|

آیا واردات خودروی 3000 دلاری تا پایان سال اجرا می‌شود؟

بهتر است که دولتمردان پیش از دادن وعده‌های گوناگون، یک جمع و تفریق ساده‌ای انجام دهند تا از لحاظ آماری، گفته آنها هم‌خوانی داشته باشد.

لینک کوتاه کپی شد

روند واردات خودرو نسبت به 6 ماهه ابتدایی سال، تسریع پیدا کرده و طبق وعده دولتمردان، قرار است تا پایان سال 60 هزار دستگاه وارد کشور شود. 

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، از زمان آزادسازی واردات خودرو، انواع و اقسام وعده از مسئولان مختلف شنیده شده است. اما یکی از آخرین وعده‌ها در این بخش، به عباس علی‌آبادی، وزیر صمت کشور مربوط می‌شود که طی سخنانی اعلام کرد: از ماه آینده به صورت ماهانه 10 هزار خودرو و تا پایان سال، 60 هزار دستگاه وارد کشور خواهد شد!

همان موقع نیز در مورد روش جمع و تفریقی که آقای وزیر به‌کار برده بود، سوالات بسیاری مطرح شد؛ در همین باره مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت در مصاحبه‌ای گفت: 200 میلیون دلار ارز برای واردات خودرو تخصیص یافته و از نظر وزارت صمت، امکان واردات حداقل 60 هزار خودرو تا پایان سال امکان‌پذیر است.

واردات 60 هزار دستگاه طی 5 ماه

هرچند وزیر صمت با ورود ماهانه 10 هزار دستگاه، واردات 60 هزار خودرو را پیش‌بینی می‌کند؛ اما برای تحقق واردات این میزان خودرو، باید از ابتدای آبان، 12 هزار دستگاه به صورت ماهانه وارد کشور شود. در ادامه آمار واردات خودرو در سال‌های گذشته قابل مشاهده است.

همان‌طور که مشاهده می‌شود در بهترین سال واردات (سال 1393)، میزان واردات خودرو به صورت میانگین و ماهانه حدود 8.5 هزار دستگاه بوده‌ است؛ در آن زمانی که نه از تحریم‌های نفتی و خودرویی سنگین خبری بود و نه از محدودیت منابع ارزی. حال وزیر صمت ادعای ورود 12 هزار دستگاه به صورت ماهانه را دارد که امید است عملی شود.

از سوی دیگر، مهدی ضیغمی نیز در جریان سخنرانی خود به این مورد اشاره کرد که مهم‌تر از هدف‌گذاری وزارت صمت، در بخش واردات این مساله مطرح است که شرکت‌های واردکننده تا چه میزان توانایی ثبت سفارش و واردات را دارند. ممکن است که تعدادی از شرکت‌های واردکننده، ظرفیت لازم برای واردات 60 هزار دستگاه را نداشته باشند و این امر با دادن وعده امکان‌پذیر نیست.

وزارت صمت قصد واردات خودروی 3 هزار دلاری را دارد؟

بهتر است که دولتمردان پیش از دادن وعده‌های گوناگون، یک جمع و تفریق ساده‌ای انجام دهند تا از لحاظ آماری، گفته آنها هم‌خوانی داشته باشد. اگر فرض کنیم که دولت روی واردات 60 هزار دستگاه مصمم است، در وضعیتی که در کل 200 میلیون دلار برای واردات خودرو اختصاص داده می‌شود، وزارت صمت چگونه می‌خواهد پاسخگوی ارز این تعداد خودرو باشد؟

واردات 60 هزار خودرو با 200 میلیون دلار یعنی هر خودرو تقریباً سه هزار و 300 دلار قیمت‌گذاری شود. در بازار جهانی، تعداد خودروهای صفر کیلومتری که ارزان‌تر از 10 هزار دلار باشند، بسیار انگشت‌شمار بوده و عملاً وجود ندارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی