|

ترفند کم کردن درد عادت ماهانه به روش خانگی؛ اگه درد رُستو میکشه خب اینجوری آرومش کن

درد قاعدگی قطعا برای همه بانوان سختی خودش رو داره اما بیا برخی بیشتر، که در این مطلب یاد میگیریم چطور این درد رو کمترش کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بانوان از یه سن خاصی و یا تا یه سن خاصی پریود میشن. این موضوع طبیعیه بدن هر خانومی هستش که وقتی خانوم باردار نباشه تقریبا هر 28 روز یکبار دیواره رحم شروع به ریزش می‌کنه و عادت ماهانه صورت می گیره. اما اونچه که خیلی باعث ناراحتی خانوما میشه درد و حالا نه چندان خوشایندی هستش که قبل و در حین پریودی بهشون دست میده. برخی درد های بسیار شدیدی رو تجربه میکنن که میتونه اولیه و ثانویه باشه. 

دردهای عادت ماهانه به چه شکله؟

دیسمنوره یا همون درد قاعدگی معمولا تو قسمت هایی مثل زیر شکم و کمر و ران ها بیشتر خودش رو نشون میده که خب گفتیم به دو بخش اولیه و ثانویه تقسیم میشن. درد اولیه زمانیه که هنوز فرد عادت ماهانه نشده و درد هایی به سراغشون میاد تا زمانی که پریود صورت بگیره که البته نگران نباشید، چرا که با بالا رفتن سن و تنظیم هورمون ها و البته بعد از زایمان گاهی این درد کمتر میشه و دیگه اون اذیت سابق رو نداره. 

اما دیسمنوره ثانویه چیه؟  در این قسمت فرد در حالی درد پریود رو تجربه میکنه که قبلا سابقش رو نداشته و به صورت ناگهانی درگیر درد قاعدگی می‌شه. این درد معمولاً به دلیل بروز بیماری‌ها یا نارسایی‌ها در ناحیه رحم و لگن مثل آندومتریوز، بیماری‌های التهابی لگن و… ایجاد می‌شه.

معمولاً با گذشت زمان و افزایش سن، این دردها بیشتر خواهند شد و حتی گاهی بعد از اتمام دوره خونریزی پریود این دردها ادامه داره. رهایی از این دردها تنها با ریشه‌یابی صحیح و درمان بیماری امکان‌ پذیره.

Ways-to-treat-menstrual-pain

چجوری درد پریود رو کمتر کنیم؟

درد های قاعدگی اگر به دلیل بیماری های تناسلی و رحمی نباشن میتونن با یکسری از روش ها به خوبی کنترل و کمتر بشن.

- ماساژ: به جهت رسوندن خون بیشتر به رحم، ماساژ دادن میتونه خیلی خوب باشه چرا که باعث افزایش گردش خون میشه. در نهایت از شدت انقباضات کم میشه و سطح اکسیژن باف رحم هم کمی افزایش پیدا میکنه و میتونه درد رو در شما کمتر کنه.

- گرم کردن: گفتیم که بالا بردن گردش خون میتونه تو کم شدن درد قاعدگی تاثیر خوبی بذاره. بنابراین میشه با گرم کردن شکم و کمر و زیر شکم با حوله گرم و یا کیسه آب گرم به این نتیجه رسید. دوش آب گرم هم خوبه.

- مسکن: استفاده از مسکن ها میتونه یه روش خیلی سریع برای کم شدن درد قاعدگی باشه اما خب با توجه به این که مراقب باشید در میزان مصرف و نوع قرصی که به عنوان مسکن قراره استفاده کنید.

- ورزش منظم و سبک: در صورتی که حال خیلی خیلی بدی ندارید، میشه باز هم به جهت افزایش گردش خون از ورزش های سبک در ناحیه شکم استفاده داشته باشید. از انجام ورزش های سنگین خودداری کنید.

Untitled

- دخانیات و الکل ممنوع: استفاده از دخانیات و الکل باعث کم شدن اکسیژن و در نتیجه افزایش درد میشه. دوری از این موارد میتونه کمک کننده شما در این راه باشه.

- خواب کافی: داشتن خواب کافی و البته استراحت میتونه به شدت در کاهش درد شما تاثیرگذار باشه، پس حتما به میزان کافی خواب رو داشته باشید اونوقته که می بینید وقتی بیدار میشید تا حد خوبی درد اصلی افتاده و حس سبک تری دارید.

با تغذیه مناسب اینجوری درد عادت ماهانه کم میشه

- کاهش مصرف شیرینی و مواد قندی: بالا رفتن قند خون ممکنه باعث افزایش سطح برخی هورمون‌ ها همچون کورتیزول بشه که خب نوسانات خلقی و حال بد شما رو بیشتر میکنه.

- افزایش استفاده از آب و مایعات: خوردن آب بیشتر به دفع بهتر کمک خوبی میکنه و باعث میشه تا آب موجود تو بدن و خون پریود راحت تر خارج شه. 

- مصرف سبزی و میوه: سبزی و میوه واسه این دران خیلی خوبن به خصوص جعفری که هم خون سازی میکنه و هم به کاهش درد کمک خوبی داره. شوید هم شبیه مفنامیک اسید عمل می کنه.

- دوری از مواد کافئین دار: بهتره که مواردی به مانند قهوه و چای و نوشیدنی های گازدار رو کم کنید چرا که علاوه بر تشدید درد به نفخ بیشتر هم کمک میکنن و در نتیجه حسی منفی تر درون شما میسازند.

period-pain-and-home-treatments

- مصرف دارچین: جالبه که در چین باعث انقباضات موثر و درنتیجه دفع خون و کاهش درد قاعدگی می شه.

-مصرف زنجبیل: استفاده از زنجبیل در این زمان نه تنها باعث افزایش انرژی تو بدن میشه، بلکه هورمون های درد در زمان پریودی رو کاهش میده.

ghorse-pryod-yek

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی