|

رمزگشایی از چالش بزرگِ طرح "مسکن ملی"

«فروش امتیاز طرح مسکن ملی از سوی دارندگان آن به یک چالش بزرگ برای این طرح تبدیل شده است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ مساله تامین مسکن به یک چالش بزرگ و قابل توجه برای طیف های قابل توجهی از مردم کشورمان تبدیل شده است. بر اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی در مرود میانگین قیمت مسکن در پایتخت، این نکته آشکار شده که هر متر مسکن در تهران به طور میانگین ارزشی بیش از 81 میلیون تومان دارد. با توجه به تاثیر پذیرفتن قیمت مسکنِ دیگر مناطق کشورمان از قیمت مسکن در پایتخت باید گفت که خانه دار شدن به یک رویا برای برخی دهک های درآمدی و اقتصادی کشورمان تبدیل شده است.

به گزارش شایانیوز؛ با این حال، در بازار اجاره نیز وضعیت بهتر از این نیست و آمارهای رسمی از افزایش قابل توجه اجاره بها در کلانشهرهای کشورمان و به ویژه در تهران خبر می دهند. حال در این فضا، یکی از ابتکارات دولت برای حل مساله مسکن در کشورمان، ارائه ایده هایی نظیر مسکن ملی است. ایده ای که هم سعی دارد تا روند عرضه مسکن به بازار را تقویت کند و بهبود بخشد و هم بر ان است تا مسکنی ارزان تر را به دست طیف و طبقات آسیب پذیر از نظر اقتصادی در کشورمان برساند.

با این حال، در روزهای اخیر شاهد طرح یک گزاره معنادار در مورد ایده مسکن ملی بوده ایم و آن این است که برخی صاحب امتیازان مسکن ملی، اقدام به فروش امتیاز خود می کنند. موضوعی که به زعم برخی اقدامی غیرقانونی است و برخی دیگر هم تاکید می کنند که این مساله از نظر قانونی منعی ندارد. با این حال، باید توجه داشته باشیم که صِرف انجام این اقدام تحت تاثیر انگیزه هایی است که باید به صورت جدی مخاطب قرار گیرند. با این همه، به نظر می رسد در این رابطه یک مولفه بیش از همه ایفای نقش می کند.

مسکن ملی

بسیاری از صاحب امتیازهای طرح مسکن ملی از پسِ هزینه هایی که برای خانه دار شدن باید بپردازند بر نمی‌آیند. از این رو، راهی جز فروش امتیاز خود را پیش چشم نمی بینند. در این چهارچوب، آن ها این نکته را نیز مد نظر دارند که با فروش امتیاز مکسن ملی خود می توانند در بازار اجاره موقعیت خودشان را بهبود بخشند. به بیان ساده‌تر، قشرهای ضعیف نمی توانند با روندهای صعودی تورمی در کشورمان که یکی از اصلی ترین نمودهای خود را در بازار مسکن نشان می دهد، مقابله کنند و راهی جز فروش امتیاز مسکن ملی ندارند. موضوعی که در عرصه سیاستگذاری چندان مورد توجه نبوده و اکنون به یک چالش مهم برای طرح مسکن ملی تبدیل شده است.

در این چهارچوب، باید توجه داشته باشیم که در دوره اجرای طرح مسکن مهر نیز شاهد وقوع پدیده ای مشابه بودیم. در آن زمان نیز برخی افراد که امتیاز مسکن مهر داشتند امتیاز مسکن خود را فروختند و در نهایت هم صاحب خانه نشدند. در آن دوره نیز ناتوانی افراد در تامین هزینه های مورد نیاز برای تحویل گرفتن مسکن مهر آن ها را به سمت فروش امتیازشان سوق داد.

از این رو، به نظر می رسد که نقیصه مذکور باید به نحوی جدی مورد مطالعه و بررسی جریان حکمرانی قرار گیرد. کما اینکه عدم رفع ان می تواند چالش ها در حوزه بازار مسکن را تعمیق کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها