|

سبدگردانی در بورس؛ راهی برای پیشگیری از خطاهای سرمایه‌گذاری

سبدگردانی در بورس؛ راهی برای پیشگیری از خطاهای سرمایه‌گذاری آیا دریافت کد بورسی و خرید و فروش سهام برای کسب سود از بورس کافی است؟! طبیعتا…

لینک کوتاه کپی شد

آیا دریافت کد بورسی و خرید و فروش سهام برای کسب سود از بورس کافی است؟! طبیعتا اگر صرف دریافت کد بورسی برای موفقیت کافی بود، نه روش‌هایی مانند سبدگردانی در بورس یا سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها معرفی می‌شد و نه تعداد زیادی از افراد سرمایه خود را در این بازار از دست می‌دادند! در نظر گرفتن این نکات نشان می‌دهد عواملی وجود دارند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر نحوه عملکرد افراد در این بازار تاثیر می‌گذارند. درست است که افزایش دانش مالی بر نحوه عملکرد سرمایه‌گذاران بسیار موثر است، اما تنها عامل نیست. عوامل روانشناختی متعددی وجود دارند که روی رفتار سرمایه‌گذاری افراد تاثیر می‌گذارند. در این مقاله «سوگیری خوشه‌انگاری» را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین این موارد بررسی کرده، روش‌هایی برای مقابله با آن معرفی می‌کنیم.

آشنایی با مفهوم خوشه‌انگاری

مطالعات روانشناسی نشان داده افراد به صورت ذاتی تمایل دارند در داده‌های تصادفی، الگوهای به ظاهر منطقی اما بی‌اساس پیدا کنند. به عنوان مثال عموم افراد زمانی که به آسمان نگاه می‌کنند می‌توانند ابرها را که ظاهرشان کاملا متغیر بوده و به صورت تصادفی شکل می‌گیرد،‌ به شکل‌هایی که برای‌شان آشنا است، تشبیه کنند. در روانشناسی از این موضوع با عنوان  «سوگیری خوشه‌انگاری» یا «Clustering Effect» یاد می‌شود. این سوگیری یا خطای شناختی می‌تواند در معاملات سهام و به صورت کلی هنگام فعالیت در بازارهای مالی مختلف برای سرمایه‌گذاران مشکل ایجاد کند. 

تصور کنید روند قیمتی سهمی در چهار روز متوالی به این صورت باشد: صعودی، صعودی، نزولی،‌ نزولی. در چنین حالتی ممکن است یک سرمایه‌گذار (حتی فردی حرفه‌ای و آشنا به اصول تحلیل بازار) تحت تاثیر سوگیری خوشه‌انگاری تصور کند الگوی حرکت قیمت سهم را پیدا کرده و انتظار داشته باشد این الگو طی روزهای آتی در آن سهم تکرار شود و بر‌اساس این الگوی ذهنی، اقدام به معامله کند. اما چه راهی برای مقابله با این سوگیری وجود دارد؟ در ادامه نکاتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که کمک می‌کنند افراد بتوانند در برابر این دست مسائل عملکرد منطقی داشته، تاثیر سوگیری‌ها را بر رفتار سرمایه‌گذاری خود حداقل کرده یا حتی از بین ببرند

روش‌های مقابله با سوگیری‌های رفتاری

همان‌طور که می‌دانید، سوگیری خوشه‌انگاری تنها عامل روانشناختی موثر بر رفتار سرمایه‌گذاران نیست و این عوامل شامل موارد بسیار زیادی است. از میان مهم‌ترین این سوگیری‌ها می‌توان به «خطای تایید»، «سوگیری زیان‌گریزی» و «اعتماد به نفس کاذب» اشاره کرد. نکته‌ای که در ارتباط با این سوگیری‌های شناختی وجود دارد، این است که اگرچه هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند، اما راه مقابله با تقریبا تمامی آن‌ها مشترک است. به‌عنوان مثال «آگاهی» به وجود این دست خطاها در رفتارهای انسانی می‌تواند تا حد زیادی قدرت این عوامل را کاهش دهد. اما روش‌های دیگری نیز برای کاهش تاثیر این موارد وجود دارد. سرمایه‌گذاری به شیوه غیر مستقیم در بورس و البته آموزش بورس مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند تاثیر این خطاها را کاهش دهند. 

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

زمانی که به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنید، در واقع مدیریت دارایی‌های مالی خود را به دست افراد خبره و حرفه‌ای این بازار می‌سپارید و به این شکل می‌توانید اطمینان داشته باشید دارایی شما به بهترین شکل و البته به دور از تاثیر این دست سوگیری‌ها مدیریت خواهد شد. 

سبدگردانی در بورس و سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها

سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دو مورد از رایج‌ترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هستند. زمانی که از خدمات صندوق‌های سرمایه گذاری مانند صندوق درآمد ثابت استفاده می‌کنید، در واقع مدیریت دارایی خود را به دست افراد حرفه‌ای می‌سپارید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند. به‌عنوان مثال صندوق درآمد ثابت مانند صندوق دوم اکسیر فارابی، مناسب افرادی است که تمایلی به تحمل میزان بالایی از ریسک ندارند و ترجیح می‌دهند ضمن حفظ اصل دارایی خود، سودی بیش از سپرده‌گذاری در بانک دریافت کنند. 

خدمات سبدگردانی در بورس نیز مناسب افرادی است که تمایل دارند یک شیوه اختصاصی از سرمایه‌گذاری در بورس را تجربه کنند. در این دسته از خدمات تحلیل‌گران حرفه‌ای بازار سبدی از دارایی‌ها را متناسب با اهداف مالی شما تنظیم کرده و برای مدت یک سال مدیریت آن را به عهده می‌گیرند. با توجه به اینکه خدمات سبدگردانی بسیار هزینه‌بر هستند، شرکت‌های سبدگردان برای ارائه این دسته از خدمات حداقل سرمایه‌ای را مشخص می‌کنند. این در حالی است که چنین محدودیتی در ارتباط با صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود ندارد. به‌عنوان مثال شما می‌توانید حتی با مبالغ خرد هم سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت شرکت کارگزاری فارابی را آغاز کنید. فراموش نکنید برای استفاده از تمام خدمات سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس لازم است ابتدا نسبت به دریافت کد بورسی و ثبت نام سجام اقدام کرده باشید. تمام این اقدامات را می‌توانید از طریق کارگزاری فارابی در مدتی کمتر از پنج دقیقه انجام دهید. 

اگر از روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری استفاده کنید، به سادگی تاثیرات خطاهای رفتاری از جمله سوگیری خوشه‌انگاری از سرمایه‌گذاری شما حذف می‌شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی