|

زنگ خطر بیخ گوش محمدرضا گلزار

گلزار شگفتانه مسابقه «برنده باش» بود. او در «هفت خان» هم با همان شیوه، مسابقه را اجرا می‌کند که تا اینجا این عدم نوآوری با شکست مواجه شده …

لینک کوتاه کپی شد

فعلا خبر در حد شایعه است، اما آنچه روشن است اینکه «هفت خان» نتوانسته جای خود را پیدا کند و توقف آن امری عجیب نیست. مهم‌ترین نشانه ناکامی این مسابقه، موقعیت آن در میان پربازدید‌های هفتگی است. سومین قسمت «هفت خان» حتی پایین‌تر از «همرفیق» ایستاد، که برنامه‌ای نه‌ چندان محبوب لقب دارد. وضع برای این مسابقه وقتی بدتر است که بدانیم در آخرین رتبه‌بندی منتشر شده از سوی نماوا، نامی از آن نیست. در میان پربازدید‌های هفتگی سریال‌های «سیاوش» و «گیسو» در صدر هستند، انیمیشن «میچل‌ها در برابر ماشین‌ها» سریال «دراکولا» چهارم و برنامه «همرفیق» در رتبه‌های بعدی قرار دارند. دلیل ناکامی «هفت خان» چیست؟

مورد اول| شباهت هفت خان با برنده باش

روزنامه هفت صبح در ادامه نوشت: پلتفرم‌ها تاسیس شدند تا نوعی تازه از برنامه‌سازی تجربه شود. بیشتر این برنامه‌ها فعلا در تلویزیون جایی ندارند و مخاطب هم عادت کرده آن‌ها را در وی‌او‌دی‌ها تماشا کند. «هفت خان»، اما خارج از این قاعده است. تیم سازنده این مسابقه، سال ۹۷ «برنده باش» را با اجرای محمدرضا گلزار روی آنتن شبکه سه بردند. این مسابقه براساس الگویی جهانی ساخته شد که بعد از مدتی به دلیل حواشی از آنتن بازماند. حالا همین گروه با ایجاد تغییراتی، «برنده باش» را با نام «هفت خان» راهی پلتفرم کرده‌اند.

عدم تنوع و نوآوری نخستین عاملی است که به این مسابقه لطمه زده. با ایجاد چند تغییر در فرم مسابقه، کلیت آن تغییر نمی‌کند و باعث تشویق مخاطبان برای تماشای آن نمی‌شود. تازه؛ یکی از عوامل جذابیت «برنده باش» جوایز نقدی و چشمگیر آن بود، اما در «هفت خان» به دلیل سخت‌گیری‌های شدید، شرکت‌کننده‌ها به‌ندرت صاحب جایزه می‌شوند. حالا مفهوم شکست، به مخاطب تلقین شده و همین رغبت تماشا را از بین می‌برد.

مورد دوم| عدم نوآوری در اجرای گلزار

محمدرضا گلزار شگفتانه مسابقه «برنده باش» بود. او وجهی دیگر از خود به نمایش گذاشت و تحسین خیلی‌ها را به خود دید. گلزار در «هفت خان» با همان شیوه، مسابقه را اجرا می‌کند. عدم نوآوری در اجرا، باعث شده تماشای گلزار فاقد جذابیت برای طیف گسترده مخاطبان باشد. این‌بار به دلیل شرایط مسابقه که تصمیم دارد جایزه نقدی کمتری به شرکت‌کننده‌ها دهد، اجرای گلزار توام با سخت‌گیری بیشتری است. این اتفاق آرام آرام تبدیل به امتیازی منفی برای او شده و اندک کمک‌هایی که به شرکت‌کننده‌ها می‌کند، به چشم نمی‌آید.

مورد سوم| مشابهت با سهیل

پخش مسابقه «هفت خان» همزمان شده با انتشار سریال «گیسو». محمدرضا گلزار در این سریال نقش اصلی بازی می‌کند و سهمش از داستان بیشتر از دیگران است. او در «گیسو» نقش مردی به‌ نام سهیل را برعهده دارد که با همسرش وارد چالش شده. این کاراکتر، موقعیت چندانی در اختیار بازیگر قرار نمی‌دهد تا وجوه مختلفی از خود نمایش دهد.

با این حال گلزار هم تلاشی برای ایجاد تفاوت نقش با دیگر شخصیت‌های کارنامه‌اش نکرده است. نشان به این نشان که وقتی او را در نقش سهیل می‌بینیم، تفاوتی با خود واقعی‌اش موقع اجرا در «هفت خان» احساس نمی‌کنیم. این مشابهت در نوع صحبت کردن، واکنش نشان دادن و حتی لباس پوشیدن دیده می‌شود. تفاوت فقط در کراواتی است که گلزار برای سریال «گیسو» استفاده می‌کند.

مورد چهارم| حضور مداوم گلزار در پلتفرم

لطمه دیگری که به «هفت خان» و محمدرضا گلزار وارد شده، حضور زیاد او در پلتفرم است. یکشنبه‌ها «هفت خان» با اجرای او در نماوا بارگذاری می‌شود و سه‌شنبه‌ها «گیسو» با بازی او به دست علاقه‌مندان می‌رسد. نیاز به یادآوری نیست که یکی از الزامات ستاره بودن، دیده شدن به اندازه کافی است.

گلزار حالا بیش از حد در معرض دید قرار دارد و از همین ناحیه هم لطمه خورده. به یک نکته فرامتن هم اشاره کنیم: به‌نظر می‌رسد گلزار سخت‌گیری سابق در توجه به استایل خود را ندارد و این ایراد هم در سریال و هم در مسابقه دیده می‌شود. گلزار جزو بازیگران خوش‌اندام و خوش‌چهره است و باید بیشتر از خودش مراقبت کند!

مورد پنجم| رایگانی که پولی شد

یک عامل دیگر درباره ناکامی «هفت خان» وجود دارد که چندی پیش به آن اشاره کردیم و بار دیگر مورد استناد قرار می‌دهیم: مخاطب استقبال زیادی از برنامه‌هایی که رایگان در اختیارش بوده است، نمی‌کند. پیش از این، برنامه‌های عادل فردوسی‌پور و منصور ضابطیان هم سرنوشت خوبی در فضای وب نداشتند. آنچه مشخص است مخاطبان برای برنامه‌ای که قبلا آن را دیده و از تماشای آن اشباع شده‌اند، وقت و هزینه مالی کنار نمی‌گذارند. چه‌بسا «هفت خان» اگر مثل «برنده باش» از شبکه سه پخش می‌شد، شرایط آن ویژه‌تر می‌بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پیشنهادات ویژه

دیگر رسانه ها