|

جزئیات مهم رتبه بندی معلمان از زبان وزیر آموزش‌ و پرورش

یوسف نوری: براساس قانون، رتبه‌ بندی معلمان باید از 31 شهریورماه 1400 اجرایی شود.

لینک کوتاه کپی شد

یوسف نوری با حضور در شبکه خبر سیما، جزئیاتی از نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان اعلام و اظهار کرد: آئین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شده است و نسخه اولیه شیوه‌نامه اجرایی آئین‌نامه در روز سه‌شنبه آماده و جلسات مشترک با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه‌وبودجه تشکیل می‌شود و برای نهایی شدن آن نیز زمانی بیش از یک هفته، متصور نیستیم.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ایسنا؛ وی افزود: در تبصره ماده ۴ آئین‌نامه اجرایی ملزم شدیم شیوه‌نامه‌ای را برای فرایند اجرای آئین‌نامه با همکاری سازمان امور استخدامی و برنامه‌وبودجه تدوین کنیم که آن را هم سریع انجام می‌دهیم و برخی تکالیف دیگر چون از قبل در دست بررسی بود، تهیه شده تا سریعاً آماده اجرا شویم.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه رتبه‌بندی از زمان تصویب سند تحول بنیادین به‌عنوان یکی از ارکان کیفیت‌بخشی و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان مطرح بوده است گفت: درنهایت اراده دولت و مجلس بر اجرای رتبه‌بندی قرار گرفت و اکنون فرآیندهای مربوط طی شده است و ضمن ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای، به‌طور طبیعی کمکی هم به بهبود معیشت معلمان خواهد بود.

وی درباره تغییرات آئین‌نامه فعلی نسبت به طرح اولیه و برخی نارضایتی‌های جامعه فرهنگیان نسبت به نسخه‌های اولیه آئین‌نامه، گفت: جمعیت ذی‌نفع رتبه‌بندی تقریباً ۸۰۰ هزار نفر هستند و اینکه بگوییم همه را قانع می‌کند، خیر. اما می‌توانیم بگوییم که رتبه‌بندی شروع شده است تا به هدف ارتقای کیفیت برسیم و درنهایت رتبه‌بندی به سمت هدف نهایی‌اش پیش خواهد رفت.

نوری افزود: اختلاف ماهوی بین آئین‌نامه پیشنهادی ما با آئین‌نامه فعلی ابلاغی وجود ندارد، اما برخی جزئیات دقیق مشخص شده است، مثلاً قید شده که چه کسانی مشمول رتبه‌بندی نیستند که کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه از این جمله‌اند.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه کسانی که قبل از تاریخ شهریورماه ۱۴۰۰ بازنشسته شده‌اند، مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند اظهار کرد: رتبه‌بندی ویژه معلمان شاغل است. ما با سرعت و دقت لازم به سمت اجرای رتبه‌بندی می‌رویم. رتبه‌بندی شامل نیروهای اداری نمی‌شود و اگر آن‌ها واجد شرایط معلمی شوند و کار معلمی انجام دهند شامل رتبه‌بندی می‌شوند، اما دیگر نمی‌توانند به اداره برگردند که البته برگشتن آن‌ها به بخش آموزش براساس نیازی است که ما داریم.

نوری در پاسخ به اینکه اگر چرا معلمانی که در ارزیابی رتبه لازم را کسب نکنند، تنزل درجه پیدا می‌کنند؟ گفت: براساس پیش‌بینی قانون‌گذار، ارزیابی معلمان هر سه سال یک بار باید انجام شود؛ اگر معلمان در دوره ارزیابی نتوانند رتبه بعدی را کسب کنند در فرایند اداری قرار می‌گیرند. کسی که معلم است باید مؤلفه‌های چهارگانه شایستگی‌های معلمی را در طول زمان کسب کند و آن‌ها را به ظهور و بروز برساند تا بتواند متربی را هدایت کند و اگر نتوانست باید برود و در مجموعه اداری کار کند و دیگر به‌عنوان معلم نمی‌تواند ادامه خدمت بدهد.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: معلم باید همواره خودش را آماده نگه دارد که البته همین‌گونه هستند. یکی از شایستگی‌هایی که از آن غفلت شده شایستگی عمومی است؛ منظور شایستگی‌های فردی مبتنی بر باورها، اعتقادات و انگیزه‌هاست و همین‌هاست که شایستگی‌های بعدی را می‌سازد. این موارد توسط ارزیاب‌های حرفه‌ای و متخصص ما سنجیده می‌شود. ویژگی‌هایی برای ارزیابان مشخص شده که یکی از آن‌ها مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس به بالا است.

وی با اشاره به اینکه آئین‌نامه اجرایی، کلیات را مطرح کرده و در تدوین شیوه‌نامه، جزئیات بیشتری مشخص شده است گفت: امتیازات به سمت کارهای پژوهشی کیفی معلمی مانند اقدام پژوهی رفته و به سمت مدرک‌گرایی نرفته است. رتبه‌بندی آمده است تا چرخش نظام آموزش‌وپرورش عمومی از نظام تک ساحتی به سمت نظام شش ساحتی را آغاز کند.

نوری درباره اینکه اگر معلمی کف امتیاز را کسب نکند چه می‌شود؟ گفت: این را قانون‌گذار پیش‌بینی کرده است و اعلام شده اگر هرکدام از همکاران فرهنگی کف امتیاز را کسب نکرده و احراز رتبه نکنند از مزایای رتبه اول یعنی آموزشیار معلم برخوردارند، ولی یک سال برای کسب رتبه به آن‌ها مهلت داده می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره تبدیل وضعیت معلمان گفت: کسانی که جدیدالاستخدام هستند تبدیل وضعیتشان منوط به کسب رتبه «مربی» است و اگر بعد از دو دوره ارزیابی، رتبه مربی را کسب کنند تبدیل وضعیت می‌شوند. البته در جریان رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه امکان دریافت و ثبت اعتراضات وجود دارد گفت: اگر تخلفی از سوی ارزیابی‌شوندگان و ارزیابی‌کنندگان رخ داده باشد در آئین‌نامه به محرومیت‌های آن‌ها اشاره شده است تا همه به‌طور دقیق به تکالیف خود عمل کنند.

نوری درباره اساس انتخاب هیئت‌های ممیزه گفت: در قانون تعداد هیئت‌های ممیزه تعریف شده است که افرادی از کادر اداری، کارمندان ستادی، نماینده معلمان و رئیس دانشگاه حضور دارند و البته لایه‌بندی هم شده است، به عنوان مثال امتیاز رتبه‌ای چون استاد معلم در هیئت ممیزه مرکزی بررسی می‌شود و رتبه دانشیار معلم باید در هیئت ممیزه مرکزی تأیید شود. آئین‌نامه طوری دیده‌شده که کمترین اعتراض را داشته باشیم.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره مبنای محاسبه و پرداخت معوقات گفت: در قانون، اجرای رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ دیده شده و در جدول ۹ قانون بودجه ۳۸ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است. پس از صدور احکام، بخشی از معوقات، اسناد دیون خواهد شد. طبق قول رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با صدور احکام، پرداخت‌ها بر اساس مقتضیات دولت صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای رسیدن به اهداف رتبه‌بندی، سقف زمانی مشخص شده است؟ تصریح کرد: در آئین‌نامه پیش‌بینی شده است که وزارتخانه باید بعد از دو سال اجرا، گزارشی را از تأثیر رتبه‌بندی بر نظام تعلیم و تربیت آماده و به هیئت‌وزیران ارائه کند.

نوری با بیان اینکه این انتظار وجود داشت که رتبه‌بندی سریع‌تر اجرا شود گفت: باید سریع و دقیق اجرا شود. ما به نظرات احترام می‌گذاریم، اما موارد این‌چنینی زمان‌بر هستند. به‌عنوان‌مثال قانون نظام پرداخت هماهنگ سال ۸۶ تصویب شد اما سال ۸۸ به اجرا رسید؛ دولت رتبه‌بندی را بعد از شش ماه اجرایی کرد و بودجه آن‌هم تأمین شد؛ باید بتوانیم به اهداف مدنظر برسیم. آئین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی ویرایش ۲۶ گانه داشت و حذف و اضافه‌ای داشت. ندیده‌ام روی آئین‌نامه‌های قوانین دیگر به این اندازه کار شده باشد.

وزیر آموزش‌وپرورش در بخش دوم سخنانش، درباره ثبت‌نام مدارس و مشکلاتی که والدین دارند سخن گفت و اظهار کرد: در سال‌های قبل سامانه‌های خوبی داشتیم ولی این‌ها را در دو سال قبل، کنار گذاشته بودند که مشکلات عدیده‌ای به وجود آورده بود که امسال اصلاح را انجام داده بودیم.

وی افزود: ثبت‌نام میان پایه‌ها خود به خود توسط مدارس انجام می‌شود، مگر بخواهند پرونده را به مدرسه دیگری منتقل کنند که آن هم باید الکترونیکی انجام شود. نیازی به اخذ مدارک نیست و مدارک هویتی فقط در پایه اول نیاز است. گرایش به مدارس دولتی زیادش شده اما در برخی مناطق مدرسه دولتی کم داریم مخصوصاً در شمال و مرکز تهران و باید املاکی از ما که به عنوان مثال در دست مدارس غیردولتی است به مدارس عادی تبدیل وضعیت شوند.

نوری در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد محدوده‌بندی مدارس قدیمی شده است گفت: محدوده‌بندی از قبل با همکاری شهرداری تعیین شده است. تلاش ما بر این بوده که مشکلات را حل کنیم. گروهی را از ارزیابی عملکرد تعیین می‌کنیم که مشکلات مردم را حل کنند. مردم به ستادهای نظارت ثبت‌نام تهران مراجعه کنند و از مدیرکل شهر تهران نیز می‌خواهم این موضوع را در دستورکار قرار دهند تا شرط محدوده بندی جغرافیایی برای ثبت نام، اسباب زحمت بیشتر برای مردم نشود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها