|

طرز تهیه دیگچه مشهدی / یه دسر اصیل و خوش عطر که هوش از سرت می بره

دیگچه یکی از دسرهای سنتی ایرونیه که اصل اون به شهر مشهد برمی گرده. دیگچه خیلی نزدیک به شیربرنجه اما بافت سفت تر و غلیظ تری نسبت به اون داره.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- دسرهای ایرونی معمولا تلفیقی از عطر هل و زعفرون و مزه های ملایم شیر و خامه هستن که آدم رو تا خاطرات خوب گذشته می برن. روزهایی که عطر شله زرد توی خونه می پیچید، وقتی مزه خوب شیربرنج زیر دندون مون می رفت! وقتی خوشحال بودیم از اینکه فرنی توی یخچال منتظرمونه و... این دسرهای خوش عطر و طعم، با فرهنگ خونواده ها گره خورده و توی مناسبت های مختلف به صورت دسته جمعی پخته و خورده میشن.

دیگچه یکی دیگه از دسرهای سنتی ایرونیه که اصل اون به شهر مشهد مربوط میشه. مواد اولیه دیگچه خیلی نزدیک به شیربرنجه اما بافت سفت تر و غلیظ تری نسبت به اون داره. توی این مطلب طرز تهیه دیگچه مشهدی رو بهتون آموزش میدیم. تا پایان همراه ما باشید.

digche1

مواد لازم برای تهیه دیگچه مشهدی

برنج نیم دونه ایرانی 2 پیمانه

شیر ۲ کیلوگرم

گلاب نصف پیمانه

شکر یک و نیم پیمانه

کره ۲ قاشق غذاخوری

آب 4 پیمانه

خامه صبحانه نصف بسته

زعفران دم کرده غلیظ 2 قاشق غذاخوری

هل یک قاشق چایخوری

digche3

طرز تهیه دیگچه مشهدی

مرحله اول

برنج رو از چند ساعت قبل بشویید و با مقداری آب خیس کنید. سپس آب اون رو خالی کرده و با 4 پیمانه آب روی حرارت بذارید تا بپزه. در این مدت حرارت ملایم باشه و درِ قابلمه رو باز بذارید.

مرحله دوم

وقتی آب کشیده شد، نصف شیر رو اضافه کرده و اجازه بدید شیر به خورد برنج بره و کاملا شفته بشه.

مرحله سوم

وقتی شیر به خورد برنج رفت، بقیه شیر رو به همراه شکر به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید.

digche4

مرحله چهارم

وقتی دیگچه دوباره غلیظ شد، خامه، زعفرون، پودر هل، کره و گلاب رو اضافه کنید و هم بزنید تا مواد یکدست بشن.

مرحله پنجم

وقتی غلظت دیگچه به اندازه شیربرنج رسید، روی قابلمه دم کنی بذارید و به مدت 30 تا 40 دقیقه دیگچه رو با حرارت خیلی کم دم کنید.

digche7

مرحله ششم

قابلمه رو از روی حرارت بردارید و اجازه بدید به مدت چند ساعت در دمای محیط خنک بشه. سپس اون رو برش بزنید و داخل یخچال نگهداری کنید. وقتی سرد شد می تونید اون رو نوش جان کنید.

نکات پخت دیگچه مشهدی

-دیگچه مشهدی اصیل خامه نداره و فقط به رنگ سفید و زعفرونی آماده میشه. در صورت تمایل می تونید خامه رو حذف کنید و اون رو به رنگ سفید آماده کنید.

-اگر دوست دارید دیگچه مشهدی سه رنگ درست کنید میتونید از زعفرون و مقدار کمی پودر کاکائو استفاده کنید. به این صورت که وقتی دیگچه هنوز سفت نشده اون رو سه قسمت کنید و به رنگ های مختلف دربیارید.

digche2

-مشهدی ها معمولا دیگچه رو به صورت نذری و در ماه محرم و صفر تهیه می کنن اما در همه ایام سال میشه این دسر خوشمزه رو درست کرد.

-می تونید دیگچه رو توی قالب های سیلیکونی بریزید و وقتی خنک شد، داخل دیس برگردونید.

-دیگچه مشهدی رو می تونید با پودر دارچین، پودر پسته، پودر بادوم و گل رز خشک تزئین کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها