|

10 درمان خانگی سرماخوردگی در پنج دقیقه؛ از عسل تا حمام نمک

اگر علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا را در خود حس می کنید، بهترین گزینه برای شما درمان خانگی می باشد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز-با توجه به برودت هوا و اوج گیری فصل سرما، بسیار پیش می آید که علائم ابتلا به ویروس سرماخوردگی و یا آنفلوانزا را در بدن خود حس کنید. اما با توج به همه گیری بیماری کرونا، مراجعه به مطب دکتر کمی ریسکی است. بنابراین بنظر می رسد که بهترین گزینه، روی آوردن به درمان های خانگی باشد. در متن زیر 10 روش درمان خانگی برای ویروس های سرماخوردگی و آنفلونزا را مشاهده می کنید:

1. آب نمک غرغره کنید

این کار را به محض شروع احساس بیماری انجام دهید! نه تنها می تواند به تسکین گلودرد و خارش گلو کمک کند ، بلکه اگر به روزهای دبیرستان و زنگ علوم برگردید ، به یاد می اورید که آب به دنبال نمک می رود(اسمز). بنابراین، غرغرهِ آب نمک، مایعات ویروسی را از ناحیه گلو خارج می کند. 4/1 تا 2/1 قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم بریزید و مخلوط کنید. سپس آن را 1-2 بار در روز غرغره کنید. تاثیرش باورنکردنی است!

 

benefits-of-salt-water-gargle-1-1

 

2. عسل

عسل دارای خواص مختلف ضد باکتری و ضد میکروبی است. نوشیدن عسل در چای با لیمو می تواند درد گلو را تسکین دهد. همچنین می توانید عسل را با شیر گرم مخلوط و نوش جان کنید. تحقیقات نشان می دهد که عسل یک داروی مهار کننده برای سرفه است. در یک مطالعه، محققان دریافتند که دادن 10 گرم عسل به کودکان هنگام خواب، به انها کمک می کند که آرام تر بخوابند، همچنین برای کاهش علائم سرماخوردگی نیز مفید است.

هرگز نباید به کودک زیر 1 سال عسل بدهید، زیرا اغلب حاوی هاگ بوتولینوم است و سیستم ایمنی نوزادان قادر به مقابله با آنها نیست. در حالی که معمولاً برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان بی خطر هست و مانعی ندارد.

 

th_arabian-honey-best2_01

3. زنجبیل

قرن هاست که از فواید ریشه زنجبیل برای سلامتی صحبت می شود، اما اکنون ما اثبات خواص درمانی آن را به صورت علمی در اختیار داریم. چند برش ریشه زنجبیل خام در آب جوش ممکن است به تسکین سرفه یا گلو درد کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل می تواند احساس حالت تهوع را که اغلب در پی ابتلا به آنفلوانزا است را نیز دفع کند. اگر با طعم تیز زنجبیل میانه خوبی ندارید، بهتر است آن را مخلوط با انواع دمنوش و یا با ترکیب پوره میوه جات به شکل اسموتی نوش جان کنید.

 

1800x1200_ginger_health_benefits_slideshow

 

4. سیر

سیر یک آنتی اکسیدان قوی با خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی و آنتی بیوتیکی است. سیر مملو از مواد معدنی، انواع آنزیم ها، ویتامین C، گوگرد و سلنیوم است که همگی به سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک می کنند. اگر شهامت کافی دارید و یا در وعده های غذایی خود از سیر لذت ببرید، میتوانید یک حبه سر را درسته هم بخورید.

 

close-up-of-garlic-on-table-760254411-5bcbf91c4cedfd0026f2b89d

 

5. آبگوشت استخوان

آبگوشت استخوان یا همان سوپ مرغ که مادربزرگ هایمان قرن هاست آن را برایمان درست می کنند، فقط یک داستان بلند نیست. یک کاسه سوپ مرغ، یا آب گوشت استخوان خانگی می تواند در کمک به مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوانزا موثر باشد. آبگوشت استخوان حاوی اسیدهای آمینه ضد التهابی است و مملو از ویتامین ها و مواد معدنی حمایت کننده از سیستم ایمنی بدن است که هضم آن برای بدن شما بسیار آسان نیز می باشد.

 

chicken-vegetable-soup-4

 

6. حمام نمک

اگر می خواهید یک شب را با آرامش و سلامت بیشتر به پایان برسانید، نمک (نمک دریایی) را به همراه چند روغن ضروری (روغن اسانس اسطوخودوس و یا روغن اسانس گل رز...) به آب گرم وان اضافه کنید. بازهم با استفاده از روش اسمز، مواد معدنی موجود در حمام باعث می شود سموم بدن شما در حمام آزاد شود، بنابراین نه تنها آرامش بخش است بلکه برای سلامتی بدن شما نیز مفید است. در این مواد قدری دراز بکشید و حتی می توانید در آن بخوابید تا سیستم ایمنی بدنتون تقویت بشود.

 

Epsom_Salt_Bath_732x549-thumbnail

 

7. ماست پروبیوتیک

پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمرهایی هستند که در بدن انسان، برخی غذاها و مکمل ها یافت می شوند. آنها می توانند به سلامت روده و سیستم ایمنی بدن شما کمک کنند و ممکن است احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهد. برای داشتن یک منبع خوشمزه و مغذی از باکتری های مفید، ماست پروبیوتیک را در رژیم غذایی خود بگنجانید. علاوه بر مزایای بالقوه آن برای سیستم ایمنی بدن، ماست یک میان وعده سالم است که پروتئین و کلسیم زیادی را تأمین می کند.

 

photo-woman-yogurt-fruit-probiotics-e1489189136880

 

8. بخور

آنفلوانزا در محیط های خشک به راحتی رشد و گسترش می یابد. ایجاد رطوبت بیشتر در خانه ممکن است باعث کاهش قرار گرفتن در معرض ویروس مولد آنفولانزا شود. افزایش رطوبت ممکن است التهاب بینی را نیز کاهش دهد و به تنفس راحت تر کمک کند. افزودن موقتی یک رطوبت ساز به اتاق خواب، می تواند به شما کمک کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید. این امر به ویژه در زمستان صادق است. یعنی زمانی که گرمای خشک داخل خانه می تواند علائم بیماری شما را تشدید کند. افزودن چند قطره روغن اکالیپتوس به آب دستگاه بخور، کیفیت تنفس شما را ارتقا می دهد.

به یاد داشته باشید ، آب مورد استفاده در مرطوب کننده ها باید روزانه تغییر کند تا از رشد کپک و سایر قارچ ها جلوگیری کند. اگر دستگاه مرطوب کننده ندارید، می توانید به جای آن، در یک حمام بخار، دوش طولانی بگیرید.

 

322228_2200-1200x628

 

9. خواب با یک بالش اضافه

برای کمک به تخلیه سینوس ها، با بالش اضافی زیر سر بخوابید. اگر دارای علائم سرماخوردگی و یا آنفلوانزا هستید و از التهاب و خلط بینی و گلو رنج میبرید، به احتمال زیاد صبح ها که از خواب بیدار می شوید، مقادیر زیادی ترشحات انباشته شده در حلقتان در هنگام خواب شب، موجب آزارتان می شود. اضافه کردن یک بالش به زیر سر، شما را به تنفس بهتر حین خواب و به راحتی بیشتر پس از بیدار شدن، یاری می کند.

 

Luxury-Hotel-Bedding-from-Marriott-Hotels

 

10. قاصدک

در یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2020 نتیجه گیری شد که عصاره مایع گل قاصدک خطر ابتلا و سرعت تکثیر ویروس آنفلوانزا A در سلول های ریه انسان را کاهش می دهد. می توانید قاصدک را به عنوان مکمل مصرف کنید یا آن را در سالاد سبز، در نوشیدنی سرد، سوپ یا چای، نوش جان کنید. افراد باردار باید از استفاده قاصدک خودداری کنند.

 

dandelion-1306911_640

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی