|

سوار ماشین زمان بشوید، غذای خیابانی عجیب و لذیذ در ایران قدیم

غذای خیابانی

تصور مردم نسل امروز از غذای خیابانی عموما حول و محور فست فودهای غربی می چرخد. اما باید گفت که در گذشته داستان کاملا فرق داشت.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- از قدیم تا به امروز، همیشه از غذا به عنوان یکی از لذت های بزرگ بشر یاد می شده است. از طرفی همین علاقه ی وی به غذا خوردن بود که باعث طبخ خوراکی های لذیذی در سرتاسر جهان شد. کار به جایی رسید که نه تنها فقط سر سفره ی خانه ها، بلکه در گوشه و کنار معابر نیز دست فروشان و ارائه دهندگان غذاهای خیابانی، به شکلی کاملا پرطرفدار آغاز به کار کردند و می بینیم که هنوز هم به قوت خود باقی اند.

هدف از ارائه ی غذاهای خیابانی 

غذای خیابانی با هدف ارائه ی میان وعده ای همه پسند اما ارزان روی کار آمد و محل عرضه اش نیز عمدتا روی دکه ها و چرخ های قدیمی بود. در تهران قدیم نیز هر خوراکی و غذایی، متناسب با فصل خود در کوچه و بازار رواج پیدا کرد. آن زمان ها فروشندگان سعی می کردند بهترین مواد خوراکی را برای مشتریانشان آماده کنند و آن را در نهایت سادگی و ارزانی ارائه دهند. 

آن زمان کسی فست فود نمیشناخت غذاهای خیابانی بیشتر خانگی بودند 

تصور مردم نسل امروز از غذای خیابانی عموما حول و محور فست فودهای غربی می چرخد. اما باید گفت که در گذشته داستان کاملا فرق داشت. فروشنده های گذشته چرخ چوبی شان را دست و پا که می کردند و در بیشتر موارد نیز خانگی بودند.گفتنی است که برخی از این فروشنده ها، آنقدر شهرت داشتند که مردم از این سر شهر تا آن سر شهر را می پیمودند تا طعم خوراکی هایش را بچشند.

دستفروشان قدیمی چه چیز می فروختند

آنان از آب گرفته تا آش را روی چرخ های خود عرضه می کردند و بنا بر فصل مورد نظر، طرفداران خاص خودشان را هم داشتند. مثلا سیب زمینی و تخم مرغ پخته در زمستان هم مقوی بود و هم سالم. آن را با ادویه تند، گوجه، کره و خیار سرو می کردند و معمولا هم در مراکز پر ترددی مثل سینماها و پارک ها به فروش می رساندند. باقالی پخته، لبو و شلغم آب پز، آب زرشک، آلبالو و تمشک، شیرینی بامیه، سمبوسه، جگر و … از انواع رایج خدمات دستفروشان قدیمی بودند.

اکنون با ما همراه شوید تا با گذر از کوچه پس کوچه های ایران قدیم، به دل کوچه و بازاری برویم که مشتریانش، فارغ از دغدغه های روزمره، دقایقی را پای بساط دست فروشان می ایستاند و خوراکی های لذیذشان را میل می کردند.

غذای خیابانی

چرخی بستنی فروش در ایران قدیم

غذای خیابانی

سقای خیابانی

غذای خیابانی

دل و جگر کبابی یک غذای خیابانی همیشه پرطرفدار

غذای خیابانیدوره گردی که می چرخد آب می فروشد

غذای خیابانی

مردم دور فروشندگان غذای خیابانی جمع شده اند

غذای خیابانینان هم گاهی کنار خیابان عرضه می شد

غذای خیابانینان و شیرینی فروشان خیابانی در ایران قدیم

غذای خیابانی

برای سوار شدن به ماشین زمان و گشتن در کوچه پس کوچه های گذشته، مهمان تاریخانه ما باشید

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی