|

پشت پرده ناآرامی های انتخاباتی در ترکیه چیست؟

«در این گزارش سعی می شود تا به واکاوی پشت پرده اوج گیری اعتراضات و ناآرامی های گسترده اخیر در ترکیه پرداخته شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ مدت زمان زیادی از برگزاری انتخابات شهرداری ها در ترکیه نمی گذرد. انتخاباتی که در قالب آن، حزب متبوع رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه یعنی حزب عدالت و توسعه، برای نخستین بار در طی دو دهه اخیر، متحمل شکستی سنگین شد و به حزب دوم ترکیه تنزل پیدا کرد. در قالب این انتخابات، حزب جمهوریخواه خلق ترکیه توانست شکست قابل توجهی را به حزب عدالت و توسعه وارد کند و کنترل خود بر شهرهای مهم و راهبردی ترکیه نظیر استانبول، آنکارا، ازمیر، مرسین، آنتالیا و غیره را حفظ کند.

به گزارش شایانیوز؛ رجب طیب اردوغان تلاش زیادی کرده بود تا بتواند در جریان انتخابات اخیر شهرداری های ترکیه، حزب خودش را به پیروزی برساند. با این حال، پس از شکستش، وی در موضع گیری اعلام کرد که صدای مردم ترکیه را از طریق صندوق های رای شنیده است.

با این حال، تنها اندکی پس از پایان انتخابات مذکور، یک جنجال بزرگ دیگر دامن‌گیر ترکیه و اردوغان شده است. ماجرا از این قرار است که "عبدالله زیدان"، فردی که در انتخابات شهرداری های ترکیه در شهر "وان" این کشور توانسته بود اکثریت آرا را به دست آورد، با ممانعت نهاد انتخاباتی محلی، نتوانسته بر کرسی جدید خود تکیه بزند. موضوعی که بسیاری آن را دسیسه اردوغان و جریان های سیاسی و متحد وی می دانند و معتقدند که آن ها سعی دارند از دامنه و ابعاد شکست خود در جریان انتخابات شهرداری های ترکیه بکاهند.

مساله ای که با اعتراضات گسترده مردمی در شهرهای مختلف ترکیه به ویژه وان و استانبول نیز همراه شده است. در این چهارچوب، اینطور به نظر می رسد که اوج گیری اعتراضات در ترکیه، به نوعی به دنبال آن است تا این پیام را هم به اردوغان و هم متحدان سیاسی وی برساند که آن ها در صحنه سیاسی این کشور آزاد نیستند و نمی‌توانند هر آنچه می خواهند را بر پایه بیش از دو دهه حضور خود در قدرت محقق کنند. در حقیقت، طیف‌های قابل توجهی از مردم ترکیه این اعتقاد را دارند که نوعی تضعیف حاکمیت قانون در این کشور در جریان است که باید در برابر آن و پیامدهای احتمالی اش ایستاد.

از طرفی، این طیف ها معتقدند که اردوغان بایستی بر طبق موضع گیری اخیر خود، صدای حقیقی مردم را از صندوق های رای بشنود و از اقدامات حاشیه‌ای دیگر بپرهیزد. در عین حال، جریان های سیاسی منتقد اردوغان و حزب عدالت و توسعه نیز، پس از پیروزی خفیف وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر ترکیه، به نوعی سعی دارند از طریق هماهنگی با یکدیگر، جبهه ای متحد را علیه اردوغان شکل داده و پیام های روشن و صریحی را به اردوغان برسانند.

مساله ای که خود می تواند بر چشم اندزاهای آتی قدرت در ترکیه اثرگذار باشد و سناریوهای قابل تاملی را در این رابطه نوید دهد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها