|

خیز مهرعلیزاده و همتی برای جلب حمایت اصلاح‌طلبان

انتخابات اصلاح‌طلبان؛ همتی یا مهرعلیزاده؟

طی روزهای اخیر احتمال معرفی یک کاندیدا توسط جبهه اصلاحات و انتخاب از بین همتی و مهرعلیزاده قوت گرفته است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- جبهه اصلاحات بعد از رد صلاحیت 14 نامزد اولیه‌‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که دیگر هیچ کاندیدایی در انتخابات ندارد و از هیچ یک از نامزدهای حاضر در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری حمایت نخواهد کرد. با این حال طی چند روز گذشته خبرهای مختلفی از تلاش‌های عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده، دو نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات برای جلب حمایت جبهه اصلاحات منتشر شد.

حالا با اعلام خبر دعوت جبهه اصلاحات از دو نامزد فوق برای ارائه برنامه‌شان در این جبهه، احتمال حمایت اصلاح‌طلب از یکی از نامزدهای با سبقه اصلاح‌طلبی قوت گرفته است. یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ضمن اعلام خبر دعوت جبهه اصلاحات از همتی و مهرعلیزاده، گفت: «آنچه تا الان روشن است این است که حداقل ۲ نفر از این حضراتی که به عنوان کاندیدای تایید صلاحیت‌ شده در عرصه حضور دارند، گرایش به اصلاح‌طلبان دارند و باید دید که جبهه اصلاحات در نهایت به کدامیک گرایش دارند. به هر حال  تمام تلاش ما این است که برنامه‌های حزب را  در چارچوب جبهه اصلاحات جلو ببریم و عمل کنیم.»

خیز مهرعلیزاده برای جلب حمایت اصلاح‌طلبان

محسن مهرعلیزاده با شعار تشکیل دولت سوم خاتمی وارد انتخابات شد و از هفته پیش تلاشش برای جلب حمایت اصلاح‌طلب‌ها از نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری را با نوشتن نامه‌ای به بهزاد نبوی، رئیس جبهه اصلاحات شروع کرد. مهرعلیزاده در نامه‌اش به نبوی نوشت: «همان‌گونه که مستحضرید اینجانب محسن مهرعلیزاده، معاون جناب آقای خاتمی رییس محترم دولت اصلاحات، کاندیدای اصلاح‌طلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شده‌ام. استدعا دارم فرصتی را جهت حضور و ارائه برنامه‌های اینجانب در جلسه مجمع عمومی آن جبهه محترم تعیین فرمایید.»

همچنین محسن مهرعلیزاده به دیدار سیدمحمد خاتمی، چهره تاثیرگذار در بین اصلاح‌طلبان هم رفته و با وی در جهت کسب حمایت اصلاح‌طلبان مذاکره و رایزنی کرده است. هر چند علیرغم تلاش‌های مهرعلیزاده برای به دست آوردن حمایت اصلاح‌طلب‌ها، برخی مانند مصطفی هاشمی‌طبا معتقدند که جناح اصلاح‌طلب از وی پشتیبانی نخواهد کرد. هاشمی‌طبا قبلا در مصاحبه‌ای با تاکید بر این‌که احتمالا اصلاح‌طلبان از هیچ نامزدی در انتخابات پیش‌رو حمایت نخواهند کرد، افزوده است: «مهرعلیزاده شانسی در انتخابات ندارد و بعید است اصلاح‌طلبان او را به عنوان نماینده خود انتخاب کنند.»

پشتیبانی کارگزارانی‌ها از همتی

عبدالناصر همتی هم در روزهای گذشته اقداماتی را برای کسب پشتیبانی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری انجام داده است. وی در این راستا با سید محمد خاتمی برای جلب حمایت احزاب اصلاح‌طلب گفتگو کرده است. البته ظاهرا همتی که قبلا عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بوده از حمایت این حزب پرقدرت اصلاح‌طلب و دبیرکل آن غلامحسین کرباسچی برخوردار است.

سید محمود علیزاده، عضو شورای مرکزی کارگزاران درباره تلاش‌های این حزب برای انتخاب همتی به عنوان نامزد نماینده جبهه اصلاحات به یکی از رسانه‌ها گفت: «آخرین صحبتی که در بیانیه نهاد اجماع‌ساز منتشر شد این بود که اذعان کردند ما کاندیدا نداریم ولی حزب کارگزاران اصرار دارد همتی به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان مورد قبول مجمع اصلاح‌طلبان قرار گیرد. البته مجمع اصلاح‌طلبان هنوز نظر قطعی نداده است، ولی موضوع قرار است در آن‌جا مطرح شود.»

همچنین حزب ندای ایرانیان، حامی سرسخت عبدالناصر همتی در انتخابات ریاست جمهوری است و سعید نورمحمدی از اعضای این حزب با طرح احتمال پشتیبانی جبهه اصلاحات از همتی، تاکید کرده است: «اصلاح‌طلبان در فضایی احساسی قرار دارند و طی روزهای آینده با خروج از این فضا تصمیماتی را نسبت به حمایت از دو کاندیدای معتدلی که در انتخابات حضور دارند، اتخاذ خواهند کرد. با توجه به مخالفت‌های جدی اصلاح‌طلبان با مهرعلیزاده، همتی شانس بیشتری برای حمایت شدن از سوی این جناح دارد.»

انتخاب اصلاح‌طلبان؛ همتی یا مهرعلیزاده؟

با توجه به مطالب فوق به نظر می‌رسد جبهه اصلاحات در صورت تصمیم به معرفی نامزد در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از بین عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده احتمالا همتی را انتخاب خواهد نمود. به ویژه با انتشار خبری مبنی بر این‌که اسحاق جهانگیری ستاد انتخاباتی خود را در اختیار رئیس کل معزول بانک مرکزی قرار داده است، دیگر گزینه حمایت اصلاح‌طلبان از همتی بسیار پررنگ‌تر شده است.

پیشتر هم عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصول‌گرا طی مصاحبه‌ای در پاسخ به اینکه شانس مهرعلیزاده برای برخورداری از حمایت اصلاح‌طلبان بیشتر است یا همتی، گفته بود: «فکر می‌کنم که احتمال حمایت از همتی بیشتر است. به هرحال اصلاح‌طلبان با حضور از عرصه انتخابات خودشان را محروم خواهند کرد و عاقلانه نیست که چنین کنند. اکنون دو گزینه دارند که همتی یکی از آنان است».

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها