|

آیا انفجار قیمت آیفون در راه است؟

«اعمال تعرفه 96 درصدی به واردات گوشی‌های آیفون می تواند قیمت آن ها را تا تقریبا دو برابر در بازار کشورمان افزایش دهد.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- برند اپل و گوشی های آیفون، از آن برندهایی است که افراد زیادی در اقصی نقاط جهان به آن علاقه دارند و در زمان عرضه سری جدید گوشی های تلفن همراه آیفون، شاهد هستیم که هزاران نفر در اقصی نقاط جهان صف می کشند و به دنبال تهیه آن ها هستند.

در ایران نیز، علاقه مندان به فناوری کم نیستند. مساله ای که به ویژه با توجه به جوان بودن جمعیت کشورمان ابعاد جدی تر و مهم‌تری را هم به خود می گیرد. با این حال، در سال های گذشته، وجود چالش ها و موانعی نظیر وقوع چندین دور جهش ارزی و البته وضع تحریم های خارجی علیه کشورمان در حوزه های مختلف نظیر فناوری، کاربران ایرانیِ گوشی های آیفون را با مشکل رو به رو کرده و هم خرید گوشی های آیفون و هم استفاده از برخی امکانات این گوشی ها را برایشان به یک چالش تبدیل کرده است. البته که واردات نسخه های جدیدترِ آیفون یعنی آیفون 14 و 15 نیز همچنان در کشورمان ممنوع است و رجیستر نمی شود. با این همه، به تازگی شاهد رخداد یک چالش جدید نیز در این رابطه بوده ایم.

آیفون 15

ماجرا از این قرار است که بر اساس مصوبه جدید هیات دولت، واردات گوشی های آیفون به کشورمان زین پس مشمول تعرفه گمرکی 96 درصدی می شود. موضوعی که قیمت گوشی آیفون 13 ساده را از 40 تا 42 میلیون تومان به بیش از 75 میلیون تومان می رساند. البته که قمیت آیفون پرو 13 نیز به مراتب بیشتر از این ها افزایش خواهد یافت و ماهیت نجومی به خود می‌گیرد. نکته مهمتر اینکه برخی منابع خبر می دهند که بر واردات مسافری گوشی های آیفون نیز قرار است تعرفه 196 درصدی وضع شود. معادله ای که عملا دسترسی به گوشی های آیفون را برای شمار زیادی از شهروندان کشورمان سخت تر از گذشته خواهد کرد.

این در حالی است که برخورداری از فناوری های روز دنیا در حوزه ای نظیر گوشی های تلفن همراه، یک حق ساده و طبیعی برای افراد است که دولت موظف است زمینه های دسترسی به ان را فراهم سازد. با این حال، حداقل با توجه به چشم اندازهای فعلی، تحقق این گزاره چندان محتمل به نظر نمی رسد. این معادله زمانی ماهیتی جدی  تر به خود می گیرد که توجه داشته باشیم با توجه به احتمال افزایش نرخ ارز در روزها و ماه های آتی (به ویژه با توجه به چشم انداز احتمالی روی کار آمدن مجدد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا)، احتمال می رود که روند دسترسی مردم به فناوری های شرکت آیفون و به طور خاص گوشی های این شرکت، سخت و سخت تر هم شود.

مساله ای که در عصر فعلی جهان که عصر اوج گیری فناوری ها و خو گرفتن مردم با آن ها است، می تواند آسیب زا باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها