|

معاملات شاخص بورس سه شنبه 18 آذر؛ منفی این روزهای فرصت یا تهدید؟

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۱۸ آذرماه بعد از نوسانات چشمگیر با کاهش پنج هزار و ۵۲۵ واحدی روی رقم یک میلیون و ۵۰۷…

لینک کوتاه کپی شد

بازار امروز به لطف سودجویان منفی و پر عرضه در دقایق ابتدایی آغاز شد بطوری که رفته رفته شاهد کاسته شدن عطش فروشندگان بودیم؛ فروشنده ای که بی دلیل و بدون در نظر گرفتن آینده سهمش دست به ماشه شده بود و نماگر بورس در همان دقایق ابتدایی افتی بیش از 10 هزار واحد را تجربه کرد البته شرایط تکنیکال شاخص کا از پولبک به خط روند شکسته شده خبر می دهد که بنظر بزودی شاهد بازگشت شاخص کل به رالی صعودیش خواهیم بود.

فملی شاخص بورس را نجات داد

فملی امروز به گردونه معاملات بازگشت بطوری که خیلی ها ناجی بازار امروز را فملی می دانند و البته شاید هم ناجی بازار بوده به هر حال بازگشت این نماد موجب شد تا تاثیر مثبت 8800 واحدی آن بر شاخص کل بگذارد و بازار فهمید که در سرخی بی‌دلیل هیجانی، می‌توان انتظار سبزی منطقی نیز داشت. بعد از این اتفاق تقاضا در بازار در حال افزایش بود بطوری که بارها شاهد رنج کشی های سنگین در نمادهای بزرگ بانکی و خودرویی ها بودیم.

همچنین باید به تعداد و ارزش صفوف خرید در پایان بازار اشاره کنیم که ۲۴۵ سهم با ارزش ۲۵۴۱ میلیارد تومانی بود و نسبت به ارزش صفوف خرید پایان بازار دیروز (۱۶۸۸ میلیارد تومان) رشد ۵۱ درصدی را نشان می‌داد.

معاملاتی احساسی و متعادل

صفوف فروش بازار نیز در پایان معاملات امروز شامل ۷۳ سهم با ارزش ۸۹۵ میلیارد تومان بود که نسبت به تعداد صفوف فروش پایان بازار دیروز ۱۶۶ سهم و ارزش کلی آن‌ها ۱۲۹۶ میلیارد تومان به ترتیب ۵۶,۲ درصد و ۲۹,۴۷ درصد کاهش داشت. با این تفاصیل، همچنان می‌توان معاملات امروز را معاملاتی احساسی و متعادل در روند صعودی پیش روی بازار دانست. روند مثبتی که دست‌کم تا ۶ ماه آینده می‌تواند ادامه داشته باشد. رشد شاخص هم‌‌وزن در دامنه‌ی سبز و کم شدن از منفی‌های شاخص کل به اضافه‌ی ارزش معاملات بالا خبر از یک پایانی خوب و نوید یک روز متعادل برای کل بازار می‌دهد.

معاملات شاخص بورس سه شنبه 18 آذر؛ منفی این روزهای فرصت یا تهدید؟

نقشه معاملات امروز بورس تهران

منفی این روزهای بازار فرصت یا تهدید؟

بگذارید بازار دیروز را با هم مرور کنیم تا معاملات امروز را بهتر درک کنیم؛ کسانی که صفر تا صد معاملات دیروز (۱۷ آذرماه) را از نزدیک رصد کردند، حتما به خوبی دیدند و دریافتند که این معاملات در واقع بیشتر فرصتی برای به دست آوردن سهام بود تا فاصله‌ای برای دور شدن از مقصد والایی که بازار برای خود در میان‌مدت دیده و تعیین کرده است.

این را بیش از هر چیزی رکوردشکنی سه ماهه‌ی ارزش معاملات خرد بازار نشان داد و برخلاف خیلی از روزهای منفی، رشد دوباره‌ی تقاضا در انتهای بازار. به عبارتی امروز هر که سهام خود را فروخت، در واقع جای خود را به دیگری داد و خود را داوطلب صف خرید فردای همان سهم‌ کرد.

البته بسیاری از تازه‌ واردها هم حق داشتند که در برابر این نوسانگیری سازمان‌یافته و متکی به شایعات، اختیار از کف بدهند و خود را در برابر این هیجان ببازند و اما با تمام این تفاسیر، بعد از حرکت سینوسی و پرعرضه‌ی امروز بورس تهران، که با تقاضای شدید هم همراه بود، بازار فردا را بازاری متعادل و مثبت پیش‌بینی می‌کنم که در آن سهم‌های کوچک و ارزنده همچنان خوش خواهند درخشید و سهم‌های بزرگ هم، بسته به اقبال بازار به برخی از گروه‌ها، بی‌نصیب از سبزی آن نخواهند بود و اگر بخواهیم این گزارش را با یک نکته‌ی کلیدی به پایان ببریم، سهام‌داران تازه‌کار را به پرهیز از هیجان و شایعات دعوت می‌کنیم.

پیشنها می شود: ارزش سهام عدالت سه شنبه ۱۸ آذر؛ قفل سهام عدالت باز می‌شود؟

حال به بررسی برخی از گروه ها می پردازیم

در گروه خودرویی ها در نیمه دوم بازار شاهد افزایش تقاضا و رنج کشی مثبت در اکثریت نمادهای این گروه بودیم. خساپا که اخیرا از مقاومت 300 تومان گذر کرده در محدوده قیمتی 328 تومان با افت 1 درصد به کار خود پایان داد. خودرو نیز درقیمت 414 تومان دنبال شد و حجمی بالغ بر 1 میلیارد و 600 میلیون سهم به ثبت رساند. در این گروه نماد خبهمن از اوایل آذر ماه با حجم بالای نقدینگی همراه است و اکنون در حال تکمیل الگوی هارمونیک خود می باشد. نوسانات قیمتی این نماد در معاملات امروز موجب شد تا شاهد مشارکت ۲۶ درصدی حقوقی ها باشیم.

با رنج کشی خریداران در نماد وبصادر شاهد قرار گرفتن سهم در سقف قیمت روزانه با گذر از حجم بیش از 1 میلیارد و 600 میلیون سهم بودیم. وتجارت در مرز 400 تومان به کار خود پایان داد. بانک ملت با افت 2.5 درصدی در قیمت 535 تومان به کار خود پایان داد. دی صف فروش را تجربه می کرد.

در گروه پالایشی با زمزمه اخباری مبنی بر تجدید ارزیابی می تواند معاملاتی مثبتی را در دقایق ابتدایی شاهد بودیم اما رفته رفته قدرت به دست فروشندگان افتاد و در پایان معاملات امروز نمادهای این گروه شپنا با افت حداکثری قیمت در قیمت 1778 تومان به کار خود پایان داد. شبندر در قیمت 3163 تومان با افزایش نسبی تقاضا همراه بود. شبریز رشد حداکثری داشته و این روزها بهتر از سایر نمادها معامله می شود.

منبع: همفکران آگاه

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی