|

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

وقتی برای اولین بار اسم ارتودنسی سرامیکی را شنیدید چه تصویری در ذهن شما شکل گرفت؟ احتمالا یاد ارتودنسی های فلزی می افتید، همان ارتودنسی با…

لینک کوتاه کپی شد

وقتی برای اولین بار اسم ارتودنسی سرامیکی را شنیدید چه تصویری در ذهن شما شکل گرفت؟ احتمالا یاد ارتودنسی های فلزی می افتید، همان ارتودنسی با بریس های فلزی که یکی از ساده ترین ارتودنسی ها است.

c0f2f22f-af16-439f-abec-01250ff93fca

به چه علت نامش سرامیکی است؟

در گذشته که این نوع ارتودنسی وجود نداشت، کسانی بودند که باید این درمان را انجام می دادند، اما به دلیل فلزی بودنش و ظاهرش چندان میلی به انجام درمان نداشتند و اگر هم این درمان را انجام می دادند بعد از یک مدت پشیمان و آن را در می آوردند.

بعد از گذشت زمانی که علم پیشرفت کرد براکت ها از جنس سرامیک به وجود آمدند؛ کسانی که از ارتودنسی های فلزی راضی نبودند توانستند با ارتودنسی های سرامیکی که همرنگ با دندان ها است درمان را انجام بدهند. ارتودنسی سرامیکی جزو ارتودنسی ثابت است و نمی توان آن را مانند ارتودنسی های متحرک از دهان خارج کرد. 

اکنون به جای براکت های فلزی از براکت های سرامیکی یا (Transparent ceramics) استفاده می کنند که هم رنگ دندان ها و شفاف است. 

1d69fcb5-d9f4-4c0a-8550-791fb90ce0c3

تفاوت ارتودنسی سرامیکی با ارتودنسی ثابت معمولی چیست؟

تفاوت این دو، در رنگ براکت و جنسشان است. در ارتودنسی ثابت معمولی رنگ براکت کاملاً قابل مشاهده و جنس سیم از فلز است و افراد دیگر خیلی راحت می فهمند که شما تحت درمان ارتودنسی هستید. اما در ارتودنسی سرامیکی براکت ها هم رنگ دندان و شفاف است که افراد به راحتی متوجه ارتودنسی شما نمی شوند.

امکان دارد در نگاه اولیه به ارتودنسی سرامیکی هضم آن سخت باشد اما تنها تفاوت آن با ارتودنسی فلزی، نامرئی بودن آن است. به جز این هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و مانند ارتودنسی ثابت فلزی در درمان عمل می کند؛ همان قدر که ارتودنسی ثابت معمولی تاثیر می گذارد ارتودنسی سرامیکی تاثیرگذار است.

حالا اگر در انتخاب بین ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی ثابت گیر کرده اید اول با متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر و منطقه دیگری، یک جلسه مشاوره داشته باشید و در مورد هزینه و طول دوره درمان ارتودنسی سوال کنید.

در واقع ارتودنسی سرامیکی هزینه بیشتری از ارتودنسی ثابت که براکت های آن از فلز ساخته شده است دارد و در ارتودنسی سرامیکی براکت ها از جنس سرامیک ساخته می شوند.

ارتودنسی سرامیکی تا چه اندازه در درمان ناهنجاری‌ های دندانی موثر است؟

ارتودنسی سرامیکی می تواند اکثر  مشکلاتی که بریس فلزی می تواند آن ها را انجام دهد را برطرف سازد، ولی ضعف هایی هم دارد. مثلا این نوع ارتودنسی برای اصلاح ناهنجاری زیاد و مال اکلوژن ها گزینه خوبی نیست.

در مشکلات دندانی شدید نیاز به نیروی زیادی است. نیروها از سیم  به براکت و در آخر به دندان وارد می شود، اگر نیرو زیاد باشد براکت سرامیکی نیرو زیاد را نمی تواند تحمل کند، در این صورت یا براکت می شکند و یا سیم پاره می شود؛ به همین علت اگر مشکلات دندانی شدید باشد متخصص ارتودنسی ترجیهش ارتودنسی فلزی ثابت است و ارتودنسی سرامیکی را در این مواقع ترجیح نمی دهد.

هزینه ارتودنسی سرامیکی چقدر است؟

این سوال یکی از سوالاتی است که زیاد پرسیده می شود، بهتر است که این را بدانید که قیمت ارتودنسی با نکات و فاکتورهای مختلف قابل تغییر است که اکنون در موردشان بیشتر صحبت می کنیم:

جنس براکت ها

جنس براکت های ارتودنسی در قیمت تاثیرگذار است، برای مثال هزینه براکت های سرامیکی از فلزی بیشتر است.

رنگ براکت ها

در واقع براکت ها ارتودنسی در 3 رنگ است شفاف،معمولی و تیره که نسبت به رنگ و مدل دندان های خودتان انتخاب می شود که این هم بر روی قیمت تاثیر می گذارد.

شدت نامرتبی دندان ها

این هم مورد آخری است که بر قیمت ارتودنسی تاثیرگذار است و تاثیر آن نسبت به موارد دیگر بیشتر است. برای مثال اگر بیمار مشکلش چندان پیچیده نباشد و مدت درمان و زمانش کوتاه باشد قیمت آن کم می شود، اما اگر مشکل بیمار پیچیده باشد و میزان نامرتبی شدید باشد قیمت درمان زیاد می شود.

562d9406-2db0-4409-b932-c893cf6c48b0

مزایای ارتودنسی سرامیکی

همچون روش های درمانی دیگر که متخصص ارتودنسی برای بیمارانش معرفی می کند این ارتودنسی هم مزایایی دارد که اکنون برای شما توضیح می دهیم تا در مورد هزینه و نوع  درمانش بیشتر بدانید.

یکی از مزایای مهم ارتودنسی سرامیکی، موادی است که در ساخت آن بکار می رود که باعث می شود کمتر قابل  دید باشد.

یکی دیگر از مزایا این است که در  مواقع استفاده از ارتودنسی های سرامیکی اگر بخواهید عکس برداری های پزشکی انجام دهید، تداخلی ایجاد نمی کند دقیقا برعکس ارتودنسی فلزی ثابت.

آیا براکت های سرامیکی تغییر رنگ می دهند؟

احتمال دارد این سوال ذهن شما را هم درگیر کرده باشد و شاید تصور  کنید که در طول درمان رنگ براکت سرامیکی تغییر می کند و ظاهر قابل پسندی ندارد اکنون بهتر است بدانید این طرز فکر کاملا اشتباه است! البته در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی احتمال تغییر رنگ الاستیک ها و کش های ارتودنسی سرامیکی وجود دارد.

معایب ارتودنسی با براکت های سرامیکی

با اینکه ارتودنسی سرامیکی مزایایی دارد اما یک سری معایب هم دارد و اکنون می خواهیم در مورد معایب ارتودنسی سرامیکی توضیح دهیم با ما همراه باشید.

  • براکت های سرامیکی نسبت به براکت های فلزی شکنندگی بیشتری دارند. از نظر دوام، استحکام و ماندگاری براکت فلزی بهتر است و براکت سرامیکی شفاف ضعیف تر است. تحقیقات نشان داده است که براکت های سرامیکی  2 برابر بیشتر از براکت های فلزی احتمال دارد بشکنند. 
  • در برخی مواقع ممکن است در جدا کردن براکت های سرامیکی به دندان ها آسیب وارد شود. 
  • ارتودنسی سرامیکی ممکن است دوره درمانش بیشتر از ارتودنسی فلزی طول بکشد چون  تنظیم کردن براکت های سرامیکی کمی سخت تر از تنظیم کردن براکت فلزی است.
  • درست است سرامیک شفاف به راحتی قابل تغییر رنگ و لکه نیست و مقاومت زیادی در برابر تغییر رنگ دارد، اما لاستیک ها که به براکت ها متصل هستند، در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان دچار تغییر رنگ می شوند.

متاسفانه هزینه ارتودنسی سرامیکی بیشتر از ارتودنسی معمولی است و غیر از هزینه و قیمتش سختی در نصب کردن و زحمت زیاد ارتودنتیست ها است که این هم باعث می شود هزینه ارتودنسی بیشتر شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی