|

سناریوی آخرالزمانی هوش مصنوعی!

«در گزارش حاضر، به واکاوی یک سناریوی آخرالزمانی در مورد تهدید فناوری هوش مصنوعی علیه بشریت پرداخته می شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در سال ها و به ویژه ماه های اخیر، همزمان با ارائه تحلیل و تفسیرهای مختلف در مورد پیشرفت قابل توجه فناوری هوش مصنوعی و ورود جلوه های عینی آن به زندگی روزمره بشر، برخی تحلیلگران نسبت به تبعات وخیم و ناگوار این مساله در کنار تمامی مزایای این موضوع، هشدار داده و می دهند. به عنوان مثال برخی به طور خاص نسبت به اینکه بسیاری از فرصت های شغلی توسط فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی از بین خواهد رفت و ربات ها و رایانه ها جای انسان ها را می گیرند، هشدار داده اند.

در عین حال، شاهد آن بوده ایم که مثلا در صنعت فیلم و موسیقی نیز شبیه سازی صدای خواننده ها و یا تصویر هنرپیشه های مشهور جهان به یک امر عادی و کاملا شُدنی تبدیل شده و بسیاری از این افراد را واداشته تا علیه فناوری هوش مصنوعی موضع گیری کنند. جالب اینکه "تام هنکس" هنرپیشه سرشناس هالیوودی در موضع‌گیری گفته است که به لطف فناوری هوش مصنوعی، او حتی پس از مرگ خود نیز می تواند فیلم بازی کند!

با این همه، در کنار همه هشدارها و ابراز نارضایتی‌های اینچنینی که نسبت به اوج گیری فناوری هوش مصنوعی و انعکاس بازتاب های آن در زندگی روزمره بشر داده می شود، برخی از تحلیلگران نسبت به قیام و شورش فناوری هوش مصنوعی علیه بشریت هشدار می دهند.

آن ها بر این باورند که در سال های اخیر، کشورهای مختلف به نحو فزاینده ای به سمت استفاده از فناوری های نظامی و امنیتی مرتبط با هوش مصنوعی در میدان های درگیری حرکت کرده اند و این مساله می تواند بسیار خطرناک باشد. دلیل این مساله نیز این است که امکان دارد کنترل فناوری های هوش مصنوعی در عرصه نظامی از کنترل بشر خارج شود و سناریوی جنگ انسان و ربات ها رنگ واقعیت به خود بگیرد. موضوعی که تاکنون حتی در جهان سینما نیز به آن پرداخته شده و شاهد ساخت فیلم هایی با این موضوع نیز بوده ایم.

در عین حال، تحلیلگران امنیتی بر این باورند که فناوری های هوش مصنوعی در میدان جنگ که به جای انسان، ربات ها را به میدان های درگیری می فرستند، در تمایز گذاری میان اهداف نظامی و غیرنظامی نیز با چالش های جدی رو به رو هستند. موضوعی که می تواند قتل و عام های وحشتناکی را سبب شود. بگذریم که تاکنون گزارش‌های مختلفی مثلا در مورد از کنترل خارج شدن ماشین های خودرانِ شرکت "تسلا" که یکی از عینی‌ترین تولیدات هوش مصنوعی هستند نیز منتشر شده است.

در این راستا، برخی خودروها با سرعت های قابل توجه از کنترل خارج شده و در شهرها به حرکت درآمده‌اند و موجب وقوع حوادث دردناکی شده اند. مسائلی از این دست همه و همه حامل یک پیام هستند: تردید های جدی در مورد در کنترل ماندن فناوری هوش مصنوعی و نمودهای عینی که این فناوری در آن ها متبلور می‌شود، وجود دارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی