|

عربستان سعودی و سودای ساختن بمب اتم

«برخی بر این باورند که عربستان سعودی برنامه ای پنهان برای دستیابی به سلاح های اتمی دارد.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ پرونده اتمی ایران بدون تردید یکی از جنجالی ترین پرونده ها در حوزه دیپلماسی هسته ای در عرصه بین المللی و البته در سال های اخیر بوده است. در این راستا، قدرت های غربی مدت هاست که با طرح اتهامات مختلف علیه ایران سعی دارند اینگونه وانمود کنند که ماهیت برنامه هسته ای ایران صلح آمیز نیست و باید با آن برخورد شود.

به گزارش شایانیوز؛ البته که در پیشرفتِ این دستورکار، جریان های رسانه ای غربی نیز به نحوی فعال پای کار بوده و هستند و سعی در ارائه تصویری مخدوش از کشورمان در محیط بین المللی دارند. با این همه، ایران بارها تاکید کرده که به دنبال سلاح هسته ای نیست و البته که همکاریهای مختلفی را نیز با آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر نهادهای بین المللی برای اثبات این مساله داشته است.

دولت عربستان

در این چهارچوب، ایران در مدت اخیر نیز تاکید کرده که در صورتی که قدرت های غربی و صهیونیست ها بخواهند کشورمان را با سلاح اتمی تهدید کنند، تهران راهی جز تغییر دکترین هسته ای خود نخواهد داشت. مساله ای که آن هم به میل ایران نیست. با این همه، یکی از نکات مهمی که در سال های گذشته همواره مطرح بوده این مساله بوده است که کشورهای همسایه ایران نظیر عربستان سعودی نیز با توجه به پیشرفت های قابل توجه ایران در حوزه برنامه هسته ای خود، به دنبال دستیابی به فناوری مذکور هستند. در این راستا، نشریه "فارن افرز" به تازگی در گزارشی جنجالی به این سوال پرداخته که آیا عربستان سعودی در نهایت بمب اتم خواهد ساخت؟

استدلال محوری این نشریه این است که عربستانی ها به شدت نسبت به برنامه اتمی ایران حساس هستند و اگر این احساس را داشته باشند که ایران به سلاح های اتمی دست یافته، آن ها دستیابی به سلاح های اتمی را در دستورکار خواهند داشت. در این چهارچوب، فارن افرز تاکید می کند که سعودی ها رایزنی هایی را با طرف آمریکایی داشته اند با این حال، واشینگتن چندان مایل به همکاری با عربستان در این حوزه نیست و درست به همین دلیل است که شاهدیم در سال های گذشته عربستان به چین نزدیکتر شده است.

به دلیل همین نزدیکی نیز بوده که شاهد بوده ایم چینی ها اقدام به فروش موشک های بالستیک و یا ایجاد تاسیسات ساخت موشک های بالستیک در عربستان سعودی کرده اند. مسائل و معادلاتی که همه و همه از خیز عربستان برای اقدامات بزرگتر در آینده خبر می دهند. با این همه، نکته قابل تامل این است که ایران نیز به خوبی می داند که دستیابی به سلاح های اتمی برای آن امنیت ساز نیست. در این چهارچوب، تهران سعی داشته تا خود را در آستانه دستیابی به تسلیحات اتمی نگه دارد.

موضوعی که می تواند مزایای یک قدرت اتمی را برای ایران به همراه داشته باشد و در عین حال، بهانه های کشورهایی نظیر عربستان جهت دستیابی به سلاح های مذکور را نیز سلب کند. معادله ای که سبب شده تا سعودی‌ها در قالب بازی هوشمندانه ایران قرار گیرند و هنوز راه درازی تا دستیابی به فناوری هسته ای و همچنین سلاح های اتمی داشته باشند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها