|

بهترین درمان های خانگی که سریعاً سرفه را متوقف می ‌کند!

سرفه کردن یک مکانیزم دفاعی بدن برای محافظت از گلو و مخاط آن در برابر عوامل تحریک‌کننده است.

لینک کوتاه کپی شد

سرفه کردن یک مکانیزم دفاعی بدن برای محافظت از گلو و مخاط آن در برابر عوامل تحریک‌کننده است.اگر سرفه کردن به صورت مداوم باشد بسیار کلافه کننده است. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند حتی برای درمان سرفه‌ شدید به جای مصرف داروهای شیمیایی، از روش‌های درمان خانگی سرفه استفاده کنند. برای درمان سرفه به روش خانگی چندین راه بیان شده که ما در این متن موثرترین آنها را برایتان جمع آوری کرده ایم.

 

انواع سرفه

اگر سرفه خشک باشد ، سوزش لایه راه تنفسی می تواند دلیل آن باشد. آلرژن تنفسی اغلب این نوع سرفه را ایجاد می کنند. داروهایی که سرفه را تسکین می دهند، بهتر است چون شدت سرفه ممکن است راه تنفسی را وخیم تر کند.
 
عفونت های دستگاه تنفسی معمولا سرفه عمیق ایجاد می کنند که ممکن است خلط بالا بیاورید. خوب است از این خلط غلیظ خلاص شوید که در غیر این صورت راه تنفسی را مسدود می کند. درمان خانگی که خلط را درمان می کند تا زمانی که عفونت رفع شود بهتر است. اما سرفه خشک ممکن است حتی بعد از ازبین بردن عفونت ادامه پیدا کند چون لایه محافظ راه تنفسی ممکن است آسیب دیده باشد. مرطوب نگه داشتن راه تنفسی با افزایش آب ، کلید اصلی اینجاست.

21134-1

 

علل سرفه مداوم را می توان به موارد زیر خلاصه کرد :

- آسم

- ترشحات سینوسی

- بیماری رفلاکس معده

- عفونت

- برونشیت مزمن

- فیبروم

- سرطان ریه

 

درمان های خانگی سرفه

عسل

احتمالا با خواص عسل آشنا هستید. اولین مورد پیشنهادی ما برای درمان سرفه، عسل است. مصرف عسل به عنوان داروی گلودرد قدمت طولانی دارد؛ و بنا بر مطالعات صورت گرفته، اثر آن در تسکین سرفه خشک بیشتر از برخی داروهای رایج حاویِ دکسترومتورفان است.

کافیست ۲ قاشق چایخوری عسل را با آبِ جوش یا دمنوش گیاهی و کمی آبلیمو مخلوط کنید تا یک داروی مؤثر داشته باشد. عسل خاصیت تسکین‌‌دهندگی دارد و آبلیمو به رفع گرفتگی کمک می‌کند. میل کردن عسل به تنهایی و یا همراه با نان هم می‌تواند مؤثر باشد.

تولید-1800-تن-عسل-در-بابل-صادرات-1500-تنی

 

حذف تحریک‌کننده‌ها

عطرها و خشبوکننده‌ها معمولا بی‌ضرر هستند اما در برخی افراد ایجاد التهاب مزمن سینوس و تولید مخاط اضافی می‌کنند که باعث سرفه می‌شود. بنابراین جانب احتیاط را نسبت به محصولات عطردار رعایت کنید.

بدترین تحریک‌کننده‌ی موجود در هوا دود سیگار است. تقریبا همه‌ی سیگاری‌ها پس از مدتی دچار سرفه، که به سرفه‌ی سیگاری‌ها معروف است، می‌شود. اطرافیان افراد سیگاری هم معمولا از برخی التهاب‌های مجاری تنفسی رنج می‌برند. بهترین راهِ‌حل، ترک سیگار است. 

بیشتر بخوانید:چگونه سیگار را ترک کنیم؛ ترک سیگار با چند روش ساده

 

زنجبیل تازه

اقدام شدید ضد التهابی زنجبیل به تسکین گلودرد و مجاری تنفسی کمک می کند ، چه از آلرژی یا عفونت ناشی شود. می توانید عصاره زنجبیل تازه بگیرید و آن را با مقدار برابر  عسل مخلوط کنید تا شربت سرفه درست شود. فقط چند قطره از آن را برای تسکین گلو درد بخورید
درست کردن چای زنجبیل گزینه دیگری است. چند تکه از زنجبیل تازه را خرد کرده و ظرف دو یا سه دقیقه آن را بجوشانید. استفاده از این چای ( چای گرم ) می تواند سرفه را تسکین دهد . چند فنجان  چای زنجبیلی درست کنید و آن را در یخچال نگه دارید. هر وقت به آن نیاز دارید ، یک فنجان از آن را گرم کنید و بنوشید .
 
2912667

بیشتر بخوانید:گلودرد چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

 

چای مریم گلی

مریم گلی گیاهی دارویی است که به طور گسترده در سراسر دنیا برای درمان سرفه و نیز بیماری های تنفسی که این علائم را نشان میدهند ، به کار می رود.
یک مشت برگ خشک یا تازه مریم گلی را در چهار فنجان آب جوش 5 تا 10 دقیقه خیس کنید می توانید هر روز سه تا لیوان چای مریم گلی بخورید و حتی اگر عفونت گلو دارید از آن استفاده بکنید.

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره مریم گلی از خواص شگفت انگیز تا مضرات احتمالی

 

پروبیوتیک ها

 غذاها و نوشیدنی های حاوی پروبیوتیک ها با دارا بودن میکروارگانیسم های خاصی در سلامتی و افزایش ایمنی و کاهش سرماخوردگی و سرفه ناشی از آن نقش مهمی دارند.

 

سیر موثر در درمان سرفه خشک

یک درمان شگفت انگیز دیگر برای درمان سرفه خشک کردن، استفاده از سیر است.

یک فنجان آب را با 2-3 حبه سیر بجوشانید.

یک قاشق چای خوری پونه کوهی را اضافه کنید. بعد از اینکه مخلوط در دمای اتاق خنک شد، مقداری عسل مخلوط کنید و آن را بنوشید تا علائم سرفه را کم کنید.

هم چنین یک حبه سیر را خرد کنید. آن را با کمی عسل و چند قطره روغن میخک مخلوط کنید. آن را بخورید تا درد را کاهش دهید.

 

چای شیرین بیان

حدود 7 سانت از ریشه شیرین بیان را در یک فنجان آب به مدت 20 دقیقه بجوشانید و بعد از کمی خنک شدن، مقداری عسل به آن اضافه کرده و میل کنید.

1796

 

گل ختمی

 این گیاه با خاصیت ضد التهابی و ضد سرفه نوشیدنی مفیدی برای درمان و بهبود بیماری است. گل ختمی را می توان جوشانیده و به صورت چای مصرف نمود. ترکیب موسیلاژی و نرم کننده این گیاه در بهبود سرفه خشک موثر است.

 

 نعناع

برای درمان سریع سرفه، نعناع هم خوب است. نعناع با خاصیت درمانگری‌اش معروف است. منتول موجود در نعناع گلو را تسکین می‌دهد، گرفتگی را رفع و مخاط گلو را نرم می‌کند.

می‌توانید نعناع را به صورت چای میل کنید یا آن را هنگام بخور مصرف کنید. ۳ یا ۴ قطره روغن نعناع را در ۱۵۰ میلی‌لیتر آب بریزید و همانطور که احتمالا بارها انجام داده‌اید، حوله‌ای روی سرتان بیاندازید و به طور مستقیم بخار نعناع را تنفس کنید.

 

شیر داغ

شیر داغ در باز کردن راه تنفس و از بین بردن مخاط اضافی بسیار موثر است.

6667638_949

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی