|

SPF ضدآفتاب چند باشه خوبه؟

SPF ضدآفتاب

درجه SPF نشان دهنده این است که مصرف کننده آن قبل از اینکه دچار آفتاب سوختگی شود، تا چه حد می تواند زیر نور آفتاب بماند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه پزشکی سلامت- این روزها استفاده از ضدآفتاب به عنوان روتین پوستی بسیار شایع است اما خیلی ها نمی دانند که ضدآفتاب با SPF چند برایشان مناسب است. قبل از پاسخ به این سوال لازم است بدانیم که منظور از فاکتور SPF چیست؟ 

 

اصطلاح SPF یک معیار اندازه گیری علمی است و نشان دهنده این است که یک ضدآفتاب تا چه میزان باعث کاهش آسیب های پوستی می شود. اگر روی پوست ضدآفتاب زده باشید، در مقایسه با زمانی که ضدآفتاب نزدید مدت بیشتری طول می کشد تا اشعه UVB به پوست شما نفوذ کند و سبب قرمزی آن شود، در واقع SPF روی این مدت زمان تاکید دارد و آن را محاسبه می کند.

به گزارش«شایانیوز»، در نور خورشید 2 نوع اشعه ماوراء بنفش (UV) وجود دارد که عبارتند از: UVB و UVA، فاکتور SPF در مورد اشعه UVB می باشد و مخفف Sun Protection Factor است و به معنای فاکتور محافظت از خورشید است. درجه SPF نشان دهنده این است که مصرف کننده آن قبل از اینکه دچار آفتاب سوختگی شود، تا چه حد می تواند زیر نور آفتاب بماند.

برای مثال شما می توانید بدون استفاده از کرم ضدآفتاب 10 دقیقه زیر نور خورشید بمانید و احساس سوختگی نکنید هنگامی که از کرم ضدآفتاب با SPF 15 استفاده می کنید، شما می توانید 150 دقیقه در آفتاب بمانید. (زمان 10 دقیقه ضربدر میزان SPF کرم می شود.) بعضی گمان می کنند که کرم ضدآفتاب با SPF 30، دو برابر ضدآفتاب با SPF 15 از پوست محافظت می کند در حالی که اینگونه نیست.

فرمول رابطه میان مقدار SPF کرم ضدآفتاب و اشعه (UVB) به قرار زیر است:

کرم ضدآفتاب با SPF 15 تا 93 درصد اشعه UVB را دفع می کند.

کرم ضدآفتاب با SPF 30 تا 97 درصد اشعه UVB را دفع می کند.

کرم ضدآفتاب با SPF 50 تا 98 درصد اشعه UVB را دفع می کند.

معمولا ضدآفتاب با SPF 30 بهترین کرم برای استفاده روزانه افراد عادی است. ضدآفتاب با SPF 50 برای افرادی که بیماری های پوستی تشدید شونده با نور آفتاب دارند یا سابقه سرطان پوست دارند، توصیه می شود. لازم به ذکر است که فاکتور SPF تنها میزان محافظت در برابر اشعه UVB که باعث آفتاب سوختگی می شود را نشان می دهد و کاربردی در مورد UVA ندارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی