|

احتمال تعویق کنکور ۹۹ سراسری؛ تکلیف سربازی چه می شود؟

صحبت های چهارشنبه گذشته وزیر علوم بعد از دیدار با اعضای کمیسیون آموزش مبنی بر حتمی بودن برگزاری کنکور ۹۹ و در پی آن ارسال پیامک صدور کارت…

لینک کوتاه کپی شد

حسین امامی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو ، درباره بررسی درخواست تعدادی از داوطلبان برای تعویق زمان برگزاری کنکور گفت: هفته گذشته کمیسیون آموزش دو نشست با وزراتخانه‌های درگیر بحث کنکور (یکی وزیر علوم و دیگری وزیر آموزش و پرورش) برگزار کرد و نظر وزارت علوم و رییس سازمان سنجش این بود که در حال حاضر ابهامی برای تاریخ برگزاری کنکور نیست و همان ۳۰ و ۳۱ مردادماه آزمون سراسری سال ۹۹ برگزار شود. امامی با بیان اینکه خبری که از سخنگوی کمیسیون آموزش مبنی بر موافقت با تعویق کنکور منتشر شد، توسط سخنگو تکذیب شده و صحت ندارد، ادامه داد: جز آزمون سراسری کنکور‌های دیگری نیز وجود دارند لذا استدلال این است که وزارت علوم، وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا این موضوع را تائید کرده است. وی اعلام کرد: تنها در یک صورت زمان برگزاری کنکور تغییر خواهد کرد آن هم زمانی است که ستاد کرونا برای این موضوع نظر جدیدی ارائه کند درغیراین صورت برگزاری آزمون سراسری در همان تاریخ ۳۰ و ۳۱ مردادماه به قوت خود پابرجاست. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: نگاه بنده این است که کنکور باید در زمان خودش برگزار شود. زمانی دغدغه دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها بحث کنکور بود، اما حال دغدغه آن‌ها زمان برگزاری آزمون‌های سراسری است، چون دانش‌آموزان امتحان دادن در شرایط کرونایی را با برگزاری امتحانات نهایی تجربه کردند. وی عنوان کرد: امتحانات نهایی چندین روز بوده و دانش‌آموزان درگیر آن بودند، اما کنکور یک روز است و با فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌ها می‌توان آن را برگزار کرد و به نظر من زمان تعیین شده فعلی بهترین زمان برگزاری کنکور است. بعضی از متخصصان حوزه بهداشت و درمان معتقدند که متاسفانه بیماری کرونا درحال تشدید است و اگر کنکور به تعویق بیفتد دیگر شاید شرایط برگزاری آن فراهم نباشد. به گفته امامی، یکی از نکات مورد توجه برای برگزاری کنکور و عدم تعویق یا لغو آن، داوطلبان پشت کنکوری به ویژه پسران هستند که تنها تا پایان شهریورماه برای کار‌های سربازی خود فرصت دارند و در صورت عدم برگزاری کنکور این افراد از شرکت در آزمون و پذیرش در دانشگاه باز می‌مانند. وی با اشاره به امنیت روانی و آرامش خاطر موردنیاز تمامی داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها قبل از برگزاری هر کنکور، گفت: اگر مدام از تغییر زمان برگزاری کنکور صحبت کنیم این امنیت روانی خواهد شکست لذا باید یک نفر تصمیم اول و آخر را به صور قطع اعلام کند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: برگزاری کنکور در زمان تعیین شده می‌تواند دغدغه‌های زیادی را رفع کند از این رو افزایش حوزه‌های امتحانی، رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند راه‌حلی برای برگزاری مناسب کنکور در شرایط فعلی باشد. وی یادآور شد: موضوعات مطرح شده دیدگاه بنده بود و اعضای کمیسیون آموزش هرکدام نظرات متفاوتی برای برگزاری کنکور دارند، اما در جمع‌بندی، طبق نظر وزارت علوم هم زمان از پیش تعیین شده بهترین زمان برگزاری کنکوری است.

تعویق کنکور ۹۹ روی میز رییس‌جمهور

صحبت های چهارشنبه گذشته وزیر علوم بعد از دیدار با اعضای کمیسیون آموزش مبنی بر حتمی بودن برگزاری کنکور ۹۹ و در پی آن ارسال پیامک صدور کارت شرکت در آزمون سراسری برای داوطلبان دکتری پایان بحث تعویق کنکور ۹۹ فرض می شد اما اظهارات اخیر اعضای کمیسیون آموزش حکایت از آن دارد که این پرونده کماکان باز است و حتی احتمال تعویق برگزاری آزمون های ۹۹ تا حدودی جدی تر از قبل شده است. در تازه ترین تحول، اعضای کمیسیون آموزش که از جلسه با وزیر علوم نتیجه ای نگرفته اند با ارسال نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور ضمن عجولانه ارزیابی کردن تصمیمات وزارت علوم برای برگزاری آزمون ها در شرایط اوج گیری کرونا ، خواستار تجدید نظر در زمان برگزاری آزمون ها تا انجام بررسی کارشناسی زمان و شیوه برگزاری امن کلیه آزمون های سراسری شده اند.

انتقاد از سیاسی کردن موضوع کنکور ۹۹

در این نامه احمد نادری عضو کمیسیون آموزش از سوی خود و همکارانش خطاب به روحانی به عنوان رئیس جمهور و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا نوشته است: اینجانب و همکارانم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در پی درخواست های مکرر مردم و دریافت ده ها هزار پیام، تماس و نامه طی روزهای اخیر از سوی داوطلبان کنکور و خانواده های ایشان که همگی حاوی «ابراز نگرانی از سلامتی، ایمنی محیط و مناسب سازی شرایط برگزاری آزمون ها» بوده و سبب شده در این روزهای واپسین تا آزمون، بر شدّت استرس و تشویق اذهان میلیونها دانش آموز و دانشجوی عزیز و خانواده های محترم ایشان افزوده گردد، تلاش نمودیم تا با دعوت و همفکری مسئولان عالی رتبه آموزش کشور اعم از وزرای محترم آموزش و پرورش، علوم و مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور، ابعاد مختلف موضوع را بررسی نماییم. نتیجه و مصوبه این سلسله جلسات، بر آن شد تا تصمیم گیری در این خصوص توسط «ستاد ملی مبارزه با کرونا» صورت گیرد و هرچه زودتر از طریق مراجع رسمی به اطلاع داوطلبان برسد. امّا متاسفانه در روزهای اخیر با وجود مصوبه مذکور برخی مسئولان با انتشار اظهاراتی ناسنجیده و غیررسمی، بر التهاب شرایط موجود در جامعه افزوده اند و گویی عده ای درصدد هستند تا این موضوع مهم ملّی را سیاسی نمایند.

دسته بندی موافقان و مخالفان تعویق کنکور ۹۹

بنا به گزارش فارس در ادامه این نامه آمده است : بخشی از داوطلبان و خانواده های ایشان «خواستار تعویق» کنکور هستند، چون نسبت به شرایط بهداشتی محیط برگزاری و امکانات تهویه مطبوع هوا در این روزهای گرم سال -مخصوصا در مناطق گرمسیر کشور- نامطمئن هستند؛ عده ای دیگر «خواستار عدم تعویق» و برگزاری آزمون ها تحت هر شرایطی می باشند، چون از آینده بیمناک اند و امیدی به بهبود شرایط آتی ندارند و تعویق در کنکور را صرفاً عاملی در کاهش بازدهی خود میدانند؛ عده ای نیز در حال حاضر «مبتلا به بیماری» هستند و طبیعتاً با آمادگی کامل امکان آزمون ندارند؛ و نهایتا گروهی دیگر از داوطلبان هستند که اساسا صدایشان شنیده نمی شود، چون دسترسی مستقیم به درگاه های رسانه ای و مجازی برای ابراز نظر ندارند و متأسفانه تاکنون نیز یک نظرسنجی رسمی و عادلانه از کلیه داوطلبان به وسیله مراجع ذیربط به عمل نیامده است.

درخواست بررسی موضوع توسط وزارت بهداشت

با توجه به جمیع شرایط فوق و نیز صحبت های اخیر وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرمانده محترم ستاد کرونا در تهران، اینجانب به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی که متعهد هستم تا صدای رسای مردم شریف ایران و اقشار مختلف جامعه باشم؛ تأکید دارم تصمیم گیری درباره این موضوع مهم که سرنوشت میلیون ها نفر با آنها گره خورده است، در شرایطی کاملا کارشناسی، بدور از اغراض سیاسی و با نظر مستقیم متخصصان اصلی این حوزه یعنی «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» صورت گیرد و نتیجه آن هرچه سریعتر از طریق یک مرجع رسمی واحد به اطلاع عموم برسد.

هشدار یک نماینده مجلس به وزارت علوم

یک نماینده دیگر مجلس که خود پزشک متخصص بیماری های داخلی است نیز خواستار تجدیدنظر در برگزاری آزمون های سراسری ۹۹ شده و تراکم جمعیت داوطلبان را موجب تشدید شیوع و ابتلای تعداد زیادی از آنها به کرونا دانسته است. زهره الهیان در گفتگو با فارس گفته است: قطعاً برگزاری این آزمون ها با جمعیت چند صد هزار نفری و تراکم جمعیت با تراکم جمعیت روبرو خواهد بود و حتی برخی از داوطلبان مجبور هستند که سفرهایی به مراکز استان‌ها برای انجام این آزمون داشته باشند؛ لذا این سفرها و ازدحام ناشی از کنکور قطعاً باعث می شود تعداد بسیار زیادی از داوطلبان و اطرافیان آن ها به کرونا مبتلا شوند. الهیان ضمن پیشنهاد و هشدار به وزارت علوم گفت: در برگزاری کنکور بهتر است که وزارت علوم تجدید نظر کرده و زمان آن را به تعویق بیاندازد تا کنترل شرایط بحرانی کرونا و تدابیر لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی رعایت آنها انجام شود. وی همچنین خاطر نشان کرد: انجام این آزمون ها موجب ازدحام جمعیت در پشت درب های محل برگزاری آزمون می شود و این به صلاح داوطلبان و خانواده آنها نیست.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها