|

آمار آرای باطله سخن می‌گوید

کرج و آرای باطله؛ شهری برای مردم معترض!

در مجموع رای باطله کرج در انتخابات شورای شهر، مشارکت پایین و رای باطله در ریاست جمهوری یک رای اعتراضی است.

لینک کوتاه کپی شد

در انتخابات شورای شهر کرج نفر اول ۲۲ هزار و ۹۰۶ رای کسب کرد اما تعداد آرای باطله شورای شهر کرج 38 هزار 888 رای بود که که حدود 70 درصد بیشتر از رای نفر اول بود.

 در انتخابات ریاست جمهوری هم تعداد آرای باطله فقط در شهر کرج نزدیک به 50 هزار رای بود.

در همین رابطه روزنامه همدلی در گفتگو با تقی آزاد ارمکی جامعه‌شناس پیامد آرای باطله در کرج را بررسی کردک

* تکرار رای باطله در شوراها و ریاست جمهوری در استان البرز باید ما را به چیز مشخصی برساند. ما می‌توانیم از ظهور پدیده جدیدی در نظام سیاسی و اجتماعی ایران به نام تولد شهر کرج یاد کنیم. کرج شهری کاملا متفاوت به لحاظ سیاسی و منطق اجتماعی است. در گذشته درباره شهرهایی مثل مشهد یا اصفهان چنین صحبت‌هایی می‌شد. بعدها هم که بحث حاشیه‌نشینی پیش آمد، درباره اسلامشهر و سپس ری و پردیس صحبت‌هایی طرح شد که احتمال حادثه در بحث جریان‌های اجتماعی و سیاسی برای آنها محتمل بود. اما امروز ما با پدیده شهر کرج رو به رو هستیم. به نظرم باید کرج را متمایز از شهرهای دیگر قلمداد کنیم.

* سرریز جمعیت تهران به کرج می‌رسد و البته جمعیت کرج هم به شهرهای حاشیه‌ای سرریز می‌‌شود. نکته دیگر ترکیب جمعیتی کرج است که هزاران گروه، فرهنگ زبانی و قومیت در آن وجود دارد. مردمان کرج وجود دارند؛ مردمانی هستند که سرپا ایستاده‌اند و روی زمین ننشسته‌اند. این در حالی است که بخشی از مردم تهران، سمنان، کاشان و جاهای دیگر بر روی زمین نشسته‌اند و در خانه‌هایشان و فرهنگ‌شان مستقر هستند. اما اغلب مردم کرج سرپا ایستاده‌اند و در حال حرکت، مهاجرت و جابه جا شدن هستند. بخش اعظم آنها به تهران می‌آیند و برمی‌گردند.

* خود مقوله سرپا بودن و در معرض حرکت و مهاجرت بودن، به معنای قوام نگرفتن، الگو نپذیرفتن و یک وضعیت بلاتکلیفی است که خود نشان وضعیت اعتراضی است. به همین خاطر رای باطله البرز مثل آرای باطله دیگر نیست که می‌‌تواند به انتظار کنش دیگری برای دموکراسی‌خواهی باشد و مشارکت 4 میلیون را به 20 میلیون تبدیل کند؛ بلکه این رای می‌تواند یک پدیده اعتراضی شود و حادثه خلق کند. گمان می‌کنم باید از الان درباره شهر کرج اعلام خطر کرد؛ جایی که محل حوادث بزرگ اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خواهد بود.

* سابقه آقای رئیسی در این شهر هم بسیار مهم است. او دادستان این شهر بوده، جامعه او را می‌شناسند و نماد کسی است که نمی‌تواند مشکلات آسیب‌ها را حل کند. در مجموع رای باطله کرج در انتخابات شورای شهر، مشارکت پایین و رای باطله در ریاست جمهوری یک رای اعتراضی است. ما در آینده باید شاهد ظهور یک نوع رفتار کرجی باشیم؛ چه در کرج، چه در تهران و چه در شهرهای دیگر.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها