یاد شده و افراد مشهوری همچون مارکوپولو از کلیسا ننه مریم در سفرنامه های خود یاد کرده اند.

دریاچه مارمیشو

این دریاچه در غرب و در 45 کیلومتری ارومیه قرار داشته و در دره ای نزدیک مرز ترکیه و ایران واقع شده است. از این دریاچه می توان به عنوان یکی از بکرترین مکان های دیدنی ارومیه نام برد که با چشم اندازی زیبا و جذاب، بسیاری از مسافران را به سمت خود می کشاند. جالب است بدانید که این دریاچه در اثر یک زلزله به وجود آمده است؛ زلزله موجب شده تا با ریزش بخشی از کوه، یک سد طبیعی ایجاد شده و دریاچه مارمیشو به وجود بیاید.

مسجد سردار

یکی از مسجدهای دیدنی ارومیه، ‌مسجد سردار بوده که قدمت آن به دوران قاجار می رسد. هنوز از این مسجد در زمان حال استفاده شده و در آن انواع مراسم ها و اعیاد مذهبی برگزار می شود. به علت نصب ساعتی بزرگ در سردر این مسجد، به آن ساعتلو یا مسجد ساعت نیز گفته می شود.

خانه انصاری

خانه ای قدیمی،‌ به دور از هیاهو و شلوغی شهر در یکی از کوچه های محله گول اوستی ارومیه وجود دارد که می توان از آن به عنوان یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی ارومیه یاد کرد. قدمت این خانه باصفا و دوست داشتنی به دوره قاجار رسیده و بنای این عمارت در میان یک باغ پایه گذاری شده است. شیشه های رنگی، فیرزوه کاری های متعدد و... می توانند نظر هر بیننده ای را به طور کامل به خود جلب کنند.

سفر به شهر تاریخی و زیبای ارومیه

ارومیه یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای علاقه مندان به تاریخ است. اگر محدودیت زمانی ندارید، بلیط سفر به ارومیه را در فصل های بهار و تابستان، به خصوص ماه های خرداد و تیر رزرو کنید. فلای تودی یکی از سایت‌های معتبر برای رزرو بلیط هواپیما و اقامتگاه در ارومیه است؛ شما می‌توانید تمامی برنامه‌ریزی‌های سفر خود را در این سایت و تنها با چند کلیک انجام دهید. از تخفیف‌های دوره‌ای این سایت برای بلیط هواپیما و رزرو هتل های ارومیه غافل نشوید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ارومیه قلب آذربایجان ❤ ارسالی در

    ارومیه قلب آذربایجان ❤ به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها فرمانده لشگر قهرمان 31عاشورا ، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر آشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤


    ❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی