|

سر بگردونی عید شده خونه تکونی مونده! پرده حریر و توری داری؟ / اینجوری بشوری خوبه

اگر شما هم برای عید میخواین پرده توری یا حریرتون رو بشورید اما ترس دارین از خراب شدنش، پس حتما با این مطلب همراه بشید که مختص خودتونه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- پرده یکی از عناصر به شدت مهم تو دکوراسیون هر خونه ایه. مخصوصا اینکه پرده توری و حریر به رنگ روشن و کرم و سفید باشه که دیگه عشق خانومای ایرانیه، چرا که هم نور رو به خوبی وارد خونه میکنه و هم اینکه جلوه به شدت زیبا و درخشانی به خونه میبخشه. البته باگ قضیه هم اینجاست که خیلی زود میتونه گرد و خاک و دوده ای که به تنش میشینه رو نشون بده و فریاد بزنه که آقا من کثیف شدم!

در نظر داشته باشید که هیچوقت این اجازه رو ندید که پرده حریر یا توری شما اونقدری کثیف بشه که مجبور بشید واسه سفید و برفی شدنش چند دوری بندازید بشوریدش! در واقع شما اینجوری به بافت پرده آسیب جدی وارد کردین و باید در مدت زمان های کوتاه تر به شستشوی پرده خونه بپردازید. اما سوال اینجاست که چجوری؟ که در ادامه مطلب قراره به این سوال پاسخ بدیم.

شستشوی پرده حریر و توری

پرده رو از چوب پرده جدا کرده و تو آب ولرم بزارید، خیلی جوابه

ابتدا باید برای شستن پرده توری و حریرتون اون رو خیلی اروم از چوب پرده جدا کنین. یادتون نره که این اولین قدم خیلی مهمه چرا که پرده توری یا حریر شما به شدت لطیف و ظریفه، به همین دلیل فقط با یکم فشار یا یه اشتباه فسقلی ممکنه بهش آسیب وارد بشه. 

بعد پرده جان رو تو یه لگن یا اگه دارین وان قرار بدین و ظرف رو پر از آب کنید، البته ابی که ولرم رو به سرد باشه. فراموش نکنین که پرده شما باید قل از ریختن مایع یا پودر شستشو، اول خوب خیس بخوره تا خوب گرد  خلکس خالی بشه. بهتره که اول بزارین پرده خوب خیس بخوره تا اب گل الود بشه و بعد اب رو خالی کنید و دوباره ظرف رو پر کنید. این کار مخصوصا واسه پرده های چروک مرده خیلی خوبه و جوابه. 

شستشوی پرده حریر و توری

پاک‌ کننده اضافه کن

وقتی که پرده شما کاملا خیس شد حالا نوبت اینه که یکم مایع و یا پودر پاک کننده به پرده خیس شده اضافه کنید. یادتون نره پاک کننده شما نباید اونقدری قوی باشه که بتونه به بافت ضعیف و ظریف تور یا حریر آسیب بزنه و از طرفی هم نباید اونقدری ضعیف معمولی باشه که نتونه پرده رو به خوبی پاک کنه. پیشنهاد ما به شما اینه که از پودر صابون یا صابون بچه استفاده کند که میشه از عطاری ها تهیه کرد. از همون پابون بچه های قدیمی که هممون می شناسیم. 

از طرفی هم هیچوقت نباید پرده حریر یا توری رو با دست چنگ زد و نباید خیلی فشارش داد. خانوم خانوما پرده توری یا حریر اونقدری ظریف هستش که حتی ممه ناخن شما هم بهش صدمه بزنه نخ کشش کنه یا حتی پارش کنه.

شستشوی پرده حریر و توری

دوباره آبکشی کنید

خب بعد از اینکه خیلی ملایم و اروم و البته بدون چن زدن پرده رو شستین، حلا بهتره که آب چرک شده رو بیرون بریزید و دوباره ظرف رو از آب سرد پر کنید تا مایع یا پودری که استفاده کردین به خوبی پاک بشه و بره. بهتره که چند مرحله آبکشی کنید تا هیچ کف و کثیفی تو پرده باقی نمونه. 

سرکه اضافه کنید

راستی ریختن کمی سرکه بعد از اینکه آب سرد ریختید هم میتونه خوب باشه. چرا که سرکه کمک میکنه تا رنگ پارچه تو شستشو حفظ بشه و مراحل سفید کردن پرده های توری به خوبی و درستی انجام بشه. البته که نکته مهم اینه که به هیچ عنوان پرده رو داخل سرکه رها نکنید که مثلا چند ساعتی بمونه چرا چون ممکنه اثر عکس و منفی بزاره و رنگ پرده دچار تغییر بشه. 

استفاده از نمک و جوش شیرین هم به جهت سفید کردن بیشتر و درخشان کردن پرده ها میتونن خوب باشن و مثلا اینجوری که به جای سرکه از یکی از این دو مورد استفاده نماید.

شستشوی پرده حریر و توری

پرده رو از چوب پرده آویزان کنید

در نهایت نیز اگر دلتون میخواد که پرده هاتون چروک نشه، بهتره زمانی که پرده توری یا حریر کمی نمدار هستش از چوب پرده آویزان کنید. هیچوقت این جنس پرده رو داخل خشک کن لباسشویی نندازید چرا که بافت پارچه رو خراب میکنه. پس بهتری روش همن آویزان کردنه و حواستون هم باشه که چوب پرده تمیز باشه که دوباره پرده رو کثیف نکنه، مخصوصا وقتی که نمداره چون میتونه زود گرد و کثیفی رو به خودش جذب کنه. 

شستشوی پرده حریر و توری

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها