|

محکومیت سعید روستایی؛ کارگردان برنده جایزه کن باید در قم دوره فیلم سازی ببیند

حکم سعید روستایی

سعید روستایی در این ایام از ارتباط و معاشرت با اشخاصی که در فضای فیلمسازی فعال هستند نیز منع شده است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- طی اخباری که به تازگی منتشر شده و لحظه به لحظه بیشتر در فضای مجازی فراگیر می شود، متوجه شدیم که سعید روستایی کارگردان فیلم برادران لیلا توسط به اتهام فعالیت تبلیغاتی علیه نظام، به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

در خصوص 6 ماه حبس تعزیری این کارگردان آمده است که یک بیستم آن قابل اجرا و مقدار باقی مانده به مدت 5 سال، تعلیق گردیده است. گفتنی است که مستند این حکم اقدام به ساخت و پخش فیلم برادران لیلا در جشنواره کن بوده است. لذا مواردی در این حکم تحت عنوان تعلیق مراقبتی ذکر شده که روستایی در ایام تعلیق موظف به اطاعت از آنها می باشد. به عنوان مثال در این حکم عنوان شده که وی موظف به خودداری از هرگونه فعالیت مرتبط با جرم خود و یا استفاده از وسائلی موثر در ایام تعلیق خواهد بود. 

همچنین سعید روستایی در این ایام از ارتباط و معاشرت با اشخاصی که در فضای فیلمسازی فعال هستند نیز منع شده است. علاوه بر تمام موارد ذکر شده برای روستایی تعیین گردیده که به مدت 24 ساعت، در دانشکده صدا و سیمای قم، اقدام به گذراندن دوره ی فیلمسازی با حفظ منافع ملی و اخلاقی نماید.

شاخص

سعید روستایی کیست

شاید اگر کسی فقط نام روستایی را شنیده باشد یا به واسطه ی فیلم هایش او را بشناسد، فکر کند که او دست کم در سنین میانسالی به سر می برد. اما باید گفت که وی در 23 مرداد سال 1368 چشم به جهان گشوده است. سعید روستایی مدرک کارشناسی سینما را از دانشگاه سوره دریافت کرده و فعالیت های ابتدایی خود در حوزه ی سینما را با فیلم کوتاه آغاز نموده است. اما اوج شهرت وی با ساخت فیلم ابد و یک روز در سال 1394 شکل گرفت.

اما دست آورد های سعید روستایی که در آغاز جوانی و ابتدای فعالیت های حرفه ای اش، توانست این فیلم ماندگار را در تاریخ سینمای ایران ثبت کند به همین جا ختم نمی شود.

4

او در متری شیش و نیم که دومین فیلم بلندش محسوب می شد، نه تنها توانست در نگاه مخاطب عام مقبولیتی دو چندان را کسب کند، بلکه بسیاری از مخاطبین خاص و منتقدین سینما را نیز به تحسین واداشت. همچنین می توان گفت که این کارگردان جوان، در دومین فیلم خود از بازیگرانی نظیر نوید محمد زاده پریناز ایزدیار و پیمان معادی بازی گرفت که اگرچه پیش از همکاری با وی نیز تا حدودی مسیر هنری خود را طی کرده بودند، اما با حضور در آثار روستایی و قرار گرفتن در کنار یکدیگر، از جمله به یادماندنی ترین نقش آفرینی های خود را رقم زدند. گفتنی است که این کارگردان به جهت ساخت فیلم متری شیش و نیم، عنوان نامزد جایزه سزار بهترین فیلم خارجی زبان در کشور فرانسه را نیز کسب کرده است. 

سعید روستایی برنده جایزه فیپرشی است

اما سومین اثر سعید روستایی که همانا فیلم پرحاشیه ی برادران لیلا محسوب می شود، جدای از مقبولیت خاص و عامش، ظاهرا برای وی دردسر هایی نیز آفریده است. این فیلم در سال 2022 در جشنواره فیلم کن به نمایش در آمد و برای نخستین بار به عنوان فیلمی ایرانی، در بخش رقابت اصلی کن ،برنده ی جایزه فیپرشی شد.

3

لازم به ذکر است که فیپرشی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (به فرانسوی: Fédération Internationale de la Presse Cinématographique) (به‌اختصار فیپرِشی: FIPRESCI)، از سازمان‌های ملی منتقدان فیلم محسوب می شود که توسط افراد حرفه‌ ای و روزنامه نگاران فیلم از سراسر جهان برای ارتقا و توسعهٔ فرهنگ فیلم تلاش می‌ کند. این فدراسیون در ماه ژوئن سال ۱۹۳۰ در بروکسل تأسیس گردید و در حال حاضر در بیش از ۵۰ کشور  جهان  دارای عضو است.

فیپرشی دو نمونه جایزه دارد. اول جایزه فیپرشی که در بیشتر جشنواره‌ های معتبر فیلم جهان با داوری آثار همان جشنواره و توسط این فدراسیون اهدا می‌ شود.

و دومی، جایزه بزرگ فیپرشی است که از سال ۲۰۰۹ در جشنواره سن سباستین آغاز شده و به برترین فیلم تولید شده در ۱۲ ماه گذشته داده می‌ شود.

1

حواشی دیگر سعید روستایی

سعید روستایی اگر چه که بیشتر اوقات مشغول فعالیت در حوزه تخصصی خود است، هر از چندگاهی خواسته یا ناخواسته، زمینه ساز بروز حواشی می شود که در زمان خود نیز بسیار پر سر و صدا هستند. چندی پیش وی در جریان یک کارگاه آموزش فیلم که با حضور افرادی چون شهرام مکری، مهدی جعفری، مجید برزگر و سجاد حسینی برگزار شده بود، به انتقاد یکی از دستیاران کارگردان در سینما پرداخت.

وی در این اقدام خطاب به سعید روستایی بیان داشت: زمانی شما گفته بودید که دستیاری نکرده‌اید و این برای من الگو شد و به همین دلیل من دستیار نشدم، چون دستیار تفکر ندارد و ته هنر دستیار بستن خیابان است و از یک دستیار، کارگردان خوب درنمی‌ آید

در پی این اتفاق، صحبت های سعید روستایی با انتقاد شدید برخی کارگردانان سینما و دستیاران کارگردان مواجه شد. در همین راستا مازیار میری نیز طی یادداشتی به نقد از سخنان وی برخاست و او را فردی تازه وارد خواند که به دنبال دیده شدن است.

اکنون نیز باید دید که سرنوشت این کارگردان جوان، با وجود محکومیت ارائه شده، به کجا خواهد رسید

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی