|

آخرین جزئیات از همسان سازی حقوق بازنشستگان امروز پنجشنبه 22 تیر

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص آیین نامه همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی توضیح داد.

لینک کوتاه کپی شد

همسان‌ سازی احتمالاً برای تصویب نهایی به صحن مجلس خواهد رفت؛ اما سوال اصلی برای بازنشستگان کارگری این است که آیا این همسان‌سازی شامل حال بازنشستگان کارگری می‌شود؟ تکلیف و پرداخت همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان چه زمانی مشخص می شود و سوالاتی از این قبیل که در اندیشه معاصر به آن پرداخته ایم.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اندیشه معاصر؛ وزارت تعاون اعلام کرد:«سازمان تامین اجتماعی موظف است مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را متناسب‌سازی نماید»

وزارت کار در واکنش به دو گزارش یک رسانه در ارتباط با برنامه دولت برای بازنشستگان، جوابیه‌ای ارسال کرده است که در توضیحات آن نکات قابل توجهی ذکر شده است.

ذکر این نکته ضروری است به اذعان بسیاری از کارشناسان، انجام اصلاحات سنجه‌ای و پارامتریک در قانون تامین اجتماعی با هدف پایداری و توانمندسازی صندوق‌های بیمه‌ای و در تناسب و تغییرات مؤلفه‌های مختلف همچون متوسط سن امید به زندگی و… ضروری و لازم به نظر می‌رسد تا امکان استمرار ارائه خدمت به بیمه‌شدگان و بازنشستگان امروز و فردا فراهم باشد

ولت محترم سیزدهم نیز به خوبی این آسیب را شناسایی و درصدد حل این مشکلات است؛ اما تا زمان تصویب نهایی لایحه برنامه هفتم که قطعاً در مسیر بررسی و تصویب آن از نظرات تخصصی بیمه‌ای کارشناسان زبده این سازمان نیز استفاده خواهد شد، این سازمان ورودی در زمینه اظهارنظر عمومی در مورد این لایحه و مفاد آن نخواهد داشت.

۲- بر اساس بند (ب) ماده (۱۲) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کل کشور، «سازمان تامین اجتماعی موظف است مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را متناسب‌سازی نماید». لذا وفق قانون مذکور متناسب‌سازی مرحله اول از تاریخ اول مرداد ۱۳۹۹ و متناسب‌سازی مرحله دوم از تاریخ اول فروردین ۱۴۰۰ اجرا شد.

در این میان از آنجا که نحوه اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، در قانون فوق‌الذکر تبیین نشده و هیچ‌گونه آیین‌نامه اجرایی نیز در این خصوص صادر نشده بود، با مشارکت نمایندگان کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور، بر مبنای میزان بودجه‌ای که به این موضوع اختصاص داده شده بود، ضمن رعایت اصول محاسبات بیمه‌ای و بر اساس دو شاخص مدت پرداخت حق بیمه و میزان دستمزد مشمول کسر حق بیمه، تدوین سناریوی متناسب‌سازی صورت پذیرفت.

در سال جاری نیز با عنایت به پیگیری مستمری بگیران ارجمند و تصمیمات متخذه در جلسات مشترک با نمایندگان کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی و کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور و نیز در اجرای تصویب‌نامه بند (۱) یکصدوسی‌وششمین جلسه مکرر مورخ نهم اردیبهشت ۱۴۰۲ هیئت محترم امنای این سازمان و به منظور تکمیل متناسب‌سازی مرحله دوم حقوق مستمری‌بگیران مبلغ «متناسب‌سازی ۲۵ درصد باقیمانده اعاده سطح نسبت به زمان برقراری» با اعمال افزایش موضوع ماده (۹۶) قانون تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲، از ابتدای سال به مستمری کلیه مشمولین افزوده شده و پرداخت می‌شود.

تعیین تکلیف و پرداخت همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان تا پایان تیرماه

صدیقه حسامی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران، ضمن گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان گفت: صندوق بازنشستگی کشور یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و در استان این صندوق ۲۹ هزار و ۸۵۰ نفر عضو دارد.

حسامی با اشاره به اینکه ۶۹ درصد بازنشستگان استان را آقایان و ۳۱ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند اظهار کرد: بیشترین فراوانی بازنشستگان استان به ترتیب برای وزارت آموزش و پرورش، وزارت راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، وزارت کشور است.

تعیین تکلیف و پرداخت همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان

مدیر صندوق بازنشستگی استان مرکزی افزود: میانگین سن بازنشستگی در این استان ۵۱ سال، میانگین فعلی بازنشستگان ۶۴ سال، میانگین مدت خدمت بازنشستگان فعلی ۲۸ سال و میانگین مدت پرداخت حقوق ۲۹ سال است.

پرداخت ۳۱۵ میلیارد تومان ماهیانه حقوق بازنشستگان

وی با اشاره به اینکه میانگین حقوق بازنشستگان در سال جدید با افزایش‌های اعمال شده ۱۰ میلیون ۲۰۰ هزار تومان است بیان کرد: ماهانه ۳۱۵ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌شود.

مدیر صندوق بازنشستگی استان مرکزی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی در حوزه‌های مختلف خدمات را به بازنشستگان ارائه می‌دهد ادامه داد: خدمات این صندوق در قالب وام (ضروری، ازدواج، وام حمپاد و اربعین)، بسته طرح یاری به بازنشستگان ارائه می‌شود.

حسامی با اشاره به اینکه سال گذشته، هفت هزار نفر از وام ضروری این صندوق به مبلغ هر نفر ۱۵ میلیون تومان استفاده کرده‌اند گفت: امسال مبلغ وام به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است و در سه ماه ابتدایی امسال، ۱۲۵۴ نفر موفق به دریافت وام شدند.

مدیر صندوق بازنشستگی استان مرکزی با بیان اینکه مبلغ وام ازدواج فرزندان بازنشستگان را ۳۵۰ میلیون ریال با اقساط ۳۶ ماهه اعلام کرد و گفت: افرادی می‌توانند از این وام استفاده کنند که تاریخ عقد فرزندان آنها در بازه زمانی اول فروردین ماه سال ۹۸ به بعد باشد.

وی افزود: سال گذشته به ۵۳۴ نفر از بازنشستگان استان وام ازدواج پرداخت شد و با توجه به راحت‌تر شدن شرایط امید است در سال جاری افراد بیشتری از این وام استفاده کنند.

حسامی در ادامه بیان کرد: صندوق بازنشستگی استان مرکزی از پایان‌نامه‌های دانشگاهی برای بازنشستگان و فرزندان آنها نیز حمایت می‌کند و در این راستا به پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد ۶ میلیون تومان و دکتری هشت میلیون تومان پرداخت می‌کند سال گذشته ۲۹ نفر موفق به دریافت آن شدند.

بهره مندی ۹۴۵ نفر از خدمات بیمه‌ای

وی اظهار کرد: استفاده از خدمات تخفیفی و تقسیطی بیمه ملت از دیگر خدمات است که بازنشستگان می‌توانند با شرایط مناسب از مزایای این بیمه بهره‌مند شوند.

مدیر صندوق بازنشستگی استان مرکزی ادامه داد: سال گذشته سه هزار و ۷۷۶ نفر و در سه ماه ابتدای امسال، ۹۴۵ نفر از خدمات این بیمه استفاده کردند.

وی عنوان کرد: به منظور ارتقای خدمات رفاهی در بخش درمان و کاهش هزینه‌های درمانی برای بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری، امکان بهره‌مندی از خدمات بیمه تکمیلی وجود دارد.

مدیر صندوق بازنشستگی استان مرکزی اضافه کرد: اقدامات خوبی در خصوص بیمه تکمیلی بازنشستگان این صندوق صورت گرفته در طرح اختیاری بیمه تکمیلی جدید درمان (صبا)، محدودیت سقف پرداخت از تمامی خدمات بستری و اعمال جراحی و تأمین دارو برای بیماران خاص برداشته شده، برای نخستین بار خدمات دندانپزشکی و دارو اضافه شده و برخی تعهدات از جمله، ویزیت با افزایش سقف چهار برابری همراه است.

حسامی اظهار کرد: بازنشستگان مشمول طرح اصلی جبران هزینه خسارت درمان در سال جاری در صورت تمایل به استفاده از این بیمه تکمیلی باید از اول مردادماه امسال به درگاه خدمات الکترونیکی به آدرس sabasrm.ir نسبت به درخواست خود اقدام کنند. سرانه مشارکت مشمولین طرح انتخابی صبا به مبلغ ۲۵۰ هزار تومان تعیین شده و تاریخ تبت نام از اول مرداد و تاریخ اجرای طرح از یکم اردیبهشت ماه است.

حسامی با تاکید بر اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان جزو مطالبات جدی و به حق این قشر است که به صورت مستمر از سوی مسئولان صندوق در حال پیگیری است گفت: امید است بتوان تا پایان تیرماه امسال، ۹ هزار میلیارد تومانی که در بودجه بابت مطالبات همسان‌سازی تخصیص یافته، تعیین تکلیف و پرداخت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای تکریم بازنشستگان هر سال در آئینی از بازنشستگان نمونه استانی تقدیر می‌شود و امسال نیز طبق فراخوانی که از قبل برای دستگاه‌های مختلف ارسال شد، افراد داوطلب در ۶ محور فعالیت‌های خود را ارائه و مورد ارزیابی قرار گرفت و فردا (پنجشنبه) طی آئینی از بازنشستگان کشوری نمونه در استان مرکزی با حضور استاندار مرکزی تجلیل می‌شوند.

همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

ماجرا به بند «ب» ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه، سازمان تامین اجتماعی را مکلف کرده است که متناسب‌سازی حقوق را درباره بازنشستگان اجرا کند. در حال حاضر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

در شرایطی که حال بازنشستگان خوب نیست و مرثیه صندوق‌های بازنشستگی سال‌هاست که خوانده شده، هزاران بازنشسته خواهان اجرای همسان‌سازی حقوق خود هستند و هزاران امضا را پای نامه‌های ارسالی خود خطاب به دولتی‌ها می‌زنند. با وجود این درخواست‌ها، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسیده و در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان

ماجرا به بند «ب» ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه برمی‌گردد. آنچه در این بند ذکر شده، سازمان تامین اجتماعی را مکلف کرده است که متناسب‌سازی حقوق را درباره بازنشستگان اجرا کند.

حالا رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در کمیسیونی که او در آن عضو است، به تصویب رسیده و منتظر است که روانه صحن علنی شود. هرچند حالا این نگرانی برای بازنشستگان بخش کارگری ایجاد شده که آیا همسان‌سازی شامل حال آنها خواهد شد و رفاه از دست رفته خود را تا حدودی به دست می‌آورند یا خیر.

در شرایطی که تورم سرسام‌آور و گرانی‌ها امید بازنشستگان را به یاس تبدیل کرده، سال‌هاست که صدایشان بلند شده و حالا دیگر امان آنها را بریده است. البته رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تایید این ماجرای تلخ که حال بازنشستگان خوب نیست، می‌گوید همسان‌سازی حقوق آنها را در کمیسیون متبوعه به تصویب رسانده‌اند. البته پله بعدی، همان صحن مجلس است که سرانجام مصوبه را معلوم خواهد کرد.

اما صحبت از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، سروصدایی را نیز در بین کارگران بلند کرده. بررسی‌ها نشان می‌دهد که همسان‌سازی در دور قبل که به سال ۹۹ برمی‌گردد، با اختصاص اعتبار جداگانه‌ای برای صندوق‌های کشوری و لشکری آغاز شد. این اعتبار موجب افزایش قابل توجه حقوق بازنشستگان هم شد اما در این بین، از خزانه دولت بودجه‌ای به بازنشستگان کارگری اختصاص داده نشد. در همین زمینه یک بازنشسته کارگری به ایلنا گفت که «آنچه با منابع تامین اجتماعی اجرا شد، نه همسان‌سازی که یک متناسب‌سازیِ بی یال و دم و اشکم بود که بازنشستگان انتقادات بسیار به آن داشتند.»

حالا بازنشستگان کارگری نگران این هستند که بار دیگر از شمول این طرح خط بخورند و اگر این اتفاق بیفتد، به اعتقاد این قشر زحمتکش که رفاه‌شان پیشکش فقر شده، بی‌عدالتی گسترده‌ای در جامعه اتفاق خواهد افتاد. البته هنوز مصوبه همسان‌سازی حقوق سایر بازنشستگان هم بلاتکلیف است و باید دید چه سرانجامی در صصحن علنی در انتظار آن است.

با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چقدر به حقوق ها اضافه می شود؟

براساس گفته‌ی رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در کمیسیون برنامه‌ و بودجه و محاسبات مجلس مصوب شده است.

به این ترتیب، همسان‌سازی احتمالاً برای تصویب نهایی به صحن مجلس خواهد رفت؛ اما سوال اصلی برای بازنشستگان کارگری این است که آیا این همسان‌سازی شامل حال بازنشستگان کارگری می‌شود؟

 

مروتی (بازنشسته کارگری) در این رابطه می‌گوید: در دور قبل همسان‌سازی در سال ۹۹، دولت اعتبار جداگانه به صندوق‌های کشوری و لشگری اختصاص داد و با این اعتبار، حقوق بازنشستگان این صندوق‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافت اما برای بازنشستگان کارگری از خزانه‌ی دولت بودجه تخصیص ندادند و آنچه با منابع تامین اجتماعی اجرا شد، نه همسان‌سازی که یک متناسب‌سازیِ بدون یال و دم و اشکم بود که بازنشستگان انتقادات بسیار به آن داشتند.

او ادامه داد: نمایندگان مجلس شورا باید جامعه‌ی هدف را در جریان این همسان‌سازی و جزئیات دقیق آن قرار دهند و بگویند سهم ۶۵ درصد از بازنشستگان کشور که مستمری‌بگیر صندوق تامین اجتماعی هستند، از آن چقدر است؟

به گفته‌ی مروتی، اگر قرار باشد بازهم بازنشستگان کارگری از شمول طرح خط بخورند، بی‌عدالتی گسترده‌تر خواهد شد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه این صندوق یک نظام بیمه‌ای بین نسلی است، گفت: بی‌انصافی استهمه مشکلاتی که طی عمر دولت‌های مختلف به وجود آمده را به گردن دولت سیزدهم بیاندازیم؛ مشکلات امروز در حوزه صندوق بازنشستگی نتیجه پنج دهه گذشته است.

به گزارش ایرنا، نعمت الله ترکی سه‌شنبه در همایش تجلیل از بازنشستگان آموزش و پرورش یزد، با بیان اینکه بیش از نصف منابع سالانه این صندوق از محل بودجه دولتی تامین می‌شود، افزود: با هماهنگی کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور برنامه‌هایی را تدوین کرده‌ایم تا در حوزه‌های مختلف بتوانیم خدمات شایسته‌ای را به بازنشستگان ارایه دهیم.

مشکلات امروز در حوزه صندوق بازنشستگی نتیجه پنج دهه گذشته است

وی با بیان اینکه بیش از نصف منابع سالانه صندوق بازنشستگی از محل بودجه دولتی تأمین می‌شود، گفت: اینکه بگوییم دولت سیزدهم کاری برای بازنشستگان انجام نداده است بی‌انصافی است و دولت سالانه ۲۰۷ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کند.

این مسئول با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه‌های مختلف از جمله رایزنی برای اعطای تسهیلات اشتغال و ازدواج به فرزندان بازنشستگان افزود: هزینه درمان هر فردی در حوزه نظام بازنشستگی در سراسر کشور که دچار بیماری حاد شده باشد را یا از طریق بیمه سلامت و یا از طریق صندوق بازنشستگی را قبول می‌کنیم.

ترکی بیان کرد: در حوزه گردشگری تلاش کرده‌ایم تا برای بازنشستگان مزایایی در نظر گرفته شود و تخفیف ۵۰ درصدی اقامت در مراکز گردشگری تحت پوشش یکی از این اقدامات بوده است.

وی ادامه داد: به دنبال رفع دغدغه‌های بازنشستگان هستیم و ما خود را مکلف به پاسخگویی می‌دانیم و دشمن به دنبال خوراک رسانه‌ای و سوء استفاده از مطالبات بازنشستگان در جهت تحقق اهداف خود است و باید مواظب باشیم که در زمین دشمن بازی نکنیم.

 

استاندار یزد: مسایل و مشکلات بازنشستگان پیگیری شود

استاندار یزد نیز در این همایش گفت: با تلاش و همت بیشتر مسئولان باید مسایل و مشکلات بازنشستگان با جدیت پیگیری و بیش از گذشته کرامت آنان در جامعه حفظ شود.

مهران فاطمی افزود: نقش فرهنگیان و پیشکسوتان نظام تعلیم و تربیت نقشی مهم و اثربخش است.

وی با قدردانی از فرهنگیان به خصوص بازنشستگان آموزش و پرورش ادامه داد: تجلیل شایسته از مقام والای جامعه فرهنگیان و رسیدگی به شرایط معلمان یک رسالت مهم و باید اقدام مناسب شود.

 

استاندار یزد بیان کرد: همه هزینه‌هایی که برای آسیب‌های موجود در جامعه پرداخت می‌کنیم هزینه‌هایی است که ما برای آموزش و پرورش صرف نکرده‌ایم.

فاطمی با اشاره به تعامل و مشارکت بخش خصوصی در تامین زیرساخت‌های آموزش و پرورش بر تلاش و برنامه‌ریزی بیشتر برای جذب مشارکت خیران و بخش خصوصی در تکمیل طرح‌ها و زیرساخت‌های آموزش و پرورش تاکید کرد.

این مسئول در خصوص نظام نامتعادل پرداخت حقوق‌ها بیان کرد: در استانداری یزد نیز متوسط حقوق، هفت و نیم تا ۱۰ میلیون تومان است و فقط جامعه آموزش و پرورش درگیر این مسایل این نیست.

فاطمی خاطرنشان کرد: هر خدمتی که مناسب فرهنگیان به خصوص پیشکسوتان نظام تعلیم و تربیت است باید در استان با همت و پیگیری مسئولان انجام شود.

به مناسبت ۲۵ ذی‌الحجه روز خانواده و تکریم بازنشستگان مراسم تجلیل از پیشکسوتان آموزش‌ و پرورش یزد با عنوان زمزمه محبت با حضور ۷۰۰ نفر از معلمان پیشکسوت و بازنشسته متولد مهرماه ۱۳۳۷ تا پایان ۱۳۳۸ از سراسر استان برگزار شد.

استان یزد ۱۵ هزار بازنشسته فرهنگی و نزدیک به ۱۶ هزار فرهنگی شاغل دارد و از جمعیت یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار نفری این استان حدود ۲۸۰ هزار نفر دانش‌آموز هستند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها