|

علت ریزش پیاپی بازار بورس چیست؟

«بازار بورس کشورمان در روزهای اخیر روند ریزشی را در پیش گرفته است. موضوعی که بسیاری را به واکاوی دلایل این مساله واداشته است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بازار بورس ایران در روزهای اخیر شرایط نه چندان مساعدی را تجربه کرده است. در این راستا، شاخص کل بورس در پایان معاملات روز دوشنبه 7 خرداد ماه 1403، با ریزش 22 هزار و 505 واحدی به عدد 2 میلیون و 56 هزار و 557 واحد سقوط کرد. این سقوط در ادامه روند ریزشی چند روزه اخیر بوده است. بر اساس آمارهای رسمی، شاخص کل هم وزن در بازار بورس نیز با اُفت 5 هزار و 172 واحدی همراه شده است.

در این راستا، در روزهای گذشته بنا بر برخی گزارشات، در چند شهر شاهد اعتصاب در بورس نیز بوده ایم. در این چهارچوب، برخی افکار عمومی به طور خاص این سوال را مطرح می کنند که دلیل و محرک اصلی ریزش های پیاپی و ادامه دار بازار بورس چیست؟ به نظر می رسد برای پاسخ به این پرسش، توجه به 2 نکته از اهمیت زیادی برخوردار است.

اولا، دولت در مدت اخیر سیاست سرکوب نرخ ارز را به نحو جدی تری در دستورکار قرار داده و شاهد بوده ایم که قیمت ارزهای خارجی و به طور خاص دلار، به شدت تحت کنترل درآمده است. معادله ای که به بازار بورس ضربه زده و تاثیرات خود را در این بازار به نمایش می گذارد. به بیان ساده تر، سیاست کنترل نرخ ارز از سوی دولت، موجب می شود تا قیمت ها در فضای کلی اقتصاد ماهیتی غیرواقعی و غیرمتناسب با روند واقعی تورم به خود بگیرند. موضوعی که در بازار بورس خود را در قالب سقوط و ریزش این بازار به نمایش می گذارد. در عین حال، برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که دولت سیاست انقباضی پولی سرسختانه ای را لحاظ کرده که یکی از بروندادهای عینی خود را در ریزش قیمت بورس به نمایش می گذارد.

از این رو، کارشناسان معتقدند که تا این دو مورد اصلاح نشوند ریزش بورس نیز ادامه خواهد داشت و نباید انتظار تغییر و تحول چندانی را در این بازار داشته باشیم.

بورس

دوم اینکه در سالهای گذشته نوعی بی اعتمادی نسبت به بازار بورس ایجاد شده است. ریزش های سنگین و در عین حال در برخی موارد وجود برخی عدم شفافیت ها در بازار مذکور سبب شده تا حجم قابل ملاحظه ای از سرمایه ها از بازار بورس خارج شود و اقبال کمتری نسبت به این بازار در قیاس با دیگر بازارهای کشورمان از سوی به ویژه افکار عمومی نشان داده شود.  

معادله ای که نمود عینی خود را بر روندهای جاری در بازار بورس به نمایش می گذارد و می بینیم که این بازار در ماه های گذشته با اقبال چندانی رو به رو نبوده است. اساسا به نظر می رسد که تا زمانی که اعتماد عمومی به این بازار احیا نشود و جو روانی مثبتی پیراون آن شکل نگیرد، این توقع که وضعیت بازار بورس بهتر شود، چندان واقع بینانه نخواهد بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها