|

زمان واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد

برابر اخبار واصله، عیدی پایان سال ۱۴۰۰ بازنشستگان تامین اجتماعی تا ۲۵ اسفند ماه و در یک فرصت چند روزه واریز می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

موضوع عیدی بازنشستگان یکی از مباحثی است که در ماه های پایانی سال به چالش بزرگ دولت تبدیل شده است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از پیشنهاد ویژه؛ عیدی بازنشستگان برخلاف دیگر قشر های کاری جامعه متناسب با حقوق پرداخت نمی شود . و هر ساله تغییر کم میزان عیدی بازنشستگان موجب نارضایتی در جامعه می شود. رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران نیز گفته عیدی بازنشستگان مانند بازنشستگان کشوری پرداخت خواهد شد. در ادامه به آخرین جزییات از  عیدی بازنشستگان  می پردازیم.

عیدی پایان سال ۱۴۰۰ بازنشستگان تامین اجتماعی تا ۲۵ اسفند ماه و در یک فرصت چند روزه واریز می‌شود.

نحوه واریز عیدی بازنشستگان برخلاف مستمری انجام می‌شود و بنابراین ارتباطی میان زمان واریز مستمری‌ها با جدول زمانبندی حروف الفبا که مبنای پرداخت مستمری ماهیانه قرار می گیرد، وجود ندارد. 

این در حالی است که شایعه‌ای در فضای مجازی در مورد پرداخت عیدی ۱۴۰۱ بر اساس حروف الفبا منتشر شده است. 

اساسا، مبنای مبلغ عیدی بازنشستگان، مصوبه هیئت دولت، است اما برای امسال از بابت همسر و فرزندان تحت تکفل بازنشستگان مبلغی به آن اضافه می‌شوند که سازمان تامین اجتماعی باید منابع آن را فراهم کند. 

این در حالی است که مبالغ مستمری و مزایای ناشی از آن برای بازنشستگان متفاوت است و به همین دلیل پرداخت آن از روز ۲۰ام هر ماه آغاز می‌شود و تا انتهای ماه ادامه دارد. 

مبلغ عیدی پایان سال ۱۴۰۰ بازنشستگان ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که به این میزان ۴۰۰ هزار تومان حق همسر و از بابت هر فرزند تحت تکفل ۱۵۰ هزار تومان اضافه می‌شود.

قرار بود مبلغ پایه عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و کارمندان دولت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باشد و به این مبلغ  ۵۵۰ هزار تومان به‌عنوان حق عائله‌مندی و فرزند واریز شود تا عیدی افراد متاهل و دارای فرزند به بالای دو میلیون تومان برسد.

هفته گذشته هیات وزیران مبلغ و شرایط پرداخت عیدی کارمندان دولت و بازنشستگان را اعلام کرد. حالا گفته شده که عیدی بازنشستگان در هفته جاری واریز می‌شود عیدی که مبلغ آن تنها یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و احتمالا حق عائله‌مندی و فرزند به آن اضافه نمی‌شود!

قرار بود مبلغ پایه عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و کارمندان دولت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باشد و به این مبلغ  ۵۵۰ هزار تومان به‌عنوان حق عائله‌مندی و فرزند واریز شود تا عیدی افراد متاهل و دارای فرزند به بالای دو میلیون تومان برسد.

اما حالا پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد عیدی بازنشستگان آب رفته است. چراکه تنها در مورد عیدی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی به سازمان تامین اجتماعی ابلاغیه ارسال شده و به بازنشستگان حق عائله‌مندی و عیدی فرزند داده نمی‌شود

یعنی در حالی که عیدی کارمندان دولت تا دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی چه متاهل باشند، چه مجرد، فرزند داشته باشند یا نه، همان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. مگر اینکه نظر دولت در این باره عوض شود و حق عائله‌مندی هم به این عدد اضافه شود.

اما اگر چنین نشود، مبلغ عیدی بازنشستگان تنها ۱۰۰ هزار تومان نسبت به سال ۹۹ بیشتر شده‌است. افزایش اندکی که انتقادات زیادی را به همراه داشته است.

این مساله در حالی است که معاون اول رئیس جمهور هم هفته گذشته اعلام کرد که علاوه بر مبلغ عیدی کلی، ۵۵۰ هزار تومان هم به عنوان حق عائله‌مندی همسر و یک فرزند اضافه شود.

اما عیدی بازنشستگان چه زمان واریز می‌شود؟ اوایل هفته قبل سازمان تامین اجتماعی برای واریز عیدی ۱۴۰۰ بازنشستگان اعلام آمادگی کرده و گفته بود منتظر مصوبه هیات وزیران است. این مصوبه اواخر هفته پیش تصپیب و توسط معاون اول رئیس جمهور اعلام شد. اما هنوز این سازمان زمان دقیق وازیز عیدی بازنشستگان را اعلام نکرده است.

با آغاز زمستان و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تب و تاب عیدی در میان مردم افزایش یافت.عیدی کارگران اولین عیدی مشخص‌شده بود که براساس آن افراد بین ۴۴٠هزار تا نزدیک به ٨میلیون تومان عیدی می‌گیرند.

پس از آن نوبت به اعلام عیدی بازنشستگان و کارکنان دولت رسید. در مورد عیدی بازنشستگان از همان ابتدا بازنشسته‌ها تاکید داشتند که مبلغ عیدی‌شان باید به شکلی باشد که تورم را پاسخ دهد. چراکه سال گذشته مبلغ عیدی حتی به دو میلیون تومان هم نرسیده بود و از این روز انتظار می‌رفت امسال این رقم افزایش یابد؛ اما اعلام مبلغ عیدی امیدها را ناامید کرد. زیرا امسال هم رقم عیدی به دو میلیون نرسید.

قرار بر این شد که رقم عیدی یک میلیون و ۶٠٠هزار تومان باشد و کارکنان و بازنشسته ها ۴٠٠هزار تومان به ازای همسر و نیز ١۵٠هزار تومان به ازای هر یک از فرزندان خود دریافت کنند. در نتیجه یک بازنشسته با دو فرزند نهایت دو میلیون و ٣٠٠هزار تومان دریافت می‌کند.

حالا سوال بعدی این است که باوجود همین مبلغ پایین، عیدی چه زمانی پرداخت می‌شود؟ پیشتر گفته شده بود عیدی در اواخر بهمن یعنی در همین روزها واریز می شود که پیگیری‌های اقتصاد آنلاین از مسئولان مربوطه از صندوق بازنشستگی کشوری حاکی از پرداخت عیدی تا آخر هفته آینده است.

با اعلام رقم عیدی همانطور که انتظار می‌رفت اعتراضات زیادی به مبلغ شد که در ادامه برخی را خواهید خواند.

یکی از مخاطبان در مورد عیدی گفته است؛  همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها که انجام نشد. انتظار می‌رفت عیدی حداقل یک حقوق باشد که آن هم انجام نشد. 

سام یکی دیگر از مخاطبان اقتصاد آنلاین است که نوشت: عیدی امسال شاید یک کیسه برنج ودو کیلو گوشت است یک میلیون وششصد هزار تومان اصلا مشکلات بازنشستگان را حل نمی کند.

مخاطب دیگری نیز گفت: عادلانه نیست که نه تورم را کنترل کنید و نه رقم حقوق و عیدی را افزایش دهید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها