|

پیش به سوی طلسم‌شکنی تاریخی در دیدار با ژاپن

تیم ملی ایران برای هشتمین دوره پیاپی موفق شد خود را به جمع 8 تیم برتر قاره آسیا برساند.

لینک کوتاه کپی شد

امیر قلعه‌نویی در دوره جدید سرمربیگری‌اش در تیم ملی ایران هنوز شکستی را متحمل نشده و توانسته روزهای پرفرازوفرود اما موفقی را پشت سر بگذارد. شب گذشته و در آخرین مسابقه از مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا 2023، ملی‌پوشان فوتبال ایران غافلگیر شدند و در آستانه حذف زودهنگام از گردونه رقابت‌ها قرار گرفتند؛ البته که زننده گل اول بازی، مهدی طارمی بود اما در ادامه، گلزنی عمر خریبین و اخراج طارمی باعث شد تا شرایط علیه تیم ملی ایران پیچیده شود.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فوتبال 360، ملی‌پوشان فوتبال ایران در نیمه نخست، تیم برتر زمین مسابقه بودند اما در نیمه دوم به تدریج بازی به تعادل کشیده شد و سوری‌ها خطرناک در زمین مسابقه حاضر شدند و بعد از اخراج طارمی هم، شاگردان هکتور کوپر در 2 نیمه وقت‌های اضافی، تیم برتر زمین مسابقه بودند اما خبری از ردوبدل‌شدن گل نبود تا سرانجام در ضربات پنالتی، تیم ملی ایران بردی میلی‌متری را به‌دست آورد و در کنار تیم‌های مطرح و سرشناسی چون استرالیا، کره‌جنوبی و ژاپن، به جمع 8 تیم برتر قاره آسیا راه یابد.

خاطره تلخی که تکرار نشد

تیم ملی ایران آخرین‌بار که نتوانسته در جمع 8 تیم برتر قاره آسیا حضور یابد، در سال 1992 بود که شاگردان علی پروین در همان مرحله گروهی از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند. بعد از آن حذف تاریخی، در جام ملت‌های آسیا 1996، تیم ملی ایران با هدایت محمد مایلی‌کهن به مقام سوم رسید و در جام ملت‌های آسیا 2000، تیم ملی با هدایت جلال طالبی از مرحله گروهی صعود کرد اما در مرحله یک‌چهارم نهایی حذف شد! ملی‌پوشان فوتبال ایران در سال 2004 با هدایت برانکو ایوانکوویچ توانستند بار دیگر مقام سوم رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را از آن خود کنند.

ملی‌پوشان در 3 دوره پیاپی جام ملت‌های آسیا از سال 2007 تا 2015، نتوانستند از مرحله یک‌چهارم نهایی بالاتر بروند. دوره قبلی رقابت‌ها در شرایطی برگزار شد که تعداد تیم‌ها از 16 به 24 افزایش پیدا کرد اما شاگردان کارلوس کی‌روش توانستند تا مرحله نیمه‌نهایی خود را بالا بکشند و در این مرحله مغلوب ژاپن شدند. حالا بار دیگر در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، تیم ملی ایران توانسته خود را به جمع 8 تیم برتر قاره آسیا برساند تا کابوس حذف در مرحله گروهی و نرسیدن به جمع 8 تیم برتر به‌دست فراموشی سپرده شده باشد؛ به‌طوری‌که در 8 دوره اخیر، همواره تیم ملی ایران توانسته به جمع 8 تیم برتر صعود کند و 32 ساله از آخرین ناکامی ایران در مسیر رسیدن به جمع برترین‌های آسیا می‌گذرد!

تیمِ قلعه‌نویی تاریخ‌ساز می‌شود؟

شاگردان امیر قلعه‌نویی در حالی موفق شدند به سختی از سد تیم ملی سوریه بگذرند که حالا باید روز شنبه چهاردهم بهمن‌ماه در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف تیم ملی ژاپن بروند. با توجه به اینکه تیم‌های ملی قطر و ازبکستان، دیگر تیم‌های این‌سوی نمودار مرحله حذفی هستند، به نظر می‌رسد که دوئل با ژاپن، فینالی زودرس برای فوتبال ملی ایران باشد و شاگردان قلعه‌نویی احتمالاً در صورت کسب پیروزی برابر ژاپن بتوانند خود را حداقل تا مرحله فینال برسانند.

تیم ملی ایران بعد از آنکه در 3 دوره پیاپی در سال‌های 1968، 1972 و 1976 توانست عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا را از آن خود کند، دیگر نتوانسته به این مهم دست یابد و 48 سال از آخرین قهرمانی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا می‌گذرد. بعد از حفظ رکورد 32 ساله در مسیر صعود به جمع 8 تیم برتر آسیا، شاگردان امیر قلعه‌نویی امیدوارند که طلسم 48 ساله را هم بشکنند و بتوانند با دست پر و کسب عنوان قهرمانی به کار خود در جام ملت‌های آسیا 2023 پایان بدهند که با توجه به حضور تیم‌های مدعی از جمله ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و حتی قطر و ازبکستان، ملی‌پوشان فوتبال ایران کار بسیار سختی را در پیش دارند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها