|

تهدیدی جهانی که کسی آن را نمی بیند!

«در گزارش حاضر، به بحرانی جهانی و فراگیر پرداخته می شود که در عین خطرناک بودن برای بشریت، توجه چندانی به آن نمی شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- تنش و آشوب، ویژگی های محوری جهان کنونی هستند. در وضعیت فعلی، تنش ها چه میان دولت های مختلف و چه قدرت های جهانی، به نحو قابل توجهی افزایش پیدا کرده اند. معادله ای که بسیاری را واداشته تا از قرار گرفتن جهان در یک پیچ تاریخی بزرگ خبر دهند. در این رابطه حتی برخی از احتمال وقوع جنگ جهانی سوم نیز خبر می دهند.

به گزارش شایانیوز؛ به بیان ساده تر، حامیان این دیدگاه بر این باورند که جهان کنونی، با سیل قابل توجهی از درگیری ها و جنگ ها نظیر جنگ های اوکراین و غزه رو به رو است که در قالب آن ها، بلوک های مختلف قدرت در برابر یکدیگر صف آرایی کرده اند و هر لحظه امکان دارد شرایط از کنترل خارج شود و یک بحران بزرگ را در قالب انفجار یک جنگ جهانی تازه رقم بزند.

موضوعی که پیشتر نیز در نظام بین الملل و در قالب جنگ های جهانی اول و دوم قابل مشاهده بوده است. با این همه، جهانِ کنونی با تهدیدات متفاوتی نیز رو به رو است که کمتر به آن ها توجه می شود و چندان جدی گرفته نمی شوند. در این رابطه به طور خاص می توان به بحران "تغییرات اقلیمی" اشاره کرد. بحرانی که در سال های اخیر و در وضعیت کنونی، ابعاد جدی و وخیم تری را به خود گرفته و شاهد ابعاد و جلوه های عینی آن نیز بوده‌ایم. به طور خاص، یکی از عینی ترین جلوه های این بحران، مرگبارتر شدنِ ریزش های جوی بوده است.

به بیان ساده تر، در نتیجه بحران تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی، شاهد آن هستیم که تناوبِ ریزش های جوی در بخش های مختلف جهان به شدت کم شده اما بر شدت آن ها افزوده شده است. در این راستا، اگر در یک منطقه، پیشتر شاهد 10 نوبت ریزش های جوی در قالب باران یا برف بودیم اکنون این میزان به 3 نوبت کاهش یافته اما شدت بیشتری پیدا کرده است.

موضوعی که با خسارت های جدی و گسترده مالی و جانی برای مردم بخش های مختلف جهان همراه است. جدای از این ها، گرمایش جهانی کار را به جایی رسانده که برخی از تسریع آب شدن یخ های مناطق قطبی و متعاقبا، بالا آمدن سطح آب در بخش های مختلف جهان خبر می دهند.

مساله ای که سبب شده تا عده ای پیش بینی کنند که بعضی از مناطق دنیا در سال های آتی به زیر آب خواهند رفت و اساسا دیگر وجود خارجی ندارند و عاری از سکنه خواهند شد. بحران تغییرات اقلیمی در شرایطی وضعیت وخیم تری را به خود می گیرد که هنوز اجماعی جهانی میان قدرت های دنیا بر سر کنترل و نظارت بر تولید گازهای گلخانه ای و آلاینده نیز ایجاد نشده است. موضوعی که خود از تشدید هر چه بیشتر بحران در سال های آتی خبر می دهد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی