|

طرز تهیه آش رشته نذری برای 100 نفر / روش پخت اصیل و مزه ای که بی نظیره

با رسیدن ماه محرم، بهتر دیدیم تا طرز تهیه آش رشته رو به روش اصیلش آموزش بدیم تا اگه نذر آش رشته دارید، امسال اون رو با بهترین مزه بپزین.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- آش رشته یه غذای خیلی محبوب بین همه ایرونیاست. این غذای اصیل و سنتی اگه اصولی و با عشق درست بشه مطه بی نظیری داره ضمن اینکه به خاطر وجود حبوبات و سبزی، بسیار مقوی و سالم هم هست. آش رشته از قدیم الایام در مراسم مذهبی هم حضور پر رنگی داشته و همچنان هم عده زیادی نذر خودشون رو با پختن آش رشته و توزیع اون بین مردم، ادا میکنن. با فرا رسیدن ماه محرم، بهتر دیدیم تا طرز تهیه آش رشته رو به روش اصیل خودش بهتون آموزش بدیم تا اگه نذر آش رشته دارید، امسال اون رو با بهترین طعم و مزه بپزین. تا پایان همراه ما باشید.

aash-e-reshte1

مواد لازم برای تهیه آش رشته نذری برای 100 نفر

لوبیا قرمز یک و نیم کیلوگرم

نخود ۲ کیلوگرم

عدس ۴ کیلوگرم

لوبیا چیتی ۴۰۰ گرم

پیاز ۵ کیلوگرم

سیر 2 کیلوگرم

آرد ۴۰۰ گرم

سبزی آش ۱۰ کیلوگرم

کشک ۲ کیلوگرم

رشته آشی ۸ کیلوگرم

نعنا خشک 5 لیوان

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

روغن مایع سرخ کردنی به میزان لازم

*سبزی آشی شامل تره ۲ کیلوگرم، شوید یک کیلو و ۲۵۰ گرم، گشنیز یک کیلوگرم، شنبلیله ۲۵۰ گرم، جعفری ۲ و نیم کیلوگرم و اسفناج یک و نیم کیلوگرم است.

aash-e-reshte2

طرز تهیه آش رشته نذری برای 100 نفر

مرحله اول

لوبیا قرمز، نخود و لوبیا چیتی رو از شب قبل بشویید و خیس کنید. در این مدت 2 تا 3 بار آبش رو عوض کنید تا نفخ حبوبات کاملا از بین بره و بعد از پخت، بافت نرمی پیدا کنن. عدس رو هم از دو سه ساعت قبل از پخت آش رشته نذری بشویید و خیس کنید.

مرحله دوم

سبزی آشی که میزان و ترکیب اون رو گفتیم، پاک کنید، چند بار بشویید و سپس با یک چاقوی تیز، درشت خرد کنید.

aash-e-reshte4

مرحله سوم

پیاز ها ر پوست بگیرید و خلالی و تقریبا نازک خرد کنید. داخل یک تابه روغن بریزید و پیازها رو سرخ کنید تا سبک و طلایی بشن. سپس سیرها رو به صورت ورقه ای یا نگینی خرد کنید و به صورت جداگانه و در روغن کم سرخ کنید. نعنا خشک رو هم به مدت دو دقیقه در روغن تفت بدید و همگی رو کنار بذارید.

مرحله چهارم

آب نخود و لوبیا رو دور بریزید و اونها رو داخل یک قابلمه بزرگ با مقداری آب بپزید. اگه روی سطح آب کف جمع شد، حتما اونها رو جمع کنید. عدس رو هم در یک قابلمه جداگانه با مقداری آب بپزید.

aash-e-reshte6

مرحله پنجم

وقتی حبوبات پخته شد، مقداری فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید. نیمی از پیاز داغ، نعنا داغ و سیر داغ و مقداری آب جوش داخل قابلمه بریزید و هم بزنید. بعد از مخلوط کردن مواد، سبزی آش رو اضافه کنید و به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه اجازه بدید با شعله ملایم پخته بشن.

مرحله ششم

آرد رو با آب سرد مخلوط کنید و هم بزنید تا کاملا یکدست بشه سپس داخل قابلمه آش بریزید. این کار به لعاب دار شدن آش رشته نذری شما کمک میکنه.

مرحله هفتم

وقتی سبزی پخت، رشته های آشی رو به دلخواه خودتون خرد کنید و داخل قابلمه بریزید. در این زمان مرتب آش رو هم بزنید تا رشته ها به هم نچسبن. وقتی رشته ها پخته و کاملا نرم شدن، نمک آش رشته رو تست کنید و اگر نیاز داشت اضافه کنید. سپس حرارت رو خاموش کرده و نیم ساعت صبر کنید تا آش کاملا جا بیفته.

aash-e-reshte7

مرحله هشتم

بعد از جا افتادن آش نذری، اونها رو داخل ظرف ها بکشید و وقتی رویه بست با باقیمونده پیازداغ، سیر داغ و نعنا داغ تزئین کنید. استفاده از کشک رقیق شده (که با مقداری زعفرون دم کرده مخلوط شده) برای تزئین هم، ظاهر زیبایی به آش رشته نذری شما میده.

اینجا می تونید طرز تهیه شله زرد نذری برای 50 نفر رو ببینید و استفاده کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها