|

افزایش حقوق بازنشستگان همچنان در انتظار تصویب هیئت‌ وزیران

افزایش حقوق بازنشستگان پس از تصویب در هیئت‌ امنای تأمین اجتماعی راه تصویب در هیئت‌وزیران را درپیش گرفت؛ راهی که هنوز به نقطه پایان نرسید.

لینک کوتاه کپی شد

«میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان، اظهار کرد: بعد از تصویب هیئت‌وزیران افزایش حقوق بازنشستگان در سال جدید اعمال خواهد شد.

به گزارش«شایانیوز» و به نقل از ایمنا، براساس ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی این سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک‌بار کم‌تر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیئت‌وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

حقوق+بازنشستگان

هفتم اردیبهشت، افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در هیئت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی مصوب و به هیئت دولت ارسال شد. طبق مصوبه‌ای که در هیئت‌مدیره سازمان به تصویب رسید، افزایش مستمری بازنشستگان به‌اندازه مصوبات شورای عالی کار و به‌علاوه متناسب‌سازی است و برای سطوح مختلف حقوق‌بگیر بازنشسته هم افزایش ۳۸ درصدی به‌علاوه ۵۰۰ هزار تومان تصویب‌شده است.

نوزدهم اسفندماه، شورای عالی کار دستمزد ۱۴۰۱ کارگران را با ۵۷.۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل اعلام کرد و حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ماهیانه چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان شد؛ و بازنشستگان تأمین اجتماعی هم با توجه به مصوبه شورای عالی کار و همچنین پس از مصوبه هیئت‌مدیره سازمان منتظر افزایش حقوق مانند کارگران و اجرای متناسب‌سازی بودند.

افزایش حقوق بازنشستگان در انتظار تصویب هیئت‌وزیران

موضوع افزایش حقوق بازنشستگان پس از تصویب در هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی دهم اردیبهشت راه تصویب در هیئت‌وزیران را در پیش گرفت، راهی که هنوز به نقطه پایان نرسیده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفدهم اردیبهشت اعلام کرده بود که بر اساس قانون تأمین اجتماعی هرسال مبلغ حقوق بازنشستگان در هیئت‌امنا سازمان تأمین اجتماعی تصویب و به هیئت دولت می‌رود تا به هم‌اکنون این حقوق بر اساس مصوبات شورای عالی کار بوده است.

به گفته عبدالملکی، مقرر است دولت در جلسات آینده موضوع افزایش حقوق بازنشستگان را بررسی کند دولت موضوعات فوری زیاد دارد، اما در حال تلاش هستیم که هر چه زودتر تصویب شود. بر اساس آماری که وجود دارد تعداد مستمری‌بگیر اصلی این سازمان حدود چهار میلیون نفر بوده که مشمول افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ هستند.

مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان خرداد پرداخت می‌شود

میر هاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی روز گذشته گفت: آمادگی کامل داریم به‌محض تصویب موضوع حقوق بازنشستگان در هیئت‌وزیران، در موعد اعلام‌شده مطالبات بازنشستگان را پرداخت کنیم و امیدواریم در دو روز پایانی اردیبهشت بتوانیم افزایش حقوق بازنشستگان را اعمال کنیم. همچنین مابه‌التفاوت مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان برای فروردین‌ماه در خرداد و تیر به‌حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

آن‌طورکه سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده پیشنهاد تأمین اجتماعی درباره افزایش حقوق بازنشستگان طبق مواد قانون ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی است. بر اساس ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، قانون کلی برای پرداخت مستمری بازنشستگی این است که مستمری‌ها نباید از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار کمتر شود.

۹۰ هزار میلیارد تومان برای تادیه دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی

نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تادیه دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی مصوب کردند تا دولت از طریق واگذاری سهام و پرداخت بدهی خود، دست سازمان تأمین اجتماعی را برای پرداخت معوقات و حقوق بازنشستگان باز کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: دولت باید افزایش حقوق بازنشستگان را تصویب کند چون هزینه و بار مالی برایش ندارد چون بازنشستگان میهمان جیب خود هستند، سال‌ها حق بیمه پرداخت کرده‌اند و دولت اگر به تعهداتش عمل می‌کرد کسری بودجه اتفاق نمی‌افتاد.

به گفته وی، منابع افزایش حقوق بازنشستگان بنا بر قانون پیش‌بینی‌شده است و دغدغه ما عدم تصویب مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان است همچنین دولت برای کارکنان خود تنها ۱۰ درصد افزایش اجرا کرد و با متناسب‌سازی این کارمندان و کارگران دولت چیزی بیش از ۳۸ درصد مورد مطالبه در نیمه امسال دریافت خواهد کرد و منابع آن در بودجه موجود است.

مطابق قانون بودجه ۱۴۰۱، افزایشی ۱۰ درصدی در انتظار کارمندان بازنشسته دولت است. هیئت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی نیز قصد افزایش ۳۸ تا ۵۷ درصدی حقوق کارگران بازنشسته را دارد. هر دو این افزایش حقوق‌ها، معطل مجوز دولت هستند و در صورت طولانی شدن این انتظار، تأخیر در پرداخت علی‌الحسابی مستمری فروردین و اردیبهشت‌ماه هر دو گروه بعید نیست.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها