|

چرا حملات رافائل گروسی به ایران بی منطق است؟

«رافائل گروسی به تازگی در موضع گیری تازه ای علیه ایران، خواستار همکاری بیشتر کشورمان با آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- رافائل گروسی دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تازگی در موضع گیری تاکید کرده که ایران باید اجازه دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات اتمی خود را بدهد. وی همچنین به این مساله اشاره داشته است که توافق برجام عملا مُرده است و از آن چیزی جز مفادی روی کاغذ باقی نمانده است.

گروسی در روزهای اخیر نیز در چندین نوبت موضع گیری هایی را علیه کشورمان اتخاذ کرده بود و تاکید داشت که ایران باید هر چه سریعتر آنچه را که آژانس می خواهد انجام دهد و مهمتر از همه اینکه خود را در قید تعهداتش در قالب توافق برجام قرار دهد. با این حال، این قبیل موضع گیری های گروسی که در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی نیز داشته‌اند، از دو منظر محلِ نقد است.

اولا، انگار این مساله برای دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تبدیل به یک عادت شده که هیچ توجهی به بدعهدی های طرف‌های غربی در قالب توافق برجام نمی کند و صرفا ایران را مسئول به شکست کشیده شدن توافق مذکور توصیف می کند. وی به این موضوع توجه ندارد که قدرت های غربی نیز در قالب توافق برجام مسئولیت هایی را برعهده داشتند که به هیچکدام از آن ها عمل نکردند و با این اقدام خود، نه تنها برجام را به شکست کشاندند بلکه سطح و عمق بی اعتمادی ایران به غرب در مورد مسائل مهم را نیز تا حد زیادی افزایش داده و تعمیق کردند.

گروسی اصلی

از این رو، اینکه ایران برخی تعهدات خود در قالب توافق برجام را آن هم یکسال پس از مشاهده بدترین بدعهدی های قدرت های غرب، به حالت تعلیق درآورده، یک اصل و اقدام کاملا عقلانی بوده که در نوع خود در راستای منافع ملی کشورمان قرار داشته است. دلیل ندارد که ایران در ازای کسب هیچ، از منافع و حقوق خود صرف نظر کند.

دوم اینکه به نظر می رسد رافائل گروسی در نوع خود در حال بازیگری در پازلی است که قدرت های غربی تعریف کرده‌اند و در قالب آن سعی می شود تا سطح فشارها علیه کشورمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشورمان افزایش یابد.

به بیان ساده تر، قدرت های غربی که در روزهای اخیر در قالب موضع گیری های مقام های ارشد خود و یا در قالب نشست هایی نظیر جی 7، به کشورمان و روند فعالیت های هسته ای ایران حمله کرده اند، سعی دارند تا بر نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری ایران با تشدید فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه کشورمان اثرگذار باشند. اقدامی که صرفا با هدف تامین منافع آن ها در رابطه با کشورمان صورت می گیرد و البته که تکرر استفاده از این تاکتیک سبب شده تا بسیاری در داخل کشورمان به آن اشاره داشته باشند و نسبت به آن هشدار دهند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها