|

شرط تنصیف دارایی چیست؟

سیر تا پیاز شرط تصنیف اموال؛ اموال شوهر در چه شرایطی با زن نصف میشه؟

شرط تصنیف اموال

شرط تصنیف اموال یکی از مهم ترین شروط ضمن عقدِ که به موجبش تحت شرایطی بعد از طلاق اموال به دست آمده در دوره زوجیت بین طرفین تقسیم میشه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- اگه بگیم که ازدواج یکی از سخت ترین و پیچیده ترین تصمیمات زندگی هر فردیه بیراه نگفتیم متاسفانه روز به روز هم سخت تر و پیچیده تر میشه. البته پیچیده بودن ازدواج فقط مختص به جامعه ما نیست بلکه تو همه فرهنگ ها و جوامع از ازدواج به عنوان یه مقوله پیچیده یاد میشه.

حالا چرا پیچیدس؟؟ چون ما انسان ها موجودات پیچیده ای هستیم طوری که خیلی مواقع خودمون هم شناخت درستی از شخصیتمون نداریم پس مسلما برای دیگری شناخت پیدا کردن نسبت به ما خیلی خیلی سخت تر میشه. اما قضیه به همین جا ختم نمیشه خود مقوله ازدواج هم یه ماهیت منحصر به فرده و شبیه چیز دیگه ای نیست که قبلا تجربه کرده باشیم.

از طرف دیگه افرادی که در زندگی ما چنین تجربه ای رو داشتن، مثل والدین و دوستان هم خیلی واضح و مشخص درباره افکار و احساساتشون صحبت نمیکنن و بیشتر تلاش میکنن یا نیمه تاریکش یا بخش آسونش رو بزرگ نمایی کنن و به همین دلیل، ازدواج به مانند «هندوانه در دربسته» می ماند.

این چیزایی که تا حالا بهتون گفتیم در مورد ازدواج در همه فرهنگ ها و جوامع صدق میکنه اما از اینجا به بعد بحثمون مختص ازدواج در ایرانِ.

مهریه-در-قانون-مدنی-1280x720

ازدواج و داستان پیچیده مهریه

یکی از مهم‌ترین مسائلی که پس از گذر از مراحل خواستگاری و توافقات اولیه بین خانواده‌ها مطرح میشه بحث تعیین مهریه است که باعث ایجاد بحث‌های طولانی و بگو مگو‌های زیاد میشه. حالا چرا تعیین مهریه انقدر داستان داره؟ چون بسیاری از خانواده‌ها معتقدند که مهریه پشتوانه زنِ و باید مرد این حقُ برای همسرش بپذیره، از طرف دیگه به موجب قانون مدنی ریاست خانواده بر عهده مردِ لذا با ازدواج برای زن محدودیت هایی ایجاد میشه به عنوان مثال زن با ازدواج برای انجام بعضی امور مثل گرفتن گذرنامه به اجازه همسر احتیاج داره.

در واقع مهریه نقش یه اهرم فشار داره به خاطر همین هم خونواده دختر همه تلاششون میکنن تا مقدار مهریه رو ببرن بالا و میزان مهریه رو به شان و منزلت دختر گره میزنن یعنی هر چی مهریه بیشتر باشه انگار ارزش دختر هم بیشتر میشه البته خانواده جناب داماد هم بیکار نمیشینن و همه تلاششون میکنن تا بتونن تخفیف بگیرن. 

حالا این وسط یه چیز خیلی خیلی مهم هم وجود داره که از نظر هر دو خانواده به شدت بی اهمیتِ اونم اوضاع مالی جناب ماه دامادِ. طوری که گاهی اوقات آقای داماد که بدون حمایت خانواده توانایی خرید حتی یک سکه رو هم نداره یک دفعه به میزان تاریخ تولد عروس خانم بابت مهریه بدهکار میشه.

عقد-شاخصضض

ازدواج و شروط ضمن عقد

پیچیدگی های ازدواج های ایرانی به همین جا ختم نمیشه چون در کنار تعیین مهریه این روزا بحث شروط ضمن عقد هم پاش به ازدواج ها باز شده البته شروط ضمن عقد قبلاً هم بوده و در عقدنامه‌ها هم یک سری شروط چاپی درج می‌شده که معمولاً دامادها بدون مطالعه، امضاء می‌کردند اما چون آگاهی و اطلاعات مردم نسبت به این مسائل بسیار کم بود معمولاً نتیجه‌ای در بر نداشت، چون طرفین هیچ آگاهی‌ ای نسبت به مفاد شروط مذکور نداشتند، اما در چند سال اخیر به مدد شبکه‌های اجتماعی و افزایش آگاهی مردم و گسترش روحیه مطالبه گری بین جوانان بحث شروط ضمن عقد از منظر جدیدی مورد توجه قرار گرفته است.

شروط ضمن عقد چیه و چه کارکردی داره؟

همون طور که می دونید با امضای عقدنامه زوجین حقوق و تکالیفی نسبت به هم پیدا میکنن به عنوان مثال مرد مکلف به پرداخت مهریه و نفقه میشه، زن هم مکلف به تمکین از مرد میشه. در کنار این موارد، برخی از امور زندگی زن هم وابسته به اجازه مرد میشه.

Wedding-Register-in-Hertford-Ceremony

به عنوان مثال اگر زن بخواهد به خارج از کشور سفر کنه باید با اجازه مرد باشه. این وابستگی ممکن در آینده باعث ایجاد مشکلاتی برای خانم ها بشه به جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی، برخی خانم‌ها اقدام به درج شروط ضمن عقد در عقدنامه می‌کنند. در واقع شروط ضمن عقد یک راه موثر برای ایجاد خانواده برابرِ.

مهم ترین شروط ضمن عقد

مهم‌ترین شروط ضمن عقدِ ازدواج شامل وکالت در طلاق، حق تحصیل، حق اشتغال، حق خروج از کشور، حق حضانت فرزندان در صورت طلاق و حق تعیین مسکن است. از آنجا که عقدنامه یک سند حقوقی است، چگونگی تنظیم متن این شروط از اهمیت بالایی برخوردارِ، چرا که هر واژه میتونه تغییری در مفهوم و حیطه اعمال شرط ایجاد کنه یا حتی باعث باطل شدن اون شرط بشه.

بر همین اساس برای آشنایی بیشتر شما با این شروط در این نوشتار شرط تصنیف دارایی را به عنوان یکی از مهم‌ترین شروط ضمن عقد نکاح مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بررسی شرایط شرط تصنیف اموال

این شرط در عقدنامه‌ها معمولاً با این عبارات تنظیم می‌گردد:

به موجب این شرط زوج متعهد می‌شود که هرگاه طلاق به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسرداری یا سوء اخلاق و رفتار او نباشد، موظف است تا نصف دارایی موجود را که در ایام زناشویی با او به دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه مجانی به زوجه منتقل نماید.

سرط-تقسیم-نصف-دارایی-مرد (1)

 شرایط تحقق شرط مذکور به شرح ذیل می‌باشد:

۱- شرط نصف شدن اموال مختصِ بعد از طلاقِ پس زن نمیتونه در طول دوران زندگی یا پس از فوت شوهر تقاضای نصف شدن اموالُ داشته باشه.

۲- طلاق باید به درخواست زوج باشه بنابراین درصورتی‌که طلاق به درخواست زن باشه یا به صورت توافقی باشه شرط نصف شدن اموال منتفی است.

۳- طلاق به درخواست مرد نباید به دلیل تخلف زن از انجام وظایف خود باشه؛ بنابراین در صورتی‌که زن تمکین نکنه و مرد حکم الزام به تمکین زن را از دادگاه دریافت کند نصف شدن اموال منتفی است.

درصورتی‌که تمامی شروط بالا محقق شود فقط تا نصف اموالی که در زمان زوجیت، توسط مرد به دست‌ آمده است توسط زن قابل درخواست است؛ بنابراین اموالی که مرد قبل از ازدواج دست می‌آورد شامل این شرط نمی‌شود.

با مطالعه این شرط در نگاه اول ممکنِ متوجه کلمه تا نشید، اما اگه با دقت بخونید متوجه این کلمه میشید در توضیح این کلمه باید بدونید که اگه کلمه تا در این شرط بیاد یعنی مرد میتونه کمتر از نصف دارایی خود را به زن بده در واقع در صورت ذکر کلمه تا باید طرفین در خصوص میزان دارایی که به زوجه داده میشه با هم توافق کنند یا اینکه دادگاه در این خصوص تصمیم بگیره، اما اگر کلمه تا حذف بشه مرد موظفِ نیمی از دارایی خود را بدون کم و کاست به نام همسرش نماید.

divorce-property1

پیشنهاداتی در خصوص نحوه تنظیم شرط تصنیف اموال

۱- این شرطُ میتونید به طور مطلق در عقدنامه ذکر کنید به این معنا که شرط کنید بعد از ازدواج در صورتی که به هر دلیلی طرفین از هم جدا شدند اموال آن‌ها نصف شود و هر یک صاحب نیمی از اموال یا معادل قیمتی آن شود؛ بنابراین در صورتی‌ که شرط به شکل بالا ذکر شود حتی در صورتی که زن در هنگام تاهل اموالی به دست آورد نیمی از آن بعد از طلاق و جدایی به مرد تعلق می‌گیرد. همچنین میتونید در عقدنامه ذکر کنید که چه طلاق از طرف زن باشه چه از طرف مرد چه به صورت توافقی اموال بعد از جدایی نصف بشه.

۲- می‌توان شرط نصف شدن اموالی که در زمان ازدواج به دست آمده را تبدیل به شرط نصف شدن کل اموال هر یک از طرفین نمود؛ بنابراین در این حالت هر مالی که حتی قبل از ازدواج به دست آمده باشد در هنگام طلاق قابل نصف شدن است.

اگه دوست دارید اطلاعات حقوقیتون بالا بره صفحه قانون ما رو دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها