|

انتخابات 1400 در شرایط بحران کرونا چگونه برگزار خواهد شد؟

انتخابات 1400 در شرایط بحران کرونا چگونه برگزار خواهد شد؟ آیا امکان الکترونیکی شدم انتخابات و شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در حالی که بیش از یک سال از شیوع و شناسایی بیماری کرونا در جهان می گذرد و همچنین پیش بینی تداوم این بیماری در کشور در ماه های آینده یکی از سوالات و دغدغه ها نحوه برگزاری انتخابات 1400 می باشد. در این خصوص سوال اصلی اینجا است که انتخابات 1400 در شرایط بحران کرونا چگونه برگزار خواهد شد؟ آیا وزارت بهداشت تدابیر خاصی در این خصوص اندیشیده است یا خیر . در ادامه این خبر برای پیگیری اخبار پیرامون روند انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 ایران با ما همراه باشید.

انتخابات 1400 در شرایط بحران کرونا چگونه برگزار خواهد شد؟

در پاسخ به این سوال که انتخابات 1400 در شرایط بحران کرونا چگونه برگزار خواهد شد ، وزیر کشور گفت: انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می ‌شود. عبدالرضا رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ با توجه به تداوم شرایط کرونایی اظهار داشت: هماهنگی ‌های لازم را با وزارت بهداشت انجام داده‌ ایم و تجربیات کشور های دیگر که در این شرایط، انتخابات برگزار کرده ‌اند را نیز مطالعه کرده و از آن استفاده می ‌کنیم.

وزیر کشور یاد آور شد: هنگامی که وزارت کشور به جمع‌بندی مناسب برسد، موضوع را با شورای نگهبان مطرح می ‌کند و نظر شورای نگهبان را هم خواهیم گرفت و بعد از آن گزارش نهایی را به مجلس شورای اسلامی می ‌فرستیم.

بر اساس اظهارات جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است.

آیا رای الکترونیک برای انتخابات 1400 دور از ذهن است؟

متخصصین در پاسخ به سوال انتخابات 1400 در شرایط بحران کرونا چگونه برگزار خواهد شد؟ یکی از راه های موجود برای رای گیری در انتخابات 1400 را رای و یا انتخابات الکترونیک می دانند. اما انتخابات الکترونیک به چه صورت است و آیا انتخابات 1400 در شرایط بحران کرونا به صورت الکترونیک برگزار خواهد شد؟

انتخابات الکترونیک

با توجه به اینکه کرونا شرایطی را ایجاد کرده که بسیاری از مردم ممکن است نسبت به مدت زمان حضور در مراکز اخذ رای نگرانی‌هایی داشته باشند، باید روش ‌های جایگزین مانند انتخابات الکترونیکی جدی گرفته شود و اگر نیاز به اصلاحات قانونی دارد، هرچه سریع‌ تر انجام بگیرد.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در سیاست‌ های کلی انتخابات در سال 95 مبنی بر «بهره‌ گیری از فناوری ‌های نوین در جهت حداکثر سازی شفافیت، سرعت و سلامت در اخذ و شمارش آرا و اعلام نتایج» و برخی کار های انجام شده در این زمینه اما هنوز گام اساسی و موثری برداشته نشده است تا تمام فرآیند انتخابات را الکترونیکی برگزار کرد.

پیشنهاد می شود: استعفای دکتر ملک زاده معاون وزیر بهداشت

قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور را مسئول انجام این کار کرده است. اگرچه برخی تبلیغات الکترونیکی نشدن انتخابات را ناشی از مخالفت شورای نگهبان می‌‌ دانند اما مسئولان این شورا بار ها اعلام کرده ‌اند که هیچ گونه مخالفتی با الکترونیکی شدن انتخابات ندارند بلکه مسئله مهم در این میان حفظ حق ‌الناس و امنیت آراء است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در تازه‌ ترین اظهار نظر خود گفته است «با توجه به شیوع ویروس کرونا ضرورت انتخابات الکترونیک بیشتر از گذشته است؛ وزارت کشور زحمات زیادی برای الکترونیکی شدن انتخابات انجام داده و جلسات متعددی با کارشناسان شورای نگهبان داشتند، اما سلامت انتخابات و صیانت از رأی مردم برای ما مهم است؛ چه انتخابات الکترونیکی و چه انتخابات سنتی باشد، باید نگاهمان به پاسداری و صیانت از رأی مردم باشد».

با توجه به شرایط پیش آمده بدیهی است مسئولان اجرایی انتخابات از جمله وزارت کشور باید نسبت به تدارک زیر ساخت‌ ها و حفظ امنیت انتخابات و تامین نظر شورای نگهبان مبنی بر حفظ امنیت آراء تلاش کنند.

سخن آخر

در این مقاله به پاسخ سوال انتخابات 1400 در شرایط بحران کرونا چگونه برگزار خواهد شد؟ پرداختیم. در ادامه گفتیم که یکی از راه های پیشنهادی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400 روش الکترونیک جمع آوری آرا می باشد.

اما به هر ترتیب با وجود 8 ماه زمان تا انتخابات 1400 ایران هنوز اطلاعاتی کامل و جامع در خصوص نحوه برگزاری انتخابات در دسترس نمی باشد. تنها گفته شده است که انتخابات 1400 با هماهنگی با وزارت بهداشت انجام خواهد شد. از این که تا پایان این خبر با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی