|

سه دلیل برای انتخاب بهترین دوچرخه کورسی

دوچرخه کورسی یکی از پیچیده ترین دوچرخه ها است که از تکنولوژی ها، فناوری ها و قطعات مختلفی تشکیل شده است.

لینک کوتاه کپی شد

اول از همه دوچرخه کورسی چیست؟

دوچرخه کورسی عنوانی است که به دوچرخه های با قابلیت حرکت سریع بر مسیرهای مسطح اطلاق می شود و توسط دوستداران سرعت علی الخصوص مسابقه دهندگان استفاده می شوند. تور دو فرانس از جمله مسابقات جاده ای بسیار مطرح در سطح دنیاست که از سال 1903 در حال برگزاری است. دوچرخه کورسی درست مانند هر نوع دیگر با مشخصه های بی شماری شناخته می شوند و آگاهی از آنها سریع ترین مسیر برای شناخت یک دوچرخه کورسی است. دوچرخه های کورسی توسط تمام برندهای دوچرخه سازی مطرح دنیا در سایزها و مدلهای مختلف ارائه می شوند.

image_1640720673

فریم دوچرخه های کورسی

بر اساس قوانین وضع شده توسط سازمان جهانی استانداردها فریم یک دوچرخه کورسی باید شامل یک مثلث ساخته شده از سه لولۀ صاف باشد اما این سازمان بر استوانه ای بودن قسمت های دیگر فریم دوچرخه اصراری ندارد. توجه کنید که دستِ طراح مادامی که از لولۀ صاف ( بدون فرورفتگی مثل بعضی دوچرخه های شهری) استفاده کند و به قانون مثلث پایبند باشد، در نحوه لوله گذاری بدنه باز است که خود سبب ابتکارات زیادی از سوی برندهای دوچرخه سازی مختلف می شود. مثالی روشن از این ابتکارات طراحی compact دوچرخه های کورسی جاینت است که طرفداران زیادی هم دارد.

استیل بخش عظیمی از تاریخ مونتاژ فریم دوچرخه های کورسی را در بر گرفته درحالیکه آلومینیوم و تیتانیوم در رتبه های بعدی قرار دارند. امروزه برندهای سر تا سر دنیا آزادند تا از هرگونه ماده اولیه در ساخت بدنه دوچرخه کورسی خود استفاده کنند اما با توجه به این که سطح رقابت در بازار دوچرخه به سطوح بالایی رسیده است، تمامی برندها در تکاپوی بهترین هستند. با اینکه فلزات مختلف هنوز در دسترس عموم قرار دارند دوچرخه دوستان در نتیجه تحقیق و تفحص برای یک دوچرخه مناسب بیشتر به بدنه های سبک تر و محکم تر مثل آلومینیومی و کربنی روی می آورند.

قطعات دوچرخه کورسی

فرمان و تایرهای یک دوچرخه کورسی از مهم ترین مشخصات ظاهری و فنی آن هستند که با تنها یک نگاه اجمالی شناخته می شوند. فرمان دوچرخه های کورسی افتاده (dropper) هستند یعنی در دو انتها حالت خمیده دارند که از ویژگی های کلیدی این دسته از دوچرخه هاست. دوچرخه سوار برای گرفتن دو انتهای افتادۀ وسیله بالاجبار به سمت جلو و مایل به پایین خم می شود که کاربرد اثرات ایرودینامیکی را و در نتیجه سرعت دوچرخهارتقاء می بخشند. برای فراهم کردن زمینه ای راحت تر برای گرفتن دو طرف فرمان، زین یک دوچرخه مسابقه ای بالاتر از فرمان تعبیه می شود.

تایرهای یک دوچرخه کورسی نازک تر از دوچرخه های دیگر هستند که مثل یک تیغه باد را شکسته با سرعت بیشتر می چرخند زیرا هدف نهایی از ساخت این نوع دوچرخه تند و تیزی آن است. این دوچرخه ها اغلب با تایرهایی با قطرِ 700c و عرض 20 تا 25 میلی متری خود شناخته می شوند.  تایرهای 700c به دلیل کم بودن عرض مقاومت به چرخش بسیار کمتری دارند که مثل ویژگی های دیگر به بهبود کارایی اثرات ایرودینامیکی و در نتیجه شتاب بیشتر ختم می شود.

image_1640720692

چه مشحصاتی یک دوچرخه کورسی را به بهترین دوچرخه تبدیل می کند

یک دوچرخه کورسی یکی از پیچیده ترین انواع دوچرخه ها است که از تکنولوژی ها، فناوری ها و قطعات مختلفی تشکیل شده است و هر چه کیفیت این عوامل بیشتر  باشد، با دوچرخه ای کاراتر طرف هستیم. اول از همه اینکه برای ارائه نهایت سرعت یک دوچرخه کورسی ایده آل باید برای راندن سبک باشد که مستقیما از جنس فریم تاثیر می پذیرد. کربن درحال حاضر محبوب ترین انتخاب میان مسابقه دهندگان حرفه ایست چرا که این الیاف سبک ترین ماده اولیه برای ساخت بدنه یک دوچرخه است.

البته فریم آلومینیومی که پر استفاده ترین فلز در ساخت بدنه در صنعت دوچرخه است هم در این بخش بطور گسترده مورد استقبال است. به خاطر داشته باشید که طراحی فریم نیز از آنجاییکه تاثیر بسزایی در عملکرد دوچرخه دارد باید مورد توجه شما قرار بگیرد چرا که این طراحی با اثر ایرودینامیک رابطه تنگاتنگ دارد. پس دوچرخه کورسی خود را از برند و مدلی برگزینید که به قوائد ایرودینامیک پایبند بوده و آنها را بطور موثر در دوچرخه های خود بکار می بندد.

سیستم ها و قطعات مرغوب یک دوچرخه کورسی قدرتمند می سازند که براحتی از حریفان شکست نمی خورد. شاید بنظر شما دور از ذهن باشد و فکر کنید این عوامل فقط در دوچرخه های کوهستان بسیار تعیین کننده هستند اما ماجرا چیز دیگری است. تمام سیستم ها و قطعات باید با کیفیت، مرغوب و سبک باشند تا برآیند عملکرد آنها به اجرای بی نقص دوچرخه کورسی ختم شود. دو برند مطرح فعال در حیطه تولید قطعات دوچرخه شیمانو و SRAM هستند و اگر نام این دو برند به چشمتان خورد از کیفیت دوچرخه اطمینان داشته باشید. درمورد قطعاتی مثل تایرها، فرمان و زین نیز هوشیار باشید تا چاشنی راحتی نیز به سواری سریع شما اضافه شود.

بهترین برند دوچرخه کورسی

بر اساس میانگین تعداد قهرمانی های برندهای مختلف، جاینت همواره یکی از بهترین برندهای دوچرخه کورسی بوده است. این برند خیلی از دوچرخه سواران را تا خط پایان همراهی کرده و مدال های رنگارنگی به ارمغان آورده است. این دستاوردها حاصل تکنولوژی ها و مواد اولیه عالی مورد استفاده توسط متخصیصن در کارخانجات این برند است که ریزبینانه انتخاب و بکار گرفته می شوند.

برند TRECK یکی دیگر از نام های آشنا در این لیست است که مثل جاینت در ابداع و استفاده از علم و تکنولوژی هنگام ساخت دوچرخه کورسی از هیچ تلاشی دریغ نمی کند. این برند در سال 1985 اولین فریم آلومینیومی خود را طراحی کرد و بلافاصله در همین سال اولین بدنه کربنی انحصاری خود را به علاقمندان ارائه کرد. این برند حالا به یکی از قطب های این صنعت تبدیل شده و روز به روز به موفقیت هایش افزوده می شود.

سه دلیل که چرا باید به دنبال بهترین دوچرخه کورسی باشیم

دوچرخه سواریِ مرتب اثرات مثبتی بر سلامت روحی و جسمی افراد و در مقیاس بزرگتر سلامت جامعه دارد، فوایدی که شاید در اندازۀ اثربخشی متفاوت باشند اما در ماهیت یکسان هستند و با تکیه بر آنها هر شخص به انواع دوچرخه ها از کورسی گرفته تا کوهستان روی می آورد. برای نمونه این ورزش با بالا بردن میزان سوخت و ساز بدن به تناسب اندام منجر می شود اما بدلیل تفاوت فیزیکی افراد این سوخت و ساز یکسان نیست و ممکن است برای هر شخص مدت بیشتر یا کمتری تا تاثیر گذاری ببرد. رد پایِ جا افتادنِ دوچرخه سواری میان مردم یک جامعه را در هوای پاک تر آن می توان شاهد بود که ازاثرات دوچرخه سواری بر محیط زیست در تمام نقاط جهان است، یعنی اثرات دوچرخه سواری بطور جهانی یکسان هستند اما به دلایل مختلف هم اندازه نیستند. با این همه هر شخص هدف منحصر بفرد خود را از دوچرخه سواری دنبال می کند و به نوع خاصی از آن احتیاج یا علاقه دارد.

مثلا فردی برای هیجان خالص دل به کوهستان ها می زند و شخصی دیگر همان مسیرها را برای عبور از خط پایان مسابقات طی می کند، یا افرادی که برای برنده شدن اما اینبار در پیست ها یا خیابانها با زمین صاف پدال می زنند و یا حتی دوستداران محیط زیست که ترجیح می دهند با دوچرخه به مقصد برسند تا ردپای کربن خود را کاهش دهند. جهت عملی کردن هر کدام از این اهداف در دنیای امروز یک نوع دوچرخه وجود دارد مثلا دوچرخه کوهستان، دوچرخه شهری و دوچرخه کورسی. موضوع اصلی این مطلب دوچرخه کورسی است و در اینجا به بحث و بررسی علل کنکاش برای بهترین دوچرخه کورسی و نهایتا خرید آن می پردازیم.

دوچرخه

یک دوچرخه کورسی مرغوب عطش سرعت شما را سیراب می کند

روی یک دوچرخه کورسی بنشینید و با تزریق آدرنالین خالص به رگهایتان به سمت بی نهایت پدال بزنید و مرزهای هیجان را در هم بِدرید. اگر در جستجو برای بهترین دوچرخه کورسی مطابق آناتومی و ذائقه خود، همچنین استانداردهای صنعت دوچرخه سازی موفق شوید، کیلومترها مسیر هموار یا در بعضی موارد غیر هموارد را در شهر، خارج از شهر یا پیست دوچرخه سواری در کمترین زمان ممکن طی می کنید و مثل برق به دل باد می زنید. این دوچرخه ها با تکیه بر علوم هندسه و تکنولوژی های مختلف با تمرکز بر افزایش سرعت تولید می شوند تا به هر شخص اجازه داده شود رکورد های شخصی را شکسته و به یک ستاره تبدیل شود.

عالی ترین درجه تندرستی را با دوچرخه کورسی تجربه کنید

اگر از مرحله جستجو برای برترین دوچرخه کورسی عبور کرده اید و حالا از سواری روی آن لذت می برید و یا دارید از ذوق خریدنش منفجر می شوید باید با عرض تبریک گفت نمی توانستید تصمیمی بهتر از این بگیرید. بدن دوچرخه سوار روی یک دوچرخه کورسی  برای گرفتن فرمان باید کشیده شود که در سرعت بالا باعث ورود حجم زیادی از هوا به ریه ها شده و ظرفیت آن ها را افزایش می دهد. در این بین، همین حالت نشستن ویژه باعث می شود که جریانی از خون پر اکسیژن در سرتاسر بدن به راه بیفتد. شما می توانید دوچرخه کورسی خود را هرروز صبح زود بیرون آورده و با سرعت پدال بزنید و کمی بعد از انعکاس تصویر خود در آیینه لذت ببرید. همچنین برای رسیدن به سطح مطلوبی از سرعت دوچرخه سوار باید سریع تر پدال بزند که خب در مقایسه با دوچرخه های شهری ماهیچه ها را بیشتر و شدیدتر درگیر می کند که خود سبب قوی شدن آنها می شود. پس با اینکه دوچرخه سواری ضامن تندرستی است دوچرخه سواری با دوچرخه کورسی این ضمانت را اعتبار می بخشد.

سبک ترین دوچرخه، ساده ترین سواری

بعد از سواری با یک دوچرخه سنگین قطعا به اصطلاح خسته و کوفته خواهید شد و مجبورید زودتر از سواری دست بکشید. اگر قرار بر چینش انواع دوچرخه بر اساس وزن و به ترتیب از بیشتر به کمتر باشد کورسی>کوهستان>شهری را شاهد خواهیم بودیم. وزن دوچرخه های کورسی در سایه تلاش برای افزایش سرعت و کارایی آنها بسیار ناچیز است برای مثال وزن متوسط یک فریم کربنی یک کیلوگرم براورد می شود.

برای عملی کردن این امر اجزاء اضافی که در دوچرخه های دیگر لازم است در این نوع حذف شده اند برای نمونه می توان حذف دوشاخ کمک فنردار دوچرخه های کوهستان یا ترکبند دوچرخه های شهری را خاطر نشان شد. این وزن کم حمل این دوچرخه را به این طرف و آن طرف را آسان می کند و حفظ تعادل را سهولت می بخشد حال چه در حال گذر از خیابانهای شهر باشید و چه پدال زدن در پیست مسابقات. این سبک بودن یکی از دلایلی است که می توانید با استناد بر آن به خرید یک دوچرخه کورسی فکر کنید.

خرید دوچرخه کورسی آنلاین یا حضوری؟

سوالی متداول که در سایۀ پیشرفت تکنولوژی نه تنها در مورد خرید دوچرخه کورسی بلکه تهیه هر کالای دیگری مورد بحث است و درواقع امروزه بعلت همه گیری ویروس کرونا بیشتر مطرح است. خرید دوچرخه کورسی چه اینترنتی و چه حضوری امتیازات خاص خود را دارد که به تجربه هر کدام لذتی ویژه می بخشد. خرید آنلاین دوچرخه کورسی بی دردسر تر است، یعنی شما حتی نیاز ندارید از اتاق خود خارج شوید و به خیابان های شلوغ شهر بزنید، در عوض با خرید حضوری به خود فرصت امتحان کردن دوچرخه کورسی را می دهید.

 فروشگاه آریا چرخ یک فروشگاه تخصصی در حوزه دوچرخه و لوازم جانبی با 10 سال سابقه درخشان است. این فروشگاه مدرن همواره راحتی و رضایت مشتریان را الویت اول خود قرار داده است، از همین رو امکان هر دو نوع خرید را چه در فضای مجازی و چه بصورت حضوری آن هم با کیفیت مشابه فراهم کرده است. منظور این است که اگر قصد خرید اینترنتی دوچرخه کورسی را دارید نگران امتحان نکردن آن نباشید زیرا کارشناسان آریا چرخ آماده پاسخ به سوالات شما هستند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی