|

آیا هر فردی می‌تواند وارد متاورس شود؟

آیا هر فردی می‌تواند وارد متاورس شود؟ متاورس یک دنیای مجازی است که کاربران آن می‌توانند از فناوری واقعیت مجازی (Virtual Reality) یا VR…

لینک کوتاه کپی شد

متاورس یک دنیای مجازی است که کاربران آن می‌توانند از فناوری واقعیت مجازی (Virtual Reality) یا VR برای تعامل با دیگران، خرید دارایی، بازی و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف استفاده کنند. سؤال بسیاری از افراد این است که چطور می‌توانند وارد متاورس شوند؟ و آیا اصلا هرکسی می‌تواند از این تکنولوژی استفاده کرده و کسب درآمد کند؟ می‌توان گفت که آگاهی از سازوکار و ماهیت متاورس و امکانات آن، مهم‌ترین پیش‌نیازهای ورود به این فضا هستند.

در این مقاله به سؤالاتی از این قبیل پاسخ می‌دهیم. برای این منظور ابتدا باید آشنایی کلی با متاورس و انواع آن پیداکرده و پیش‌نیازهای ورود به آن‌ها را بشناسیم. درصورتی‌که در مورد متاورس کنجکاو هستید و یا قصد ورود به آن را دارید، این مقاله به سؤالات بنیادی شما در این زمینه پاسخ خواهد داد.

آیا هر فردی می‌تواند وارد متاورس شود؟

 

متاورس چیست؟

یک پلتفرم متاورس، فراهم­آورنده یک دنیای مجازی سه‌بعدی با کارایی‌های بسیار بیشتر از بازی‌های ویدئویی و مجازی است. این پلتفرم، توسط خود کاربرانش اداره شده و معمولا بر اساس فناوری‌های بلاک چین و رمزنگاری یا فناوری‌های مالی غیرمتمرکز، ساخته شده است. یک متاورس، دنیایی است که کاربر با غوطه‌ور شدن در آن، دنیای واقعی خود را گسترش داده و می‌تواند واقعیت‌ها و اتمسفر دنیای مجازی خودش را درست مانند دنیای واقعی، بسازد.

از نظر سطح غوطه‌وری (Immersive Level) متاورس به سه سطح تقسیم می­شود که هرکدام به تکنولوژی‌ها و پیش‌نیازهای مخصوصی برای ورود نیاز دارند. این سطوح عبارت‌اند از:

متاورس غیر غوطه ور (Non Immersive)

یک برنامه یا بازی کامپیوتری که در آن، کاربر، شخصیت یا کاراکتری که ساخته است را از راه دور کنترل کرده و به‌طور غیرمستقیم با دنیای مجازی، ارتباط برقرار می‌کند. در این سطح، حواس فیزیکی کاربر، درگیر متاورس نمی‌شود.

متاورس نیمه غوطه ور (Semi Immersive)

شامل برنامه‌ها و بازی‌های VR که در آن‌ها کاربر به‌واسطه انواع تکنولوژی‌ها مانند هدست و کنترل فرمان با دنیای مجازی ارتباط برقرار می‌کند. در حین این ارتباط، امکان درگیر شدن احساسات فیزیکی وی به‌واسطه انواع جلیقه‌های لمسی، تردمیل و غیره امکان‌پذیر است.

متاورس کاملا غوط ‌ور (Fully Immersive)

این فناوری، هنوز به‌صورت کامل میسر نشده است. در یک متاورس کاملا غوطه‌ور، تمامی احساسات کاربر درگیر دنیای مجازی می‌شود که به تکنولوژی‌ها بسیاری نیاز دارد.

چگونه وارد متاورس شویم؟

نحوه پیوستن به متاورس، بستگی زیادی به پلتفرم آن دارد. این پلتفرم‌ها در حوزه‌های مختلفی به کاربران اجازه فعالیت می‌دهند که بازی‌های متاورس، موزه‌ها، پارک‌های اسکیت و صنعت املاک نمونه‌هایی از آن‌ها هستند. هریک از این پلتفرم‌ها به امکاناتی سخت‌افزاری، مانند کیف پول‌های دیجیتال یا وسایل بازی خاص خودشان نیاز دارند. به‌این‌ترتیب، نوع متاورس، سخت‌افزارهای آن و همچنین، دسترسی کاربر به ارزهای دیجیتال، تعیین‌کننده امکان ورود کاربر به آن هستند. بااین‌حال، ایجاد حساب کاربری در پلتفرم متاورس انتخابی، یک شرط لازم و مشترک بین همه پلتفرم‌های متاورس است.

برخی از پلتفرم‌ها به این منظور از کاربران خود توکن­های NFT طلب می‌کنند. این توکن­ها معمولا مخصوص همان پلتفرم بوده و از صرافی‌های ارز دیجیتال، قابل خریداری هستند. در بسیاری از پلتفرم‌های متاورس هر نوع فعالیت اقتصادی با امکان کسب درآمد (مانند بازی­های P2E) نیازمند خرج کردن توکن­های مخصوص همان پلتفرم هستند. به‌طور مثال برای فعالیت در پلتفرم دسنترالند (Decentraland) به خرید مانا و در متاورس مای­نیبر­آلیس (My Neighbor Alice) به خرید آلیس یا دیگر توکن­های بومی این پلتفرم‌ها نیاز خواهید داشت.

به‌این‌ترتیب، می‌توان گفت که آشنایی با نحوه خریدوفروش ارز دیجیتال به‌خصوص ارزهای متاورس، یکی دیگر از پیش‌نیازهای ورود به متاورس است. نمونه‌هایی از این فعالیت‌های اقتصادی، خریدوفروش در بازارهای محصولات NFT، خریدوفروش زمین و فروش بلیت کنسرت هستند.

ازجمله سخت‌افزارهای پرکاربرد در پلتفرم‌های متاورس به موارد زیر هستند:

  • عینک‌های واقعیت افزوده (AR)
  • کنسول بازی
  • لباس‌های مخصوص بازی مانند جلیقه و دستکش
  • هپتیک (Haptic) (در موارد معدود و معمولا اختیاری)
  • کنترل‌کننده‌های حرکتی
  • گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر
  • هدست واقعیت مجازی، مانند هدست­های ارائه‌شده توسط شرکت‌های Oculus، Playstation، HTC Vive، VR و غیره
  • کیف پول ارز دیجیتال (در بیشتر موارد شامل کیف­های نرم‌افزاری مانند متامسک)

آیا هر فردی می‌تواند وارد متاورس شود؟

قیمت این تجهیزات، یکی از اولین دغدغه‌های افراد هنگام تهیه آن‌هاست. به‌طور مثال، هدست Oculus Quest در بازارهای بین‌المللی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار قیمت دارد. تجهیزات VR‌ نیز معمولا گران هستند که هدست­های واقعیت مجازی که با گوشی‌های هوشمند جفت می‌شوند، جایگزین مناسبی برای آن‌ها به شمار می‌روند. خود این هدست­ها نیز حداقل ۲۰ دلار در بازارهای بین‌المللی مانند آمازون قیمت دارند. بنابراین، یک کاربر درصورتی‌که با محدودیت بودجه مواجه است و یا برای اولین بار قصد ورود به این عرصه را دارد، بهتر است متاورسی را انتخاب کند که به کمترین تجهیزات نیاز داشته باشد.

انواع متاورس

باوجودآنکه مفهوم و تکنولوژی متاورس سال‌های ابتدایی حیات خود را طی می‌کند، متاورس­های متعددی وجود دارند که می‌توان به‌راحتی به آن‌ها پیوسته و در آنجا فعالیت کرد. در این بخش، انواع کلی متاورس با امکان ورود آسان را معرفی می‌کنیم.

بازی‌های کسب درآمد

یک بازی کسب درآمد یا Play to Earn (P2E)، پلتفرمی است که در آن، بازیکن اقدام به ساخت کاراکتر خاص خودش کرده و با استفاده از آن و اقدام به بازی می‌کند. این بازی‌ها تعامل بسیار بیشتری را نسبت به بازی‌های ویدئویی یا آنلاین در گذشته فراهم کرده‌اند. علاوه بر دو متاورس دسنترالند و مای­نیبر­آلیس نمونه‌های دیگری از پلتفرم‌های بازی متاورس موارد زیر هستند:

  • روبلاکس (Roblox)
  • سندباکس (The Sandbox)
  • آپلند (Upland)
  • آکسی­اینفینیتی (Axie Infinity)
  • الین­وردز (Alien Worlds)
  • اسپلینترلندز (Splinterlands)
  • گادزآنچیند (Gods Unchained)

علاوه بر کسب درآمد از خود بازی، صنعت املاک مجازی، یکی از بخش‌های مهم بسیاری از بازی‌ها P2E‌ ازجمله دسنترالند و سندباکس است. علاوه بر خریدوفروش ملک و زمین در این بازی‌ها، می‌توان اقدام به ساخت‌وساز و سپس فروش سازه‌ها کرد. خریدوفروش یا ساخت آثار NFT‌ ازجمله انواع آواتار و کاراکتر، نقاشی توکنیزه­شده و غیره نیز ازجمله فعالیت‌هایی است که در این بازی‌ها انجام می­شود.

آیا هر فردی می‌تواند وارد متاورس شود؟

 

فضاهای اجتماعی

فضاهای اجتماعی متاورس (Social Spaces Metaverse) یکی از حقایق جالب درباره ارزهای دیجیتال هستند. این فضاها نوعی واقعیت مجازی هستند که در آن‌ها کاربر، وارد متاورس شده و از طریق یک آواتار معمولا سه‌بعدی با دیگران وارد تعامل می‌شود. هر کاربر، خود ویژگی‌های فیزیکی و غیرفیزیکی آواتارش را تعیین می‌کند. این فضا را می‌توان نسخه کامل و سه‌بعدی فضاهای چت در گذشته با امکاناتی بسیار شبیه به دنیای واقعی و حتی بیشتر از آن دانست.

Spatial یک نمونه از فضاهای اجتماعی متاورس است که بر روی بلاک چین هوشمند بایننس ساخته شده است. در این پلتفرم، کاربران می‌توانند با همکاران و کارمندان خود ملاقات کرده و اقدام به برگزاری جلسات نمایند. خریدوفروش زمین، آثار NFT و دیگر آواتارها از امکانات معمول فضاهای اجتماعی متاورس هستند.

گالری های هنری NFT

گالری‌های NFT عمدتا به‌منظور برگزاری نمایشگاه‌های آثار هنری و پروژه‌های NFT به کار می‌روند. متاورس Sotheby’s یکی از معروف‌ترین این گالری‌هاست که اقدام به برگزاری حراجی آثار NFT گران‌قیمت می‌کند.

آیا هر فردی می‌تواند وارد متاورس شود؟

سخن آخر

با توجه به مطالب ارائه‌شده در این مقاله، نتیجه می‌گیریم که هر فردی با هر میزان سرمایه‌ای می‌تواند وارد متاورس شود. بااین­حال، بیش از سرمایه و امکانات، این آگاهی از سازوکار متاورس و همچنین، داشتن دانش اولیه در مورد ارزهای دیجیتال و نحوه خریدوفروش آن‌ها، NFT، واقعیت مجازی و بازی‌های آنلاین است که سبب تسریع روند موفقیت او در متاورس می‌شود.

ورود به هریک از پلتفرم‌های متاورس، امکانات متفاوتی را می‌طلبد. این امکانات، شامل سخت‌افزارهای واقعیت مجازی، گوشی هوشمند، کامپیوتر، ارز دیجیتال و کیف پول ارز دیجیتال می‌شوند. برخی از پلتفرم‌ها به حداقل و برخی دیگر نیز به حداکثر این امکانات نیازمند هستند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی